کد خبر: 888891
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۰
مديرعامل مركز بين‌المللي تجارت برنج مازندران:
مدير بازرگاني انجمن ايران و مديرعامل مركز بين‌المللي تجارت برنج مازندران با اشاره به اينكه به دليل واردات بي‌رويه در 9 ماه از سال انبارهاي داخلي انباشته از برنج خارجي است، گفت: اینکه گفته مي‌شود واردات برنج ممنوع است چاره‌ساز نيست زيرا بيش از نياز برنج وارد كشور شده و اين منع واردات به افزايش قيمت برنج خارجي نيز منجر شده است. 
سيداسماعيل يزدان‌پناه در گفت وگو با ايسنا با اشاره به وضعيت واردات برنج در كشور اظهار كرد: امروز بعد از سال‌ها به دنبال اين هستيم كه آيا برنج محصول استراتژيك است يا نه و اينكه چقدر برنج در كشور مصرف مي‌شود و چه ميزان مصرف نمي‌شود. 
بايد بگوييم چرا بايد روي مسئله به اين مهمي تعرفه واردات منطقي قرار داده نمي‌شود و اين جاي سؤال دارد، ابتدا تعرفه واردات كمتر شد تا قاچاق نشود اما بعداً هشت ماه ممنوعيت واردات برنج تبديل به چهار ماه شد و سپس به سه ماه ممنوعيت واردات تقليل يافت. امروز جلوي واردات گرفته شده است اما انبارها مملو از برنج خارجي است، چون در شش ماه نخست يك ميليون و 200 هزار تن واردات برنج انجام شد و انبارها پر شده است، چگونه با اين سياست مي‌توان از كشاورز حمايت كرد. 
وي ادامه داد: اگر دلسوز كشاورز هستيم نبايد اين قشر را رها كنيم. يك زمين تمام زندگي يك كشاورز است. كسري توليد برنج در كشور آنقدر نيست كه بحث‌ها درباره آن انجام مي‌شود. با يك حساب منطقي مي‌توان اعلام كرد كه نياز به واردات برنج 800هزار تن در سال است و بيش از آن به كشاورز صدمه مي‌زند اما امروز آنقدر برنج به داخل كشور وارد شده است كه ديگر نيازي به واردات در ماه‌هاي آتي نيست. 
اين تصميم زيان بيشتري براي كشاورز و مصرف‌كننده داشت زيرا با منع واردات قيمت برنج خارجي افزايش يافته و اين به ضرر بازار برنج است. 
بايد در زمينه واردات برنج دوره‌هاي واردات را به سه دوره سه ماهه تقسيم‌بندي كنند، هر سه ماه 300هزار تن برنج وارد شود و ديگر تا پايان سه ماهه واردات نشود. امروز درد كشاورز اين است كه كنترل كننده‌اي براي واردات وجود ندارد، زيرا براي واردات سقف تعيين نمي‌شود و اينگونه است كه امروز انبارها از برنج خارجي پر شده است.  يزدان پناه تصريح كرد: شايد در كشور 3هزار تاجر برنج و واردكننده برنج به تعداد انگشتان دست باشند اما يك‌ميليون و 200 هزار كشاورز با محصول برنج امرار معاش مي‌كنند. افراد محدود وارد‌كننده نبايد حمايت شوند. 
وي گفت: امروز سهم رسانه‌ها و صداوسيما در اين زمينه هم مهم است. امروز تلاش مي‌شود تا بگوييم قيمت برنج داخلي بالاست، مي‌دانيم مصرف‌كننده در قيمت بالا نبايد آسيب ببيند اما برنج مرغوب طارم را قشر مستضعف نمي‌خورد بلكه آن را قشر متوسط به بالا مصرف مي‌كنند پس چرا مي‌خواهيم اين زيان را از كشاورز بگيريم و بدهيم به قشري كه غذاي روزانه‌اش 100 گرم برنج است. متأسفانه صدا و سيما هم در سطح شهرها قيمت برنج را 15هزار تومان براي كيلوگرم اعلام مي‌كند اما برنج‌هاي پرمحصول هم هستند كه قيمت‌هاي پايين‌تري دارند و اقشار متوسط مي‌توانند از آن استفاده كنند. اينها هم ضربه زدن به برنج داخلي است كه بايدبه آن توجه شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار