کد خبر: 889506
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۹
خطیب جمعه تهران: اعتراض به بیکاری و گرانی درست است اما قانونی ...
نخستين نماز جمعه پس از اغتشاشات اخير كشور در تهران در حالي به امامت آيت‌الله سيد احمد خاتمي برگزار شد كه محور اصلي خطبه‌ها به موضوع اين وقايع اختصاص داشت؛ جايي كه امام جمعه موقت تهران، هشت نكته پيرامون آن عنوان كرد. امام جمعه موقت تهران وقايع روزهاي اخير در كشور را جلوه‌اي از عقده‌گشايي‌هاي امريكا دانست، چراكه دسيسه‌هاي دنياي استكبار از سوي ايران شكست خورده است. آيت‌الله خاتمي سپس هدف از طراحي داعش را ايجاد نظامي جديد همچون اسرائيل در منطقه دانست و ادامه داد: آن قدرتي كه ناكامشان گذاشت، ايران بود. پول‌ها خرج كردند تا عراق تحت سلطه آنها باشد. خطيب موقت تهران سپس به بيان پشت پرده‌ وقايع اخير در كشور پرداخت و در اين خصوص گفت كه قصه اين است پول را عربستان داد، طرحي را امريكا داشت، قرار بود از اتاق امريكا در هرات و اربيل كم كم سلاح به ايران بيايد و در بهمن كار را تمام كنند.

وي همچنين با طعنه به گفته‌هاي يكي از عوامل طاغوتي اشاره كرد كه گفته بود «22 بهمن ايران هستيم»، ادامه داد: من به تفاله و تخاله‌ها مي‌گويم تا ابد جايتان ايران نيست. بياييد، در اولين قدم، قلم و قدم پايتان را مي‌شكنند، بعد هم چوبه‌هاي دار را آماده مي‌كنند. خاتمي در بخش ديگري از خطبه‌ها آغاز اغتشاشات را اعتراضات مالباخته‌هاي مؤسسات اعتباري دانست و افزود: مردم مي‌گويند مرگ بر گراني، ما هم مي‌گوييم مرگ بر گراني. چه كسي است كه از گراني خوشش بيايد؟ كارگر مي‌گويد چند ماه است كه حقوق نگرفته‌ايم تا اين جاي قصه كسي نگفته است ناحق است منتها قانوني. 
   
بازي جناحي در نياوريد

خاتمي همچنين به حق مردم براي برگزاري تجمع بر اساس اصل 27 قانون اساسي اشاره كرد و گفت كه نبايد در اين شلوغي‌ها حق گم شود. به صراحت مي‌گويم روحانيت همراه با محرومان، كارگران و كساني است كه مشكل معيشت دارند، مراجع هم ديديد؛ آيت‌الله العظمي نوري به صراحت فرمود حق مردم را بدهند. 
امام جمعه موقت تهران خواستار توقف بازي‌هاي جناحي در برابر اعتراضات مردم شد و افزود: خواهش مي‌كنم اينجا ديگر بازي جناحي درنياوريد، ‌مردم آزادي مي‌خواهند صداي آنها شنيده نمي‌شود. بله. صدايي كه به نيابت از ترامپ، نتانياهو برمي خيزد اين صداي ملت نيست؛ صداي بيگانه است. ملت اين صدا را خفه مي‌كند. صدايي كه با شعار «نه غزه نه لبنان» سر داده مي‌شود و به نيابت از نتانياهو مي‌گويد اين بيگانه است. صداي او شنيدني نيست اين صدا بايد خفه شود. وي با بيان اينكه ضد انقلاب در اين موضوع سوار بر موج شد ادامه داد: آموزش ديده‌هاي ضد انقلاب سوار بر اين موج شدند و معترضان خط خود را جدا كردند؛ كساني كه مشكل داشتند و مالباخته بودند به نماز جمعه آمدند و در راهپيمايي 9دي شركت كردند. 
خاتمي به چند نكته در اين زمينه اشاره كرد و توضيح داد: نكته اول اينكه نهايت عجز دشمن اين بود كه با آن همه بسيج رسانه‌اي بسيار كم و شايد يك در 2 هزارم توانستند و اين نشانه بدبختي ترامپ و رئيس‌جمهور فرانسه است كه با وجود معدود اراذل و اوباش ذوق‌زده مي‌شوند. 
 
شباهت 3 فتنه

خطيب موقت نماز جمعه تهران با بيان اينكه تحقيقاً برخي از اين ضد انقلاب آموزش ديده خارج بودند و آمدند تا كشته به جاي بگذارند و فتنه بيافرينند، گفت: آنها رذالت كردند و مانند فتنه‌گران ديگر برخي از سربازان گمنام امام زمان و پاسداران را كشتند وبه هر نقطه‌اي كه نشان از دين داشت، حمله كردند. از جمله خانه ائمه جمعه، سازمان تبليغات اسلامي و يا حتي شوراي حل اختلاف و اين غارتگري ديگر كار معترضان نبود. وي با بيان اينكه در طول سال‌هاي 78، 88 تا 96 ما سه فتنه داشته‌ايم، تصريح كرد: فتنه اول مربوط به كوي دانشگاه در سال 1378، فتنه دوم مربوط به فتنه سال 88 و فتنه سوم نيز همين فتنه چند روز اخير بود كه اينها سه شباهت و يك تفاوت داشت. آيت‌الله خاتمي در تشريح شباهت اين سه فتنه اظهار داشت: در هر سه فتنه امريكا و رژيم صهيونيستي جلودار و گروهك‌هاي منفور ملت مانند سلطنت‌طلبان كه پرونده سياهي از غارتگري، جنايت، شكنجه و مبارزه با دين دارند به صحنه آمدند و اميدوار شدند و خطاب به آنها گفت شتر در خواب پنبه‌دانه مي‌بيند و آرزوي اينكه سلطنت‌طلبان عرضه اين كار را داشته باشند به گور خواهند برد. 

خطيب موقت نماز جمعه تهران با بيان اينكه در اين سه فتنه امريكا، رژيم صهيونيستي و اخيراً عربستان براي حمايت از اغتشاشگران مسابقه گذاشته‌اند، گفت: ترامپ رواني وقتي صبح‌ها از خواب بيدار مي‌شود از اينها حمايت مي‌‌كند. وي دومين شباهت سه فتنه اخير در دو دهه كشورمان را خيانت عنوان كرد و گفت: آنها به نام ملت خيانت به ملت كردند و با غارتگري، اهانت به عزاداران سيدالشهدا و اسلام اين كار را انجام دادند، سومين وجهه مشترك اين فتنه‌گران نيز اين بود كه در اقليت و بسيار ناچيز هستند اما با وقاحت زبان خود را زبان ملت جا مي‌زنند. آيت‌الله خاتمي با اشاره به تفاوت اين سه فتنه، ‌گفت: فتنه 96 خيلي زود چهره ضداسلامي و ضدايراني‌اش را نشان داد چرا كه آنها پرچم ايران را كه نماد عزت، غيرت يك ملت و مزين به كلمه «الله» است آتش زدند و اهانت كردند. 
  
فضاي مجازي آتش بيار معركه

آيت‌الله خاتمي در بخشي ديگر از خطبه‌هاي نماز جمعه تهران، به موضوع نقش فضاي مجازي در اين وقايع نيز اشاره كرد و گفت: همه ديديد فضاي مجازي بود كه آتش بيار معركه بود. فضاي مجازي بود كه دم به دم مي‌گفت كجا شلوغ است و چه شعاري مي‌دهند.  وي سپس توضيح داد: وقتي فضاي مجازي بسته و محدود شد، فتنه فروكش كرد اينكه مقام معظم رهبري مي‌فرمايند امروز در فضاي مجازي هزاران توپخانه در حال شليك به سمت ملت ايران است مفهومش اين است كه اين توپخانه را از كار بيندازيد. خاتمي همچنين گفت: نگوييد موقتاً تلگرام را قطع كرديم، اين شياطين برگردند دوباره همان ‌آش است و همان كاسه. اينها حقايق و واقعيتي است كه ديديد. امام جمعه موقت تهران سپس از وزير ارتباطات به خاطر مديريت فضاي مجازي و تلاش براي تعطيلي يكي از كانال‌هاي ضد انقلاب تشكر كرد. وي در پايان با خطاب قرار دادن قوه قضائيه خواستار رعايت رأفت، رحمت و برادري با فريب خوردگان شد و اضافه كرد: اما آنهايي كه معاندانه وارد شدند و بر موضعشان هم هستند، امريكايي هستند، به امريكايي‌ها رحم نكنيد. 
  
شعار تهراني‌ها عليه فتنه و اغتشاش

اما با پايان يافتن خطبه‌هاي نماز جمعه، مردم تهران همچون مردم ديگر شهرهاي كشور با برگزاري راهپيمايي خودجوش، ضمن تجديد ميثاق با آرمان‌هاي والاي امام راحل، انقلاب اسلامي، رهبري و شهدا، بر حمايت قاطع خود از نظام مقدس جمهوري اسلامي تأكيد كردند. در اين راهپيمايي مردم توطئه‌هاي اخير دشمنان انقلاب براي سوء استفاده از تجمع‌هاي مسالمت‌آميز و صنفي مردم با هدف ايجاد آشوب در كشور و ضربه زدن به پيكره نظام مقدس جمهوري اسلامي  را محكوم كردند. 
شركت كنندگان در راهپيمايي با سردادن شعارهاي «مرگ بر فتنه‌گر پرچم سوز، نوكر امريكايي شرمت باد شرمت باد، مرگ بر مزدور امريكايي، خوني كه در رگ ماست هديه به رهبر ماست، ما همه با هم هستيم پشت ولايت هستيم، منافق حيا كن شهر مارو رها كن، مفسد اقتصادي اعدام بايد گردد، مرگ بر روباه پير»، حمايت قاطع خود را از نظام مقدس جمهوري اسلامي نشان دادند. 
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار