کد خبر: 889669
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
هشتمين جشنواره مردمي فيلم عمار برگزيدگانش را شناخت
«اگر تريبون‌هاي نماز جمعه و صدا و سيما تريبون مظلوميت كارگران ستمديده بودند، شايد امروز آن 43 شهيد معدن يورت در كنار ما بودند و به واسطه توليد ملي از آنها تقدير مي‌كرديم.»
فرزين ماندگار 

ميلاد ميرزا باقري، كارگردان مستند زمستان يورت پس از دريافت جايزه ويژه هيئت داوران در مراسم اختتاميه هشتمين جشنواره فيلم عمار با بيان اينكه خوشحالم با اين مستند توانستم صداي كارگران مظلوم معدن يورت باشم، گفت: «اگر تريبون‌هاي نماز جمعه و صدا و سيما تريبون مظلوميت كارگران ستمديده بودند، شايد امروز آن 43 شهيد معدن يورت در كنار ما بودند و به واسطه توليد ملي از آنها تقدير مي‌كرديم.»
مراسم اختتاميه هشتمين جشنواره مردمي فيلم عمار در حالي برگزار شد كه پدر شهيد احمدي روشن و مادر شهيد خالقي‌پور حرف دلشان را به مسئولان زدند. برگزيدگان بخش ويژه هيئت داوران جوايز خود را از دست خانواده جانباختگان معدن يورت؛ دامن‌زن، خانواده مجاهدي و خانواده شهيد مدافع حرم، دادالله اميري دريافت كردند.
در بخش مستند «تاريخ معاصر و فتنه 88» لوح افتخار اين بخش به مستند «فوتبال تا پيروزي» به كارگرداني محمدحسن يادگاري رسيد. فانوس اين بخش به مستند «اولين برخورد» به كارگرداني حميدرضا حيدري رسيد. فانوس و جايزه ويژه بخش تاريخ معاصر و فتنه 88 به مستند «قائم‌مقام» به كارگرداني سيدمحمدعلي صدري‌نيا اهدا شد. جايزه ويژه اين بخش چفيه شهيد خالقي‌پور بود كه توسط مادر آن شهيدان بزرگوار به كارگردان مستند «قائم‌مقام» اهدا شد.
مادر شهيدان خالقي‌پور در اين بخش صحبت كرد و گفت: همه هوشيار هستيم كه دشمنان هيچ غلطي نمي‌توانند بكنند، اما آن كسي كه خودباخته است و پرچم كشورش را پايين مي‌كشد و آن را آتش مي‌زند، دل همه خانواده‌ شهدا را به درد آورد. بنده به عنوان نماينده تمام خانواده شهداي اعلام مي‌كنم كه پس از خون شهيدانمان، قداست همه ما پرچم كشورمان است. ما جوانانمان را در اين پرچم پيچانديم و به خانه ابدي بدرقه كرديم. يقيناً اگر رهبرمان اجازه مي‌داد، واكنشي درخور به اين افراد نشان مي‌داديم، اما به خاطر ايشان و به احترامشان ساكت مانديم. اين سخنان مادر شهيد با تشويق بسيار زياد حاضران سالن همراه بود.
كارگردان مستند «قائم‌مقام» پس از دريافت جايزه خود صحبت كرد و گفت: اين مستند حاصل يك كار تيمي است. پس از 40 روز از اكران اين كار نكات، نقد و نظرات مختلفي راجع به كار به ما فرستاده شده است. بايد بگويم كه مزيت كارهاي ما صداقتمان در روايت است كه باعث ماندگاري آن مي‌شود.
در همين بخش عباس سليمي‌نمين كه براي تقدير از كارگردان مستند «قائم‌مقام» به روي صحنه آمده بود، نسبت به صحبت‌هاي حسين شمقدري واكنش نشان داد و گفت: در اين جلسه انتقادي به صدا و سيما وارد شد و لازم است كه توضيحي راجع به آن بدهم. علت تأخير رسانه ملي در بازتاب اخبار حوادث اخير تصميمي بود كه در شورايعالي امنيت ملي اتخاذ شد و صدا و سيما از يك جايگاه قانوني تبعيت كرد.
  
پيام مقام معظم رهبري به اكران‌كنندگان عمار

بخش بعدي اين مراسم اختصاص به تقدير از اكران‌كنندگان مردمي در سراسر كشور داشت. در اين بخش ضمن تقدير از سركار خانم اكرم حيدري از فعالان اكران‌كننده، تنديس شهيد سياح‌طاهري به ايشان داده شد. همچنين پيامي از سوي مقام معظم رهبري قرائت شد. مضمون متن اينچنين است: «اكران آثار كار با ارزشي است، چراكه اگر اينها نباشند، ارزش آن آثار از دست مي‌رود. اين اكران‌كنندگان كساني هستند كه به كار توليدي ارزش مي‌بخشند.»

چرا بايد امرالله احمدجو خانه‌نشين باشد

بخش بعدي مراسم اختصاص به تقدير از هنرمند برجسته كشور، امرالله احمدجو داشت. اين مراسم تقدير با حضور خانواده‌ شهدا و هنرمندان برگزار شد.
احمدجو پس از دريافت لوح تقدير گفت: مردم ما براي ارتباط با موضوعات فرهنگي فيلم را انتخاب كرده‌اند، بنابراين اهميت اين جشنواره و اين جوانان بسيار زياد است. يقيناً جوانان فيلمساز ما احتياج دارند كه فيلم‌هايشان در جايي ديده شود. جشنواره عمار اين شرايط را برايشان فراهم مي‌كند.
وحيد جليلي در اين بخش صحبت كرد و گفت: در دوره‌هاي قبل از بسياري از چهره‌هاي برجسته مردمي سينما تقدير كرديم و فانوس عمار به آنان اهدا شد. امشب نيز به پاس خدمات امرالله احمد‌جو به سينماي مردمي كشور، اين جايزه را به ايشان تقديم مي‌كنيم. حيف است كه كشوري با اين سنت قدرتمند، آن حماسه‌ها و هويت‌هاي آرماني در آيينه رسانه انعكاس پيدا نكند. آقاي احمدجو از كساني است كه با همت و نگاه مردم‌شناسانه خود بخشي از تاريخ ميهن ما را با سوژه‌هاي مردمي روايت كردند.
آتش تقي‌پور از ديگر بازيگران مجموعه تلويزيوني «روزي روزگاري» كه در اين نشست حضور پيدا كرده بود نيز در سخناني گفت: از برخي‌ها گله‌مند هستم كه چرا بايد فردي چون احمدجو خانه‌نشين شده باشد زيرا چنين فردي نبايد حتي يك لحظه بيكار باشد. شما جواناني كه به پيشكسوتان باتجربه اهميت مي‌دهيد، چرا بايد اجازه بدهيد سرمايه‌اي ملي چون آقاي احمدجو در ۱۰ الي ۱۵ سال اخير كار جديدي را نساخته باشند.
وي افزود: سينما و تلويزيون ايران مگر چند امرالله احمدجو دارد؟ اين فرد از قلم، انديشه، زيبابيني و انديشه والايي برخوردار است و مطمئن باشيد كه ديگر فردي همچون او پا به عرصه فيلم و سريال‌سازي نخواهد گذاشت.
در بخش ديگري از اين مراسم اختتاميه، برگزيدگان بخش داستاني اعلام شدند و مورد تقدير قرار گرفتند. در بخش داستاني كوتاه لوح افتخار اين بخش به آثار «سِلفي‌سَلفي» به كارگرداني مهدي ميرغياثي و «صداها» به كارگرداني محمدحسين اماني، اهدا شد.
فانوس اين بخش به فيلم داستاني «مادر» به كارگرداني رضا زهتابچيان رسيد. در بخش داستاني نيمه‌بلند لوح افتخار اين بخش به فيلم داستاني «خانه پنجم» به كارگرداني رضوانه فتحي رسيد. فانوس اين بخش به فيلم داستاني «بعدازظهر» به كارگرداني اميرعباس ربيعي اهدا شد. بخش داستاني بلند لوح افتخار اين بخش به فيلم داستاني بلند «ساحل امن» به كارگرداني كرامت كوه‌شهسواري رسيد.
فانوس اين بخش به فيلم «خيال نقش» به كارگرداني احمد فيضي داده شد. جايزه ويژه هيئت داوران به همراه لوح افتخار بهترين بازيگر به آقايان سامان غنائمي و ماني رحماني رسيد. هديه ويژه مردمي شهيد عباس خدري در بخش داستاني به فيلم «اشنوگل» به كارگرداني هادي حاجتمند و علي سليماني رسيد.
در بخش مستند «ملت قهرمان» لوح افتخار اين بخش به مستند «بابا آب داد» به كارگرداني روح‌الله فخر رو رسيد. فانوس اين بخش به مستند «نشاني» به كارگرداني اصغر بختياري اهدا شد.
   
مستند بخش «اقتصاد مقاومتي»

لوح افتخار اين بخش به مستندهاي «جوهره» به كارگرداني داود شيخ، «عالي نسب» به كارگرداني مهدي عيوض‌زاده و مستند «حاصل فصل من» به كارگرداني امير نصيري اعطا شد. فانوس اين بخش به مستند «كارخانه جهان» به كارگرداني مرتضي رمضان‌خاني داده شد.
    
حضور پدر شهيد احمدي‌روشن

بخش پاياني اين مراسم اختتاميه به اعطاي جايزه نشان استقلال اختصاص داشت. پدر شهيد مصطفي احمدي روشن و برادر شهيد شهرياري براي اهداي اين جايزه به روي صحنه آمدند. جايزه نشان استقلال به خانم «سليمه نصيري» قهرمان مستند حاصل فصل من، «محمود باراني» قهرمان مستند دشت آدم‌خوار، پنج قهرمان مستند يد واحد و «محمدعلي هاشمي» قهرمان مستند «ز مثل...» اهدا شد.
پدر شهيد احمدي‌روشن در اين بخش صحبت كرد و گفت: متأسفانه مسئولان ما هميشه از برجام نافرجام حمايت كردند، اما ما آن را جز خيانتي به مردم نمي‌دانيم. خاطرم هست كه چند وقت پيش يكي از نمايندگان مجلس در شبكه افق حضور داشت و در آنجا پس از صحبتي طولاني راجع به برجام گفت كه برجام نتيجه خون شهداي ما است. در همينجا مي‌خواهم به ايشان بگويم كه اين جمله شما سخيف‌ترين حرفتان در دوران زندگي‌تان بود.
در بخشي ديگر عليرضا بوالي، كارگردان مستند فروشنده گفت: جشنواره عمار به ما جسارت داد تا اگر صدا و سيما نيز به اثرمان توجه نكرد، اثرمان ديده خواهد شد. بعد از پخش كليپي از ديدار دست‌اندركاران جشنواره عمار با رهبري در سال 91 و اجراي گروه سرود اسرا اولين بخش اهداي جوايز هشتمين جشنواره عمار برگزار شد.
    
شب انتقاد كارگردان انقلابي از صدا و سيما

بنابراين گزارش در بخش نقد درون‌گفتماني، هيئت داوران ضمن تقدير از اثر «حرام مي‌خوريم؟!» به كارگرداني «هادي محمدي‌نسب» و «سوخت ما سوخت» به كارگرداني«ياسين خوش آمد زهي» و«ترخيص» به كارگرداني «مهدي انصاري»، لوح افتخار اين بخش را به اثر «ميراث آلبرتا3» به كارگرداني «حسين شمقدري» اهدا كرد.
حسين شمقدري، كارگردان ميراث آلبرتا3، بعد از دريافت جايزه خود در سخناني با انتقاد از عملكرد صدا و سيما در روزهاي پرالتهاب جامعه گفت: عملكرد صدا و سيما در اين دوران بچگانه است و خبري از وقايع اين روزها در شبكه خبر نيست.
وي با بيان اينكه اين روزها جوانان بسياري در جشنواره عمار و ديگر نهادهاي انقلابي در حال فعاليت هستند، تأكيد كرد: متأسفانه همچنان مديران شبكه خبر را مديراني ميانسال تشكيل مي‌دهند.
همچنين هيئت داوران فانوس اين بخش را به اثر «تلكه» به كارگرداني «مسعود كارگر» و «فروشنده» به كارگرداني «عليرضا بوالي» اهدا كرد. جايزه ويژه بخش مستند نقد درون‌گفتماني هم به اثر «زمستان يورت» به كارگرداني «ميلاد ميرزا باقري» اهدا شد.
   
جشنواره عمار به ما جسارت داد

عليرضا بوالي، كارگردان مستند فروشنده، با بيان اينكه جشنواره عمار به ما جسارت داد تا اگر صدا و سيما نيز به اثرمان توجه نكرد، اثرمان ديده خواهد شد، گفت: اكران‌هاي مردمي عمار بزرگ‌ترين نعمت براي فيلمسازان است و اثر من به همين واسطه در بيش از 100 دانشگاه و 1000 مسجد اكران شد.
وي در پايان سخنان خود گفت: اميدواريم صدا و سيما جسارت داشته باشد و آثاري كه به بصيرت‌گري و روشنگري مردم كمك مي‌كند را حمايت و پخش كند.
در بخش «بيداري اسلامي و جهاني» هيئت داوران ضمن تقدير از اثر «نار و انار» به كارگرداني «حيدر بني حمزه»، لوح افتخار اين بخش را به اثر «قصر قند» به كارگرداني «محسن اسلام‌زاده» و «حرمان» به كارگرداني «حميد عبدالله‌زاده» تقديم كرد. هيئت داوران فانوس اين بخش را به اثر «با صبر زندگي» به كارگرداني «وحيد فراهاني» اهدا كرد.
براساس اين گزارش، دومين هديه مردمي هشتمين جشنواره عمار كه عروسكي از شهر فوعه سوريه بود، به وحيد فراهاني كارگردان مستند «با صبر زندگي» تعلق گرفت. «با صبر زندگي» روايت تبادل مردم محاصره شده فوعه و كفريا با اسراي داعشي است كه با بمب‌گذاري داعش، به يك تراژدي تبديل مي‌شود.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
رمضانعلی محمدیان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۳۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۷
0
1
بسم الله.باسلام.عبارت(اگر منابرنمازجمعه وشبکه های صداوسیما منادیگر مظلومیت امت اسلام وأفشاگرظلم ورسواکننده ظالم بشوند آنوقت کشور نه مأمن گردنه گیران که محفل منتظران ظهور عام بقیة الله عجل الله تعالی فرجه الشریف خواهد بود ) را باید با طلا وخط خوش بر لوح بزرگ در ورودی تمام میعادگاههای نمازجمعه نوشت و آرم شبکه های صداوسیما کردش .والسلام شهرک اندیشه.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار