کد خبر: 889508
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱
اصلاح طلبان در تحليل آشوب‌ها و اغتشاشات اخير هنوز به هماهنگي نرسيده‌اند و از هر سوي اين جريان تحليل‌هاي متفاوت و گاه متناقضي به گوش مي‌رسد.
اصلاح طلبان در تحليل آشوب‌ها و اغتشاشات اخير هنوز به هماهنگي نرسيده‌اند و از هر سوي اين جريان تحليل‌هاي متفاوت و گاه متناقضي به گوش مي‌رسد. در حالي كه اسحاق جهانگيري اين تجمعات را به جرياني سياسي و مخالف دولت نسبت داد و روزنامه‌هاي اصلاح طلب در روزهايي از بازتاب اين وقايع گذشتند يا آن را كمرنگ و با فونت كوچك پوشش دادند، در روزهاي بعد برخي كوشيدند اين تجمعات را كار مردم بدانند. در عين حال برخلاف آشوب‌هاي 88، اين بار برخي خواص جريان اصلاحات مردم را به آرامش و پيگيري اعتراضات از طريق قانوني دعوت كردند. برخي ديگر هم رقيب انتخابات ارديبهشت 96 را مقصر دانستند و از مسير تهمت جلو رفتند. حالا برخي فكر مي‌كنند جهانگيري اشتباه كرده و نبايد همه چيز را به رقيب سياسي نسبت مي‌داد.

يدالله طاهرنژاد عضو شوراي مركزي حزب كارگزاران در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت: «برخي از اظهارات جهانگيري مثلاً موضعگيري‌اش نسبت به تجمعات اخير قابل نقد است زيرا به‌طور كل معاون اول منكر اعتراضات واقعي شد و آن را به جريان پشت پرده منتسب كرد اما واقعيت اين است كه اعتراضات وجود دارد. اجتماعاتي كه روبه‌روي مجلس، بانك مركزي و جاهاي مختلف مشاهده شد هيچ‌يك هدايت شده نبود و كاملاً خودجوش بود. جمعيتي كه حقوق‌شان تضعيف شده اجتماع كردند حتي با برخي از اين تجمعات برخورد شد؛ بنابراين واقعيت اين است كه اين اعتراضات پيش از اين وجود داشته است. امروز هم بايد مسائل را واكاوي كنيم تا روشن شود كه منشأ اين اتفاقات چيست. اگر اين اعتراضات بحق است بايد به اين اعتراضات و مطالبات پاسخ داده شود.» 

پيش از اين هم سايت «خردادنيوز» از رسانه‌هاي حامي دولت با نامسئولانه خواندن اظهارات جهانگيري نوشت: «به واقع مي‌توان گفت اين دست اظهارات به مثابه سر در برف فرو كردن و عدم توجه به واقعيات و به دور از هر گونه مسئوليت‌پذيري است... اين دست از اعتراضات مي‌تواند فرصت و تلنگري باشد كه دولتمردان را به خود آورده و چه خوب است به جاي فرافكني با مسئوليت‌پذيري دولتمردان به فكر رفع و رجوع نقاط ضعف خود باشند تا آنكه تنها همه چيز را به منتقدان دولت و دست‌هاي پشت پرده گره بزنند.»
اين در حالي است كه قريب به اتفاق روزنامه‌هاي اصلاح طلب در روز پنج‌شنبه از انعكاس راهپيمايي مردمي در اعتراض به اغتشاشات خودداري كردند. در واقع اصلاح‌طلبان در وضعيتي هستند كه هم با اغتشاشات مخالفند و هم با مقابله با آن!

دولت بايد مديران ناكارآمد را تغيير دهد
مرتضي مبلغ، معاون سياسي وزير كشور در دوران اصلاحات در يادداشتي در روزنامه آفتاب يزد آورده است كه «دولت بعد از اين وقايع مسئوليت‌هايش دوچندان شده است. دولت بايد مشكلات مردم را بررسي و آنها را اولويت‌بندي كند، به‌خصوص مواردي را كه مستقيم به مردم فشار اقتصادي و اجتماعي آورده، بايد به سرعت حل نمايد. يكي از راهكارهايي كه دولت بتواند مشكلات را حل كند، حضور مديران كارآمد و تواناست. تا دير نشده دولت بايد مديران ناتوان در هر سطح را به سرعت تغيير دهد.»

با توجه به آنكه اعتراضات ماه‌هاي اخير در رسانه‌ها و شبكه‌هاي اجتماعي به وضع اقتصادي و معيشتي است، به نظر مي‌رسد اين تغييرات بيش از هر تيمي به تيم اقتصادي دولت برمي‌گردد. در روزهاي قبل هم «حسين مرعشي» سخنگوي حزب كارگزاران در مصاحبه‌اي با روزنامه همشهري گفته بود: «آقاي نوبخت و آقاي سيف و ستاد اقتصادي آقاي روحاني تنها مسئول "نه گفتن" هستند. تورم در بهشت زهرا صفر است كه ۲ ميليون آدم آنجا مرده‌اند و تكان نمي‌خورند؛ اعتراض هم نمي‌كنند؛ بي ادبي هم نمي‌كنند. ما كه نمي‌خواهيم قبرستان درست كنيم! وقتي تعداد پرسنل شركت‌هاي مهندسي ما در اين مملكت از ۳۰ هزار نفر به ۵ هزار نفر رسيده است و حقوق همين تعداد را هم نمي‌توانند بدهند، يعني يك جاي كار آقاي نوبخت اشكال دارد. تيم اقتصادي دولت بايد اينها را حل كند. كشور نمي‌تواند با ركود اداره شود. پرداخت‌هاي عمراني دولت نمي‌تواند اينقدر كم باشد». مرعشي هم در واقع خواستار تغيير همين مديران شده بود: « اينكه همراهان آقاي روحاني متناسب با نيازهاي دولت كاري نمي‌كنند، يك واقعيت است. آقايان اگر بلد نيستند، كنار بكشند؛ اگر هم بلد هستند كه كارها را راه بيندازند. »
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار