کد خبر: 889455
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۱
آيا پشت صحنه حذف «روز شهداي دانشجو» از تقويم رسمي كشور، سند2030 است؟
آيا بايستي با روز «شهداي دانشجو» هم مثل حذف درس «حسين فهميده» به اسم جلوگيري از انتشار خشونت و خشونت طلبي! كه ذيل سند معروف 2030 دولت ملزم به حذف آنها شده، خداحافظي كنيم؟!
مسيح محمدي
مراسم و بزرگداشت سی و هفتمین سالگرد شهدای حماسه هویزه امروز ۱۵ دی در محل یادمان این شهدا در حالي برگزار شد كه عنوان و نشانه هاي اين واقعه مهم از تقويم رسمي كشور حذف شده است.
بر اساس مصوبه و ابلاغیه مجلس پنجم شورای اسلامی در روز 22 آذر ماه سال 1377 مبنی بر قانون تشکیل، تقویت و توسعه بسیج دانشجویی و در تبصره 3 آمده است: «روز دوم آذرماه سالروز فرمان تاریخی حضرت امام (‌ره) مبنی بر تشکیل بسیج دانشجویی، روز بسیج دانشجویی و شانزدهم دی ماه‌سالروز شهادت دانشجوی بسیجی شهید سید حسین علم‌الهدی و همرزمان دانشجوی وی در هویزه به عنوان روز شهدای دانشجوی بسیجی تعیین‌می‌گردد.» همچنین این مصوبه در تاریخ 30 آذر 1377 به تایید شورای نگهبان نیز می رسد.
بعد از اين اقدام قابل اعتنا و دقيق نمايندگان مجلس پنجم شوراي اسلامي از آن سال به بعد شانزدهم دی ماه، سالروز شکل گیری حماسه خونین هویزه به دست دانشجویان پیرو خط رهبری و به فرماندهی دانشجوی شهید، سیدحسین علم الهدی نام گرفت. این دانشجویان رزمنده در سال 1359، عملیاتی را در هویزه و سوسنگرد آغاز کردند و پیروزی های مهمی به دست آوردند. همين تعداد اندك از دانشجويان در حالی که تجهیزات نظامی در اختیار نداشتند، به معناي واقعي كلمه «تا آخرین قطره خون» در راه دفاع از سرزمین ایران اسلامی مظلومانه به شهادت رسیدند و حماسه هویزه را آفریدند. به پاس تجلیل از رشادت های دانشجویان مسلمان پیرو خط امام، به ویژه شهید علم الهدی، شانزدهم دی، روز «شهدای دانشجو» نام گرفت.
آخرين لحظات زندگي مادي شهيد علم الهدي و همرزمانش و همچنين نحوه شناسايي پيكر آنها به درستي گوياي نحوه رزم و شهادت آنهاست كه نه فقط يك روز، بلكه روزها را بايد براي آنان نامگذاري كرد: «جسد حسین پشت خاکریز افتاده بود و چفیه صورتش را پوشانده بود. یکی از تانک‌ها به چند متری حسین رسیده بود و می‌رفت که از روی پیکر حسین عبور کند. (شهادت حماسی حسین، ص ۱۱۲)
حسین را از روی قرآنش شناسایی کردند. روی سوره حشر قطرات خون و ترکش به یادگار گذاشته گویا در لحظات آخر هم همانند اولیای خدا داشته این سوره را تلاوت می‌کرده است. خیلی این سوره را دوست داشت. (کوله پشتی حسین، ص ۱۲۲)
خبر شهادت حسین علم الهدی که به امام (ره) رسید، با گریه دستشان را بالا بردند و گفتند: "خدایا این شهدای ما را قبول کن." (برادر محسن رضایی، اشک امام، ص ۱۲۱) » 
ترازي ديگر براي شناخت عمق و سطح افتخار آفريني و روحيه شهادت طلبي شهيد علم الهدي و همرزمانش را مي توان در آينه فرمايشات مقام معظم رهبري مشاهده كرد.
سخنان فراوان رهبر فرزانه و معظم انقلاب درباره شهدای «عزیز و غریب» این واقعه تاریخی که در جبهه و جامعه منشأ آگاهی و بصیرت بوده اند ؛ تشبیه حرکت حماسی شان به «شهدای کربلا» و «صدر اسلام» و همچنین برجسته خواندن آنان در میان شهدای سراسر دوران جنگ از سوی معظم له، نشان از جایگاه والای شهیدان حماسه هویزه و فرمانده شجاع و عزیزشان شهید سید محمد حسین علم الهدی نزد ایشان دارد.
واقعيت اين است كه حماسه هویزه در سه حوزه نیروهای نظامی ایران، ترکیب قدرت سیاسی ایران و استراتژی نظامی عراق مؤثر بود، سبب شد تا بن بست جنگ زرهی با تکیه بر نیروی انسانی مؤمن و متعهد شکسته شود و استراتژی جنگ مردمی و انقلابی در 8 سال دفاع مقدس، جایگاه مناسبی یابد.
با اين اوصاف روز 16 دی ماه، روزی که یکی از بزرگترین حماسه های تاریخ معاصر در آن رقم خورده است و حتی به تعبیر برخی حماسه هویزه آغازی بر روحیه و نگاه عاشورایی به جنگ تحمیلی بود، در كمال بهت و ناباوري از تقویم رسمی کشورمان حذف شده است!
فقط معلوم نيست در تقويمي كه براي وقايع و مناسبت هايي مانند شب يلدا، بيمه، ايمني، صادرات و... يك روز بخصوص معرفي و مشخص شده، چرا يك چنين واقعه مهم و افتخار آميزي بايد حذف شود.آيا بايستي با روز «شهداي دانشجو» هم مثل حذف درس «حسين فهميده» به اسم جلوگيري از انتشار خشونت و خشونت طلبي! كه ذيل سند معروف 2030 دولت ملزم به حذف آنها شده، خداحافظي كنيم؟!
مشکل عدم ثبت روز حماسه هویزه و به ویژه روز شهدای دانشجو در تقویم رسمی چیست؟ آیا شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای فرهنگ عمومی دلیلی برای حذف این روز از تقویم دارند؟ حتما مسئولان همانطور كه قولهاي بسياري در موارد مشابه دادند و به آنها عمل نشد؛ اميدوار به فراموشي اين مسئله در لابلاي اتفاقات روزمره و مشمول مرور زمان شدن، به ميدان آمده و از يك اشتباه «لپي» و يا يك جابجايي كم اهميت! سخنراني خواهند كرد! 

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
عبدالله اللهیار
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۳۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۶
0
0
با سلام از نظر بنده این کارها بوی مشمیز نفوذ را میده ، و غفلت و بی لیاقتی بعضیها.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار