کد خبر: 889667
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۲
دانشور:
مدیرعامل موسسه نیکوکاری مهرآفرین، با ادغان بر نقش سپاه در بازسازی روستاهای زلزله زده کرمانشاه، خواستار تداوم حضور سپاه در منطقه و ادامه بازسازی شد.
فاطمه دانشور، عضو اتاق بازرگانی ایران و مدیرعامل موسسه نیکوکاری مهرآفرین، ۵۶ روز بعد ازوقوع زلزله کرمانشاه ، به تشریح اقدامات صورت گرفته جهت امداد به زلزله زدگان و بازسازی مناطق زلزله زده پرداخت. وی با اشاره به نقش پر رنگ سپاه در امداد رسانی به روستاهای مناطق زلزله زده در سرپل ذهاب، ثلاث باباجانی و منطقه روستای کوییک، خواستار تداوم حضور و کانکس سازی سپاه برای اسکان زلزله زدگان شد.

عضو اتاق بازرگانی ایران همچنین به آسیب زلزله به ۷ شهر استان کرمانشاه اشاره کرد و افزود: در سرپل ذهاب ۱۵ هزار و ۷۰۰ خانوار در چادر هستند که بنیاد مسکن ۴ هزار و ۷۰۰ خانوار را واجد شرایط دریافت کمک تشخیص داده است.

وی با تاکید بر اینکه از تعداد خانوارهای یادشده تاکنون ۹۰۰ خانوار موفق به دریافت کانکس شده اند بیان داشت: بخش زیادی از مردم همچنان در چادر ساکن هستند و از شرایط بدی برخوردار هستند و دارای افراد بیمار ، مصدوم و یا افراد معلول هستند. به صورت کلی، در شهر سرپل ذهاب ۲ هزار کانکس تحویل شده که از این میزان، هزار و ۱۰۰ مورد توسط خیرین ارایه شد.

مدیرعامل موسسه نیکوکاری مهرآفرین گفت: از مهم ترین دلایل آسیب بالا در مناطق زلزله زده غرب کشور، عدم رعایت استانداردهای خانه سازی بوده که باعث تخریب شده است. از طریق ین موسسه تاکنون ۳۰۰ کانکس به مردم زلزله زده تحویل شده و ۳۰۰ مورد دیگر نیز در دست ساخت قرار دارد.

دانشور خواستار تشکیل یک بانک اطلاعاتی در این زمینه شد که بتوان از طریق آن محموعه اقدامات و پیگیری ها را جمع آوری کرد. در عین حال، به دلیل تعداد بالای روستاها، حجم تخریب در این بخش ها نسبت به شهرها بالاتر است ولی مشکلات شهرها بیشتر از روستاهاست.

به گفته وی، ایجاد پایگاه خدمات اجتماعی در سرپل ذهاب و ارایه برخی آموزش ها در این پایگاه می تواند تا حدودی به مشکلات روحی و روانی مردم منطقه کمک کند. دانشور فعالیت بانک ها را بیشتر در ساخت و ساز مناطق تخریب شده دانست و گفت: در زمینه حذف جرایم بانکی، تغییر زمانبندی پرداخت اقساط وام ها و باید با بانک ها رایزنی شود.

او با تاکید بر اینکه در این مناطق آسیب های اجتماعی متعددی وجود دارد که تعداد زیادی از آن ها به زمان دوران جنگ بر می گردد، افزود: علت اعتراضات اخیری که در شهر های مختلف ایجاد شده شاید عدم توجه مسئولان به زلزله زدگان کرمانشاه باشد. ۱۱۲هزار واحد مسکونی در اثر زلزله کرمانشاه تخریب شده اند. ساختمان های قابل تعمیر هم به حال خود رها شده اند چراکه مردم پولی برای تعمیر ندارند..

دانشور با اشاره به اینکه شغل تعداد زیادی از مردم کرمانشاه کولبری است، گفت: مقام های استانی باید جلسه ای را با حضور سازمان های مردم نهاد منطقه برگزار کند تا کمک های مردم به طور مناسب تقسیم شوند.

دانشور با تاکید بر اینکه تعداد زیادی از مردم در کرمانشاه دچار افسردگی و بیماری های روحی شده اند، گفت:تعداد زیادی از کودکان و خانواده ها دچار بیماری های عفونی وسرماخوردگی هستند. در چادرها با استفاده از وسایل گرمایشی خود را گرم نگه می دارند اما وقتی به بیرون از چادر می روند با سرمای شدید هوا روبرو می شوند. از مسئولان می خواهم سریع تر وارد عمل شوند چراکه زندگی در چادر بسیار دشوار است. مردم می خواهند دولت را از نزدیک ببیند و با مسئولان به صورت مستقیم ارتباط داشته باشند.

او افزود: تعدادی از خیرین برای کمک به مردم سرگردان هستند و همین موضوع باعث هدر رفتن برخی از کمک ها شده است. تعدادی از مردمی که کانکس دریافت کرده اند تصور می کنند که از خدمات بلاعوض دولت بی نصیب خواهند ماند و همین موضوع آن ها را ناراحت و افسرده کرده است.

به گفته دانشور، وضعیت کانکس ها در هر سه منطقه زلزله زده بدین صورت می‌باشد: ۳۹۳ دستگاه توسط ارتش ، ۱۳۶ دستگاه توسط بنیاد مسکن ،۷۹۸۱دستگاه توسط سپاه ،۶۴۰دستگاه توسط خیرین مردمی تحویل مناطق داده شده است که در مجموع تا الان ۹۵۵۰کانکس به زلزله زدگان ارسال شده است در صورتی که کل مناطق ۱۵۰۰۰خانه تخریبی داشته است .

وی گفت: شرکت زرین صنعت چاف با ۵۹۰ میلیون تومان، شرکت فولاد چاینا هودانگ چین با ۷۰ کانکس، سام‌ سرویس با ۱۰۰ کانکس و شرکت اپ با یک میلیارد تومان و انجمن سنگ آهن‌ ایران بزرگترین حامیان مهر آفرین در کمک به مردم زلزله زدگان کرمانشاه بودند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار