کد خبر: 889239
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۵
یازدهمین دوره مسابقات سراسری دارالقرآن امام علی(ع) در حالی روز جمعه، ۲۴ آذرماه برگزار شد که هزار و ۷۰۰ نفر از بانوان حاضر در این رقابت‌ها حدنصاب لازم برای دریافت جوایز را به دست آوردند.

آیین اختتامیه یازدهمین دوره مسابقات سراسری دارالقرآن امام علی(ع)، روز جمعه، ۲۴ آذرماه با حضور آیت‌الله سیدهاشم رسولی محلاتی، عضو ارشد دفتر امام راحل و مقام معظم رهبری، مهدی‌ قره‌شیخلو، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم، محمد انصاری، رئیس و مؤسس دارالقرآن امام علی(ع) و مرتضی نجفی قدسی، مدیر این دارالقرآن و دیگر قرآنیان و پیشکسوتان و قاریان و حافظان در سالن آمفی تئاتر مرکز فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی برگزار شد.
در ابتدا حسین کرمی، قاری بین‌المللی کشورمان به تلاوت آیاتی از قرآن پرداخت و سپس سرود جمهوری اسلامی پخش شد و در ادامه قصری‌زاده، سردبیر خبر قرآنی سیما اجرای این مراسم را عهده‌دار شد.
در ادامه محمد انصاری، رئیس و مؤسس دارالقرآن امام علی(ع) ضمن خیر مقدم به شرکت‌کنندگان و حاضران در این مراسم، اظهار کرد: این مسابقات، مرز و کشور نمی‌شناسد، چنانکه در این مسابقات نیز شاهد حضور بیش از ۳۴۰ نفر از اتباع خارجی به ویژه کشورهای همسایه بودیم.

وی با اشاره به اینکه برپایی این مسابقات، موهبتی بزرگ از سوی صاحب قرآن است، ادامه داد: «خَیرُکُم مَن تَعَلَّمَ القُرآنَ وَ عَلَّمَه؛ بهترین شما فردیست که قرآن را فرا گیرد و به دیگران نیز یاد دهد».
انصاری با اشاره به اینکه مسابقه یک بهانه برای گردهمایی قرآنی است، اظهار کرد: اما هدف و مقصد چیز دیگری است که آن نیز برپایی و رونق بخشیدن به جلسات قرآن و افزودن افراد به لشکر قرآنی است و این ساخته نیست مگر به دست شما قرآنیان. همه شما می‌توانید همانطور که آموزش دیده‌اید از ۱۰ تا ۱۰۰ نفر را آموزش دهید.
بانی و مؤسس مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) اضافه کرد: در حال حاضر در کشور زمینه آموزش قرآن در کشور فراهم است که این ثبت نام بیش از هفت هزار نفر در این مسابقات در رشته‌های حفظ و قرائت گواه آن است. کشور ما بستر آماده‌ای‌ است که امید است با بهره‌گیری از آن بتوانیم به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر تربیت چند میلیون حافظ قرآن جامه عمل بپوشانیم.
وی با اشاره به اینکه شما بانوان به عنوان مادران و همسران، نقش مؤثرتری در تربیت فرزندان و خانواده دارید، بیان کرد: شما می‌توانید، جلسات آموزشی قرآن برپا کنید تا جامعه را قرآنی کنید، چنانکه حضرت رسول(ص) فرمودند: «قرآنیان بالاترین مقام انسانی بعد از پیامبران و فرستادگان الهی را دارند، پس حقوق آنها را کم ندانید، چون در پیشگاه الهی دارای منزلتی بس بزرگ هستند».

مهدی قره‌شیخلو، رئیس سازمان دارالقرآن‌ الکریم سخنران دیگر این مراسم بود که ضمن تشکر از بانیان این برنامه، اظهار کرد: حضور بیش از هفت هزار شرکت‌کننده بانو در این مراسم، موجبات افتخار را فراهم می‌کند که ما در کشوری زندگی می‌کنیم که بانوان به این میزان به قرآن علاقه و ارادت دارند و این تعداد حافظ و قاری قرآن خانم در کشور ما هست.
وی ادامه داد: در آزمون‌های حفظ تخصصی که در سطح کشور برگزار می‌شود، بیش از ۸۳ درصد شرکت‌کنندگان از بانوان هستند و این افتخاری برای بانوان این کشور اسلامی است.
قره‌شیخلو با اشاره به مسئولیتی که برعهده بانوان قاری و حافظ قرآن است، بیان کرد: هر کدام از شما باید بنیانگذار و بانی جلسه آموزش قرآن چه در بخش حفظ و چه در بخش قرائت در کشور باشید. اگر مجموعه شرکت‌کنندگان که در این مسابقات حضور پیدا کردند که حدود چهار هزار نفر است از همین امروز قصد کنند که بانی اداره جلسه قرآن در کشور شوند شاهد جهش قرآنی خواهیم بود.

سپس کلیپی در خصوص روند برپایی این مسابقات به سمع و نظر حاضران در سالن رسید و در ادامه حنانه خلفی، حافظ نوجوان کشورمان به ارائه محفوظاتش پرداخت.
سپس مرتضی نجفی قدسی، مدیر دارالقرآن امام علی(ع) با اشاره به بخش‌هایی از پیام آیت‌الله نوری‌ همدانی از مراجع عظام تقلید به این دوره از مسابقات، ادامه داد: برای رفع مهجوریت از قرآن و گسترش فرهنگ قرآنی نگاه‌ها باید معطوف به وزارت آموزش و پرورش شود.
نجفی قدسی افزود: این مطلب مهمی است باید در این کشور اگر می‌خواهیم، نسل جوانمان دیندار باشد و قرآنی باشد، آموزش و پرورش ما باید غنی باشد. در زمان رژیم گذشته برجسته‌ترین افراد از علما و بزرگان به فعالیت در آموزش و پرورش می‌رفتند.

مدیر دارالقرآن امام علی(ع) با اشاره به حضور چهره‌های برجسته در طول تاریخ در نظام آموزش و پرورش به منظور تربیت جوان‌ها، بیان کرد: متأسفانه بعد از انقلاب نسبت به آموزش و پرورش غفلت شده است. اگر الان شاهد هستیم که عده‌ای نماز نمی‌خوانند و به قرآن بی‌توجه هستند به دلیل اینکه کلاس‌های قرآن در آموزش و پرورش معلم قرآنی ندارد و کلاس‌ها اسماً اداره می‌شود، اگر از ظرفیت قرآن و درس دینی مدارس به خوبی استفاده شود، چرا بچه‌ها دین‌دار نشوند؟
درادامه آیت‌الله سیدهاشم رسولی محلاتی، عضو ارشد دفتر امام راحل و مقام معظم رهبری در بخش دیگر این آیین با اشاره به اینکه خدا را شاکرم که در این برنامه حضور دارم، اظهار کرد: باید قدردان افرادی باشیم که این مسابقات را با این وسعت و گسترش و با ثبت نام بیش از هفت هزار نفر برپا کردند. در این مسابقات شاهد حضور ۸۰۰ حافظ قرآن بودند که انجام این مسابقات، هزینه و اداره و مدیریت آن کار مشکلی است و باید دعا کنیم تا توفیقات آن شامل همه نیروهایی که در برگزار این مسابقات نقش داشتند، شوند.

وی ادامه داد: خدا را به حق همین قرآن قسم می‌دهیم که توفیقات آنها را روز به روز، افزون بفرماید و خدا را شکر کردم که عمری به ما داد تا امسال نیز در این مسابقات حضور داشته باشیم چون تمام این برنامه‌ها و اعمال در پیشگاه الهی ثبت می‌شود و شاهدانی که خداوند برای اعمال دارد زیاد است.
رسولی محلاتی با تأکید بر اینکه تمامی اعمالی که در طی شبانه‌روز انجام می‌دهیم در پیشگاه الهی ثبت و ضبط می‌شود، اظهار کرد: در روز قیامت همه این اعمالمان حاضر و ناظر می‌شوند و اگر قرار باشد شهادت و گواهی دهند، حتی این زمان و مکان نیز یکی از شاهدان در روز قیامت هستند و خدا را برای این توفیق حضور تشکر می‌کنیم والبته باید از خدا درخواست کنیم تا این اعمالمان در نزد خداوند قبول شود.
وی با اشاره به آیه‌ای از قرآن کریم، گفت: هنگامی که حضرت ابراهیم(ع) با این همه مشکلات و سختی‌ها خانه کعبه را بنا نهاد نامى از كار و بنايى خود نبرد و فقط فرمودند: «رَبَّنا تَقَبَّلْ مِنَّا». یا در داستان کربلای حضرت سیدالشهدا(ع) بعداز آن همه مصیبت‌های طاقت‌فرسا و سخت و شهادت‌های مردان بزرگ که با آن طرز فجیع به شهادت رسیدند، حضرت زینب(س) هنگامی که بدن قطعه قطعه شده حسین(ع) را دید و از کنار این شهدا عبور کرد، فرمودند: «اللهم تقبل منا هذا قلیل القربان؛ خداوندا! این قربانی اندک را از ما بپذیر». لذا این قبول از ناحیه خداوند مهم است.
عضو ارشد دفتر امام راحل و مقام معظم رهبری با اشاره به دو آیه در سوره قصص و الرحمن، اظهار کرد: خداوند در جایی می‌فرماید: «كُلُّ شَيْ ءٍ هالِكٌ إِلاَّ وَجْهَهُ» و در جای دیگر می‌فرماید: «کلُّ مَنْ عَلیها فَان وَ یبقَی وَجْهُ رَبَّک ذوالجلالِ والاکرامِ؛ هر آنچه در این عالم است فانی و هلاک می‌شود مگر وجه پروردگارت».

وی با اشاره به اینکه تفاسیر متعددی از «وَجْهُ» خداوند شده است، بیان کرد: اکثرا گفته‌اند، ذات اقدس خداوند اما تفسیر و چند حدیث است که تفسیری جالب از این آیه کرده‌اند. وجه در مفردات راغب نوشته بود، آن است که آدم با آن روبرو می‌شود و صورت را وجه می‌نامند، چون نخستین چیزی که مردم با هر فردی برخورد می‌کنند، صورتش است لذا به صورت وجه می‌گویند. بنابر این معنای «وَجْهُ» آن است که هر چیزی که با هر چیزی مواجه شد آن وجه آن چیز است، شاید بتوان گفت هر چیزی که مواجه با خدا شد و روبروی خدا قرار گرفت و فیوضات الهی را گرفت و یا واسطه رساندن و یا رسیدن آن فیوضات شدن آن وجه رب است.
رسولی محلاتی با اشاره به حدیثی در خصوص وجه، اظهار کرد: در حدیثی می‌خوانیم خداوند که وجه و صورت ندارد، لذا همه چیز فانی می‌شود و مراد از آن وجه دین خدا و آن راهی است که مردم به خدا می‌رسند. همچنین در دیگر احادیث نیز از امام صادق(ع) آمده است راهی که مردم به آن خدا می‌رسند ما هستیم، یعنی انسان هرچه بیشتر با خدا ارتباط پیدا کند و از خدا کسب فیض کند و مردم را بیشتر به سمت خدا سوق دهد و آشنا کند، این وجه خداست و لذا ائمه(ع) بهترین مصداق وجه الله هستند.
وی با اشاره به حدیثی از پیامبر اکرم(ص) ادامه داد: در این حدیث می‌خوانیم «علی ممسوس فی ذات الله» مرحوم علامه مجلسی (ره) می‌گوید: تمام وجود حضرت علی(ع) را خدا گرفته بود. چنانکه باباطاهر دوبیتی دارد «خوشا آنانکه الله یارشان بی، بحمد و قل هو الله کارشان بی، خوشا آنانکه دائم در نمازند، بهشت جاودان بازارشان بی» چنانکه در قرآن هم داریم این افراد، افرادی هستند که دائم در نماز هستند «الَّذِینَ هُمْ عَلَی صَلاَتِهِمْ دَائِمُونَ».
عضو ارشد دفتر امام راحل و مقام معظم رهبری با تأکید بر اینکه هر چه فرد توجه‌اش به خدا بیشتر شود، به وجه‌الله نزدیک‌تر شده است، اظهار کرد: شما در عین اینکه حافظ و قاری قرآن هستید و معلم قرآن هستید باید عامل به قرآن نیز باشید و به دستورات آن عمل کنید.
رسولی محلاتی بیان کرد: این برنامه‌های قرآنی که یکی از راه‌های توجه به خدا و کار کردن برای خداست و در سایه دیگر اعمالی که ما را به خدا نزدیک می‌کند، ما را به خدا نزدیک‌تر از گذشته کند؛ چرا که کار برای خدا خستگی ندارد و مشکلات و سختی‌های راه برای انسان آسان می‌شود و از سوی دیگر کار برای خدا در آخرت نیز از بین نمی‌برد «وَالَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ فَلَن يُضِلَّ أَعْمَالَهُمْ» و هرچه برای خدا باشد، گم نمی‌شود و اینها از بین نمی‌رود، بلکه نزد خداوند باقیست.
لازم بذکراست، در پايان این مراسم هدیه‌ تبرکی مقام معظم رهبري توسط آیت‌الله سیدهاشم رسولی محلاتی، عضو ارشد دفتر امام راحل و مقام معظم رهبری به منتخبان مسابقات اهدا شد و حسن ختام این مراسم، تجلیل از رتبه‌های اول تا سوم هر رشته در سه مقطع سنی زیر ۱۶ سال، ۱۶ تا ۳۰ سال و بالای ۳۰ سال بود که با اهدای لوح سپاس، دسته گل و تبرکی مقام معظم رهبری و اعطای هدایاي نقدي همراه بود.
یادآور می‌شود، یازدهمین دوره مسابقات سراسری دارالقرآن امام علی(ع) از ۱۵ تا ۲۴ آذرماه در مرکز فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی واقع در تهران، بهارستان، چهارراه سرچشمه، یادمان شهدای هفتم تیر برگزار شد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار