کد خبر: 889465
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۰
بازار ارز و سكه آرام گرفت
ديگر از روند تب تند افزايش قيمت ارزهاي خارجي و طلا خبري نيست و قيمت اين كالاها روند كاهشي به خود گرفته است كه دليل عمده آن را مسئولان به خوبي بيان كرده‌اند: دولت به دنبال گراني ارز نيست!
مهران ابراهیمیان

به گزارش «جوان»، اگر‌چه در بازار چند روز اخير ارز و طلا، برخي به دنبال تغيير دارايي‌هاي خود بودند، اما از آنجايي كه دولت بنا نداشت ارز را بيش از اين گران كند، لذا التهابات ناشي از اغتشاشات روزهاي گذشته با سرعت بيشتري اثر خود را در بازار از دست داد، به نحوي كه قيمت هر سكه تا 44 هزار تومان و قيمت دلار تا 4هزار و 335 تومان نيز كاهش يافت. 
در معاملات بازار آزاد تهران در روز پنج‌شنبه، قيمت انواع سكه سقوط كرد و نرخ هر قطعه سكه تمام بهار آزادي طرح جديد با حدود ۴۴ هزار تومان كاهش به يك ميليون و ۴۷۸ هزار و ۸۱۶ تومان رسيد. 

همچنين هر قطعه سكه تمام بهار آزادي طرح قديم با حدود ۱۸هزار تومان كاهش يك ميليون و ۴۵۵ هزارتومان و ۸۳۴ تومان، نيم سكه با حدود ۱۶‌هزارتومان كاهش ۷۳۱ هزار و ۴۱۴ تومان، ربع سكه با حدود ۱۵هزار تومان كاهش ۴۲۵ هزار و ۶۵۹ تومان و سكه گرمي ۲۸۰ هزار و ۷۷۵ تومان معامله شد. 

همچنين قيمت هر اونس طلا در بازارهاي جهاني هزار و 312 دلار و ۶۹ سنت و قيمت هر گرم طلاي ۱۸ عيار ۱۳۶ هزار و ۴۲۱ تومان است. يك صرافي در حوالي ميدان فردوسي به خبرنگار «جوان» در اين‌باره گفت: طي روزهاي گذشته هم تعداد مراجعه بيشتر شده بود و هم خريداران بيشتر دلار مي‌خريدند، اما از روز پنج‌شنبه اين روند كاهش يافت. 

وي با بيان اينكه علت گراني‌ها حوادث چند روز پيش بود، گفت: با تزريق زياد دلار در روز چهارشنبه و پنج‌شنبه تقاضا و عرضه به تعادل رسيد و البته تب خريد نيز كاهش يافت. 

دولت به دنبال گراني نيست

رئيس كميسيون اقتصادي مجلس نيز با بيان اينكه بي‌توجهي به مديريت بازار ارز، دستاورد دولت در تك‌رقمي شدن نرخ تورم را با چالش روبه‌رو مي‌كند، به خانه ملت گفته است: زماني كه در تمامي كشورها تنش يا اغتشاشات‌ اجتماعي اتفاق مي‌افتد، اقتصاد كشورها متأثر مي‌شود. تنش يا اغتشاشات‌ اجتماعي، فضاي ريسكي در حوزه فعاليت‌هاي اقتصادي ايجاد کرده و به نوسانات در بخش‌هاي مختلف منتهي مي‌شود كه قيمت برخي كالاها را افزايش و برخي را نيز كاهش مي‌دهد. 

 محمدرضا پورابراهيمي داوراني افزود: التهابات اجتماعي باعث ايجاد فضاي رواني در بازار ارز شد و سوداگران بازار ارز نيز بيشترين سوء‌استفاده را داشتند. پورابراهيمي داوراني افزود: عدم اطلاع‌رساني بانك مركزي در خصوص نوسانات بازار ارز باعث رونق سوداگري در بازار ارز مي‌شود، بنابراين بايد بانك مركزي با شفافيت به مردم اطلاع‌رساني و بازار را به‌صورت فعال‌تر مديريت كند. 

وي با بيان اينكه پيش‌بيني مي‌شود بانك مركزي بتواند بازار ارز را كنترل كند، افزود: نقش بانك مركزي در مديريت بازار ارز در روزهاي گذشته پررنگ نبوده است. وي ادامه داد: موضوع افزايش درآمدهاي دولت از محل تغييرات قيمت ارز به نفع دولت و اقتصاد نيست و مجلس و دولت در اين خصوص نگاه مشترك دارند. 

 اين سخنان به اين معنا است كه افزايش نرخ ارز ناشي از افزايش تقاضا و سو‌ءاستفاده دلالان از اين فضا بوده و از همين رو است كه قيمت دلار از 4 هزار و 430 تومان در روز چهارشنبه با حدود 100 تومان افت در روز پنج‌شنبه روبه‌رو شده بود. وي ادامه داد: دولت در پي افزايش نرخ ارز نيست؛ چراكه دولت خود مصرف‌كننده ارز بوده و رشد قيمت‌ها باعث تحميل هزينه‌ها و افزايش تورم مي‌شود و دستاورد دولت در تك‌رقمي شدن نرخ تورم را با چالش روبه‌رو مي‌كند. 
رئيس كميسيون اقتصادي مجلس با بيان اينكه انتظارات تغيير نرخ ارز از نوسانات ارز بدتر است، يادآور شده است: ثبات نسبي بازار ارز در چند سال گذشته وجود داشته و بانك مركزي با اعمال سياست‌هاي مناسب و مديريت مي‌تواند ثبات نسبي را در بازار به وجود آورد. 
 
شكاف ۱۷ درصدي نرخ ارز

معاون وزير اقتصاد نيز از شكاف ۱۷درصدي نرخ ارز خبر داده و گفته است: براساس بررسي‌هاي انجام شده هيچ‌گونه موج تورمي در اقتصاد كشور در راه نيست. حسين مير‌شجاعيان گفته: در حال حاضر شكاف ۱۷‌درصدي ميان نرخ ارز مبادله‌اي و آزاد وجود دارد كه تفاوت چشمگيري نيست، زيرا در سال‌هاي گذشته شكاف ميان اين دو نرخ بيش از ۱۷درصد بوده است، البته دولت در تلاش است تا ارز را تك نرخي كند. معاون امور اقتصادي وزير اقتصاد افزود: اما مهم‌تر از تك‌نرخي شدن ارز، ثبات نرخ ارز در يك رقم ثابت و كنترل بازار است كه به دليل نبود روابط كارگزاري مناسب، تاكنون اجرايي نشده است. بنابراين بانك مركزي و دولت با احتياط بيشتري در اين راه قدم برمي‌دارند. وي با تأكيد بر اينكه موج تورمي در راه نيست، ادامه داده است: به عنوان يك تحليلگر اقتصادي معتقد هستم كه هيچ‌كدام از تحليل‌ها نشان نمي‌دهد كه سياست‌ها و روند فعلي اقتصادي دولت موج تورمي در راه باشد و در سناريو افزايش قيمت حامل‌هاي انرژي حداكثر تورمي كه ممكن است ايجاد شود حدود 1/5 درصد است كه دولت با سياست‌هاي پولي و مالي مي‌تواند شرايط را كنترل كند. 
 
حباب منفي ارز را خالي كنيد

عبده تبريزي نيز در جمع خبرنگاران گفته است كه تشخيص بازار اين است كه نرخ ارز امكان افزايش دارد و روي آن حساب مي‌كند، در اين صورت دولت بايد كمك كند تا ارز به وسيله‌اي براي پس‌انداز تبديل نشود. شواهد از بازارحوالي ميدان فردوسي حاكي از آن است كه دلار بدون محدوديت در حال عرضه است و تعداد خريداران به مراتب كمتر از روزهاي گذشته است. به اين ترتيب به نظر مي‌رسد بانك مركزي به انداه كافي ارز به بازار تزريق كرده و تعادل به بازار بازگشته است. برخي صرافي‌ها نيز پيش‌بيني مي‌كردند تا تحريك تقاضا به بهانه سفرهاي نوروزي ديگر بازار دلار روند افزايشي به خود نبيند. 
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار