کد خبر: 889489
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱
رئيس‌جمهور چين خطاب به حزب کمونيست:
بالاخره پس از دوره‌ای از تنش فزاینده دو کره پذیرفتند که دور میز مذاکره بنشنند. در طرف دیگر، امریکایی‌‌‌‌ها هم ظاهراً از اجرای سرموقع یک مانور نظامی کوتاه آمده‌اند.
 بالاخره پس از دوره‌ای از تنش فزاینده دو کره پذیرفتند که دور میز مذاکره بنشنند. در طرف دیگر، امریکایی‌‌‌‌ها هم ظاهراً از اجرای سرموقع یک مانور نظامی کوتاه آمده‌اند. از این دست مذاکرات و کوتاه آمدن‌‌‌‌ها در آن منطقه زیاد اتفاق افتاده است و ثمره آن معمولاً تنش‌زدایی کوتاه مدت  بوده است. در واقع، در سطح کلان‌تر چالشی میان طرفین یک موازنه به رهبری امریکا و متحدانش از یک سو و از سوی دیگر چین و کره‌شمالی در جریان است که البته اخیراً روس‌‌‌‌ها هم نشان داده‌اند بدشان نمی‌آید وزن‌شان را به سمت پکن و پیونگ‌یانگ بدهند. برای همین است که چین ضمن استقبال از دور جدید مذاکرات هشدار آمادگی برای جنگ را هم به نیروهای خود می‌دهد که پيکان آن به سمت آمريکا نشانه شده است. 
وزارت وحدت کره‌جنوبی روز جمعه اعلام کرد که همسایه شمالی‌اش در پیامی رسمی پیشنهاد سئول برای از سرگیری مذاکرات میان دو کشور را پذیرفته و این مذاکرات ظرف چند روز آینده آغاز می‌شود.  بایک تائه هیون، سخنگوی وزارت وحدت کره‌جنوبی گفت کره‌شمالی درخواست سئول درباره برگزاری دیداری در روستای مرزی پانمونجوم را پذیرفته است، دیداری که در آن درباره چگونگی همکاری درمورد بازی‌های المپیک زمستانی کره‌جنوبی و چگونگی بهبود روابط کلی میان دو طرف مذاکره می‌شود.  سخنگوی وزارت اتحاد کره‌جنوبی در کنفرانسی مطبوعاتی در این باره گفت: دستورکار مذاکرات که نهم ماه جاری آغاز می‌شود بازی‌های المپیک زمستانی که در سئول برگزار می‌شود را به همراه پاره‌ای موارد دیگر که برای دوطرف مهم است، در بر خواهد داشت.
این تصمیم کره‌شمالی یک روز پس از ارائه پیشنهاد کره‌جنوبی برای انجام مذاکرات در سطح بالا میان دو کشور اتخاذ شده است. کیم جونگ اون، رهبر جوان کره‌شمالی پیش‌تر گفته بود که کشورش برای مذاکره با همسایه جنوبی‌اش آماده است.   از سوی دیگر،‌ رئیس‌جمهوری امریکا و همتای کره‌جنوبی وی در تماس تلفنی در ‌آستانه بازی‌های المپیک زمستانی‌، با تعویق رزمایش مشترک دو کشور موافقت کردند.  به گفته مقامات کره‌جنوبی و همچنین پنتاگون، به دنبال گفت‌وگوی تلفنی دونالد ترامپ با مون جائه این، رئیس‌جمهور کره‌جنوبی دو طرف درباره تعویق مانور نظامی مشترک دو کشور توافق کردند.  البته وزیر دفاع امریکا اعلام کرد که زمان برگزاری مانور مشترک این کشور با کره‌جنوبی به خاطر مسابقات المپیک زمستانی به تعویق افتاده تا به نوعی بی اعتمادی به مذاکرات را نشان داده باشد. بنا بر بیانیه کاخ سفید، رؤسای جمهور امریکا و کره‌جنوبی همچنین بر سر «تداوم کارزار اعمال فشار حداکثری علیه کره‌شمالی و تکرار نکردن اشتباهات گذشته، توافق کردند.» روسیه و چین هم از این تحول مهم استقبال کردند. یک منبع خبری در وزارت امور خارجه روسیه به خبرگزاری اسپوتنیک گفت: ما از آمادگی دو طرف برای از سرگیری مذاکرات استقبال می‌کنیم و امیدوار هستیم این جریان مثبت منجر به توافق‌های ملموس با هدف حل صلح‌‌آمیز مسائل بین کره‌شمالی و کره‌جنوبی شود.  در عین حال کنستانتین کزاچف، رئیس کمیته امور خارجی مجلس علیای پارلمان روسیه به اسپوتنیک گفت: مسکو آماده مشارکت در بحث مربوط به خلع سلاح هسته‌ای شبه‌جزیره کره بوده و امریکا نیز باید به این مذاکرات بپیوندد.

کزاچف اظهار داشت: جای امیدواری است که بعد از بحث مربوط به مسائل ورزشی یک گفت‌وگوی سیاسی ایجاد شود با این حال این نیازمند مشارکت امریکا است چرا که بدون مشارکت امریکا کره‌شمالی و کره‌جنوبی به سختی خواهند توانست کاری انجام دهند.  او ادامه داد: روسیه همواره آماده ارائه تمامی کمک‌های لازم برای چنین روابطی میان دو کره چه در سطح دو‌جانبه و چه در سطح مذاکرات شش‌جانبه بوده است.  همچین گنگ شوانگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز جمعه با شرکت در یک کنفرانس خبری اعلام کرد چین از تلاش‌های سئول و پیونگ‌یانگ برای برقراری تماس‌های مستقیم و بهبود اوضاع در شبه‌جزیره کره استقبال می‌کند.  وی افزود این مذاکرات به طور قطع برای بهبود وضعیت در شبه‌جزیره کره موثر و کارساز خواهد بود. 
   
شی جین پینگ: ارتش ما باعث وحشت امریکاست

با وجود خبر مذاکرات‌، رئیس‌جمهور چین در سخنرانی کم سابقه‌ای خطاب به بزرگ‌ترین ارتش جهان اعلام کرد: «برای جنگ آماده باشید و از مرگ در راه دفاع از وطن هرگز هراسی به خود راه ندهید.» خبرگزاری رسمی چین‌، شین‌هوا، نوشت رئیس‌جمهور چین در بازدید از ستاد فرماندهی ارتش آزادیبخش خلق در شمال استان هبئی گفت:« نیروی‌های ارتشی نباید نه از سختی بترسند نه از مرگ هراسی داشته باشند.» وی همچنین افزود: «زمانی ارتش کشور یکی از عقب مانده‌‌‌‌ترین نیرو‌‌‌ها بود اما با پیشرفت سریع در سال‌های اخیر موجب ایجاد وحشت در آسیا و واشنگتن شده است، همچنان در حال پیشرفت‌است.» رئیس‌جمهوری چین افزود‌: «نیروی ارتش، نیرویی نخبه و قدرتمند و همیشه آماده حضور در میدان نبرد است و اطمینان دارد با عمل به وظایف خود در قبال ارتش و ملت در عصر نوین برنده میدان جنگ است.» خبرگزاری شین هوا از این سخنرانی به عنوان اولین کمیسیون برای نشست سراسری نیروهای مسلح‌یاد کرد.  گزارش‌های دیگر رسانه‌‌‌ها حاکی از آن است هزاران نظامی دیگر در جای جای چین در ستادهای خود برای شنیدن این سخنرانی گردهم آمده بودند.  شی جین پینگ از زمان روی کار آمدن خود در سال 2012، بر چین قدرتمند تأکید داشته است. از جمله می‌توان به بیانات ماه اکتبر وی مبنی بر توسعه ارتش چین و تبدیل شدن آن به یکی از «‌ارتش‌های برتر جهان‌» تا سال 2050 اشاره کرد.  به باور کارشناسان زمانبندی و لحن رئیس‌جمهور چین نشان می‌دهد که پکن می‌خواهد این پیام را به واشنگتن ارسال کرده باشد.
  
آغاز تولید سومین ناو هواپیمابر چین

کمتر از یک سال پس از آنکه چین ساخت نخستین ناو هواپیمابر بومی خود را تکمیل کرد، کارگران چینی اکنون در حال کار بر پروژه‌ای هستند که می‌تواند سومین ناو هواپیمابر این کشور به شمار برود.  لیائونینگ، کشتی با قدمت چند ده ساله متعلق به دوران شوروی که چین از اوکراین خریداری کرد و آن را برای مانورهای ناوهای هواپیمابر تجهیز کرد، در زمره این سه ناو هواپیمابر بومی چینی قرار ندارد.  گلوبال‌تایمز روز جمعه گزارش داد ناو هواپیمابر 001 A چین در آوریل گذشته برای آزمایش به دریا انداخته شد، این در حالی است که دومین ناو هواپیمابر این کشور قرار است در چند ماه آینده به دریا انداخته شود.  یک کارشناس نظامی در گفت‌وگو با این خبرگزاری گفت: «البته سرعت تکمیل این پروژه‌‌‌‌ها بسیار چشمگیر است، زیرا از زمانی که حوضچه تعمیر برای نخستین بار از آب پر شد تا هنگام آزمایش و پذیرش این ناو در دریای آزاد، تنها 10 ماه به طول انجامیده است و در نهایت، در فوریه 2018 به پایان خواهد رسید.» یکی از اهداف ساخت سومین نسل از ناوهای هواپیمابر چین، استفاده از سامانه پرتاب الکترومغناطیسی است که نیروی دریایی امریکا در سال‌های اخیر بر آن فعالیت کرده است. نیروی دریایی امریکا برای نخستین بار یک جنگنده بوئینگ اف/ای-18 سوپر هورنت را با موفقیت با استفاده از نیروی محرکه الکترومغناطیسی پرواز داد.  هدف نهایی چین، استفاده از چهار ناو هواپیمابر در ارتش این کشور تا سال 2030 میلادی است. لیائونینگ اکنون تنها ناو هواپیمابر در ناوگان دریایی ارتش چین است اما پیش‌بینی می‌شود نخستین نسل از ناوهای هواپیمابر این کشور تا پایان سال جاری میلادی به بهره برداری برسد. 
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
مهرناز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۵۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۶
0
0
زمانی ست که اقائی امریکا بر کره جنوبی " باید کم رنگ شود " تا دیوار جدائی بین دوکره فرو ریزد " همانگونه که در دو المان چنین شد " نتیجتا تنش بین کره شمالی وامریکا هم کم خواهد شد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار