کد خبر: 888815
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۰

 نويسنده: مريم احمدي

در حالي که طي سالهاي اخير سهم کشاورزی از صادرات غیرنفتی به 13 درصد رسيده و برخي مسئولان  حوزه کشاورزي استانها با ادعاي حمايت از توليد ملي  گزارشاتي از افزايش سهم محصولات کشاورزي استانشان در سبد صادرات ارائه مي دهند، کشاورزان برخي استانها که عنوان قطب توليد محصولات را يدک مي کشد با ابراز نارضايتي از وضع موجود خود را جامانده از قافله توسعه کشاورزي مي دانند.

به عنوان نمونه از سالهاي دور، استان همدان به عنوان قطب توليد سير در کشور شناخته شده و صادرات اين محصول به اروپا و کشورهاي حوزه خليج فارس منبع درآمد مطلوبي براي سيرکاران همداني فراهم مي آورد. اما به مرور به دليل بي توجهي به بسته بندي و صنايع تبديلي اين محصول، نه تنها سيرباکيفيت همدان از رقابت در بازارهاي داخلي جا ماند بلکه به مرور سهم خود را در بازار جهاني نيز از دست داد. ضمن اينکه به دليل عدم مديريت صحيح بازار و نبود سيستم بازاريابي و البته نبود حمايتهاي  دولت از  اين قشر، کشاورزان همداني براي فروش سير با نبود بازار فروش روبرو شدند. وضعيتي که سبب بي رونقي سيرکاري و تضعيف اقتصادي و وجود مشکلات معيشتي براي کشاورزان و نهايتا هموار شدن  راه براي  واردات سير چيني شده است. حالا رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار تهران از ورود سير چيني به بازار ايران خبر مي دهد. محصولي که گويا در سايه غفلت مسئولان از مبادي قاچاق وارد کشور شده تا تير خلاص را به سمت سير داخلي نشانه رود!  حسین مهاجرانی با تأکید بر اینکه قاچاق سیر چینی پدیده‌ای تخریبی برای تولید داخل است ازدستگاه‌های ذی‌ربط خواسته به‌سرعت جلوی این پدیده را بگیرند!سیرهای چینی هم اکنون بخش بزرگی از بازار ایران را تسخیر کرده‌اند و سناريوي نوسان قیمت سیر باکیفیت ایرانی و درنتیجه متضرر شدن کشاورزان را کليد زده اند.

عواملي که سد واردات را شکست!

با اين وجود متاسفانه ماموران تعزيراتي با اين ادعا که سير مودجود در بازار کم است و سيرهاي چيني بايد اجازه فروش آزادانه را داشته باشند راه را براي ورود بيشتر سيرقاچاق باز گذاشته اند. اين در شرايطي است که طبق اظهارات اخير رييس صنف سيرکاران کشور امسال به رغم وجود مشکلات و موانع توليد، نسبت به سالهاي گذشته سير بيشتري در کشور توليد شده و در حال حاضر بيش از 3 هزار تن سير ايراني در انبارها مانده است!  با اين وجود طي سه ماه اخير به رغم ممنوعيت رسمي واردات سير به کشور ميزان قابل توجهي سيرچيني از بنادر جنوبي کشور وارد شده است.

متاسفانه علاوه بر خام فروشی که یکی از اصلی‌ترین مشکلات کشاورزی کشور است،عدم امکان فرآوری مستقیم محصولات و نبود صنایع تبدیلی، کمبود سردخانه براي نگهداری محصول سیر در استانها ، بالا بودن هزینه کارگری، کاهش سطح مکانیزه در سطح شهرستان هاي قطب توليد سير در کشور، کمبود کارهای تحقیقاتی در زمینه ارتقای کمی و کیفی سیر و همچنین عدم تبلیغات لازم در شناساندن سیر مرغوب همدان و زنجان در بازارهای جهانی سبب شده اين محصول به کالايي گران از لحاظ توليد تبديل شود. در حالي که به دليل قيمت نهاده هاي توليد، سير ايراني با قيمت 16هزار تومان در ازاي هر کيلوگرم به بازار عرضه مي شود سير چيني با قيمت بين 10 تا 11 هزار تومان مشتريان بيشتري را به سمت خود مي کشد!

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار