کد خبر: 889130
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۴
معاونت حفاظت وبهره‌برداری شرکت آب منطقه ای مرکزی خبر داد:
معاونت حفاظت وبهره‌برداریشرکت آب منطقه ای مرکزی با اشاره به کاهش بارش ها در استان و وضعیت نگران کننده آن گفت: استان مرکزی با کسری 5 میلیارد مترمکعبی منابع آب زیرزمینی در درازمدت مواجه است.

معاونت حفاظت وبهره‌برداریشرکت آب منطقه ای مرکزی با اشاره به کاهش بارش ها در استان و وضعیت نگران کننده آن گفت: استان مرکزی با کسری 5 میلیارد مترمکعبی منابع آب زیرزمینی در درازمدت مواجه است.

محمود قدبیگی معاونت حفاظت وبهره‌برداریشرکت آب منطقه ای مرکزی عنوان کرد: متاسفانه از ابتدای سال آبی (مهرماه) با کاهش حدود 90 درصدی بارش های درازمدت در استان مواجه هستیم که این امر به هر روی نگرانی های خاص خود را به همراه دارد.

وی با اشاره به پیش بینی های صورت گرفته مبنی بر بارش نرمال از اواخر دی ماه تا پایان سال جاری بیان کرد: به لحاظ وجود نگرانی ها در حوزه منابع آب زیرزمینی و برداشت ها در فصل بهار که فصل کشاورزی است مکاتبات لازم با جهاد کشاورزی و کشاورزان صورت گرفته است.

قدبیگی با تاکید بر ضرورت مدیریت کشت های آب‌بر با توجه به کاهش بارندگی ها در سال آبی جاری افزود: در حوزه منابع آب زیرزمینی با کسری مخزن تجمعی پنج میلیارد مترمکعبی در درازمدت مواجه هستیم که هرساله این روند ادامه دارد.

وی با اشاره به اثربخشی اقدامات صورت گرفته در سال های گذشته، مدیریت به هم پیوسته، مدیریت آب های سطحی، جاری کردن آب در رودخانه در فصل غیرزراعی و طرح تعادل بخشی به منظور جبران کسری مخازن و سطح آب های زیرزمینی تصریح کرد: استان مرکزی دارای 10 هزار و 500 حلقه چاه پروانه دار است که براساس آمار 2 هزار و 600 حلقه غیرمجاز فعال در حوزه کشاورزی است.

معاونت حفاظت وبهره‌برداریشرکت آب منطقه ای مرکزی اظهار کرد: براساس قانون تعیین تکلیف وضعیت چاه ها شرکت آب منطقه ای موظف به رسیدگی در قالب فرم یک و پنج است و بر همین اساس سال گذشته 235 حلقه چاه غیرمجاز پر شد.

وی با بیان اینکه به منظور کنترل و مدیریت چاه های غیرمجاز و جلوگیری از افزایش تعداد چاه های غیرمجاز استان اکیپ های بازرسی و گشت افزوده شده است، گفت: با اجرای این نوع مدیریت و اجرای طرح تعادل بخشی در استان مرکزی 38 میلیون مترمکعب آب صرفه جویی شده و امسال نیز روند پر شدن چاه های غیرمجاز دنبال می شود.

قدبیگی در خصوص وضعیت منابع آبی سطحی و سدها عنوان کرد: استان مرکزی دارای دو سد مهم است که وضعیت سد کمال صالح مناسب و قابل قبول است، البته وضعیت کنونی به مانند سال های گذشته نیست اما امید است با بارندگی های پایان سال و بهاره وضعیت مطلوب‌تری حاصل شود.

وی با بیان اینکه 85 درصد آب حوزه کشاورزی از منابع آب زیرزمینی تامین می شود و کاهش بارندگی ها نگرانی هایی را در پی داشته است، گفت: امید است که امسال بتوانیم با کمک کشاورزان این شرایط را پشت سر بگذاریم و با توجه به اقدامات مناسب انجام شده در حوزه آب سطحی و شرب عمده شهرهای استان مرکزی دارای منابع آب پایدار هستند.

معاونت حفاظت وبهرهبرداریشرکت آب منطقه ای مرکزی در خصوص جایگاه استان مرکزی در زمینه خشکسالی های اخیر در کشور تصریح کرد: متاسفانه وضعیت بارش ها در حوزه آبریز مرکزی کشور که شامل استان های قزوین، اصفهان، مرکزی و قم می شود مناسب نیست و تنها می توان به پیش بینی ها و احتمال بارش در دو ماه پایانی سال چشم دوخت تا با جبران بارش ها در زمستان و بهار آینده مانعی بر ادامه خشکسالی ایجاد شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر