کد خبر: 888817
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۰
مترجم: علي طالبي

مهندسان فناوري تصويربرداري جديدي توليد كرده‌اند كه منجر به وقوع انقلابي در زمينه پژوهش‌هاي علوم پزشكي و زيستي، عكسبرداري، فيلمبرداري و ديگر كاربردهايي مي‌گردد كه متكي بر تصويربرداري با كيفيت بالا و شدت نور پايين هستند.
پروفسور اريك فاسم، يكي از مخترعان اين فناوري معتقد است اين ابداع كه سنسور تصويري ذره‌اي (Quanta) يا QIS ناميده مي‌شود، به منزله نسل بعدي فناوري حساس به نور است كه از مزاياي آن مي‌توان به حساسيت بالاتر و امكان اعمال تغييرات بيشتر و نيز تصويربرداري ديجيتالي باكيفيت‌تر از آنچه هم اكنون امكانپذير است، اشاره نمود. وي همچنين مخترع سنسور‌هاي تصويري CMOSمي‌باشد كه امروزه تقريباً در همه گوشي‌هاي هوشمند و دوربين‌ها يافت مي‌شود. 
 تكنولوژي جديد QIS به شكل قابل اتكايي قادر است كه پايين‌ترين سطوح نور يعني فوتون‌ها را با وضوحي تا سقف يك مگاپيكسل و با سرعتي در حد هزاران فريم بر ثانيه شناسايي و شمارش نمايد. به علاوه، QIS قادر است كه اين قابليت‌ها را در شرايطي با نور پايين، دماي اتاق و در حالي كه از سنسور تصويري رايج استفاده مي‌كند به اجرا درآورد. در حاليكه فناوري قبلي نيازمند پيكسل‌هاي بزرگ‌تر يا خنك كردن دستگاه يا هر دوي آنها بود.
و اماQIS ؛ در صنعت اين به چه معناست؟ براي سينماگران اين به معناي دستيابي به فيلم‌هاي داراي كيفيت IMAX در يك فرمت ديجيتالي كه به آساني قابل تغيير است، مي‌باشد در حاليكه همچنان بسياري از ويژگي‌هاي فيلم را فراهم مي‌سازد. براي دانشمندان اخترفيزيك اين قابليت فراهم مي‌آيد كه سيگنال‌هاي بهتري را از اجسام دور در فضا شناسايي كرده و تصوير مربوط به آنها را دريافت نمايند و در حوزه پژوهش‌هاي علوم زيستي، QIS مجسم‌سازي بهتر سلول‌ها زير ميكروسكوپ را امكانپذير مي‌كند؛ امري كه براي اطمينان از كارايي شيوه‌هاي درماني حياتي است. 
به عقيده فاسم، چون مهم است كه اين ظرفيت جديد تصويربرداري به شكلي عمده و طي فرايندي نه چندان هزينه‌بر عرضه شود، او و تيمش آن را سازگار با هزينه كم و توليد انبوه فناوري امروزي CMOS در سنسور‌هاي تصويري قرار داده‌اند. همچنين به دليل دارا بودن صدها مگاپيكسل در هر چيپ، آن را براي رزولوشن‌هاي بالاتر مقياس‌پذير كرده‌اند. محققان در اين باره مي‌گويند: «QIS  انقلابي است در شيوه‌اي كه ما از راه آن عكس‌ها را در دوربين جمع‌آوري مي‌كنيم.»
پيش از اين محققان فناوري تصويربرداري جديد و انقلابي براي درك بهتر از دلايل بيماري را نويد داده بودند. اين فناوري به متخصصان كمك مي‌كند تا تصوير سه‌بعدي را از پروتئيني كه ممكن است باعث اين اختلال ويرانگر مغزي باشد، ايجاد كنند. به گفته دانشمندان، اين روش بررسي دوبعدي پروتئين مذكور بسيار محدود است، اما رويكرد جديد توانسته اين تصاوير را به صورت سه‌بعدي نمايش دهد. در گذشته دانشمندان بايد بخش‌هاي كوچكي از مغز را برداشته و به صورت لايه‌لايه كنار هم قرار مي‌دادند تا يك تصوير سه‌بعدي ايجاد كنند؛ اما اين كار بسيار زمانبر بود. 
منبع: ساينس ديلي
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر