کد خبر: 888465
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۷
معاون اجرايي سپاه سيدالشهدا استان تهران در گفتگو با "جوان":
نقش سپاه پاسداران به عنوان اصلي ترين ياري رسان به مردم در زمان بحران و بلاياي طبيعي بر کسي پوشيده نيست. پس از پيروزي انقلاب اسلامي هنگام وقوع حوادث و رخدادهاي غيرمنتظره اين ارگان مردمي در اسرع وقت با تمام امکانات و قوا به ياري آسيب دهندگان شتافته و براي بازگرداندن وضعيت عادي زندگي در نواحي زلزله زده از هيچ کوششي دريغ نکرده است. رسالتي که در زلزله ويرانگر کرمانشاه در اذرماه سال جاري نيز تمام و کمال به اجرا درآمد. سرهنگ سعيد اديبي معاون اجرايي سپاه سيدالشهدا در استان تهران به عنوان فرمانده قرارگاه جهادي و عمراني سپاه سيد الشهدا(ع) در کرمانشاه در گفتگو با "جوان" به بيان برخي اقدامات اين سازمان در اين استان مي پردازد.

نويسنده: مريم احمدي


* جناب سرهنگ لطفا بفرماييد سپاه سيدالشهدا (ع) به عنوان نيروي اعزامي از استان تهران چه زماني براي ياري زلزله زدگان به کرمانشاه اعزام شد و اعضاي کمک رسان از چه گروه هايي بودند؟

** 48 ساعت پس از وقوع زلزله ، حسب دستور فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي وارد منطقه زلزله زده شديم . طبق تدابير فرمانده کل سپاه در قالب قرارگاه شهيد جعفري کليه روستاهاي زلزله زده شهرستان سرپل ذهاب بين گروه هاي سپاه استان تهران تقسيم شد و خدمت رساني به هفت روستاي زلزله زده در حوزه وظاف سپاه سيد الشهداي استان تهران قرار گرفت. از همان زمان

با کمک گروه هاي جهادي و نيروهاي بسيج و همچنين پاسداران سيدالشهداي استان تهران خدمات رساني اغاز و تا به امروز ادامه دارد .

*سپاه سيدالشهدا در طي اين مدت چه وظايفي بر عهده داشته است؟

** در روزهاي ابتدايي پس از زلزله به کمک تيم هاي مستقر، بيرون کشيدن اجساد و خروج احشام روستاييان از زير آوار وانتقال مصدومان به مراکز درماني در دستور کار قرار گرفت. اسکان اضطراري خانواده هاي زلزله زده و پس از آن اسکان موقت اين افراد با همکاري نيروهاي هلال احمر انجام شد.همچنين با همکاري مسئولان شهرستان ها از جمله ائمه جمعه و ائمه جماعات، فرمانداري ها و بخشداري ها و شهرداري ها کمک هاي مردمي و مايحتاج ضروري زلزله زدگان از سطح شهرستان هاي استان تهران جمع آوري و در اسرع وقت به منطقه اعزام شد.

* تاکنون چه اقداماتي انجام شده و چه برنامه هايي در دست اجراست ؟

** در حال حاضر در 7 روستاي تحت حمايت سپاه سيدالشهداي تهران بالغ بر 4500 نفر روز از گروه هاي جهاد ي بسيجي در منطقه مستقر هستند که به فاصله دو هفته و يا ده روز يکبار جابجا مي شوند. ضمن اينکه پس از تقسيم بندي اين روستاها حسب تدبير فرمانده سپاه استان تهران دو روز پس از حادثه کميته هاي لازم براي کمک به گروه هاي جهادي در قالب کميته هاي مهندسي ،روابط عمومي و اطلاع رساني ، برنامه و بودجه و کميته امنيت برپا شده تا خدمت رساني مدون و منسجم تر انجام شود. بالغ بر 534 خانوار تحت پوشش نيروهاي ما هستند و پس از اسکان اضطراي براي اسکان موقت زلزله دگان با همکاري تنگاتنگ با بنياد مسکن و قرارگاه خاتم الانبيا وارد عمل شده ايم . بلافاصله بعد از اتمام بررسي هاي کارشناسي بنياد مسکن براي تعيين تکليف منازل تخريبي و تعميري ساختن سکو براي استقرار کانکس هاي قرار گاه خاتم الانبيا واردعمل شديم. همزمان انتقال کانکس هاي جمع آوري شده از طريق کمک هاي مردمي بين زلزله زدگان با اولويت خانواده هاي تحت پوشش کميته امداد امام خميني(ره) ، سازمان بهزيستي با همکاري دهياري ها و ماموستاها بين روستاييان منطقه سر پل ذهاب توزيع شده است. علاوه بر اين در دو هفته ابتدا، تهيه روزانه بالغ بر 3500 پرس غذاي گرم و توزيع ان بين زلزله زدگان انجام شد. پس از دو هفته نيز به منظور تسريع برگشت زندگي اهالي به روال عادي توزيع غذاي گرم را کاهش داديم و تهيه جيره خشک غذايي و توزيع ان در بين خانوارها توسط جهادگران به انجام رسيد .

تاکنون 333 کانکس تهيه شده توسط قرارگاه خاتم الانبيا در منطقه نصب شده و توزيع بيش از 160 کانکس حاصل کمک هاي مردمي و خيرين انجام شده است. همچنين تهيه 41 کانکس براي احياي اماکن عمومي چون مدارس، مساجد، وخانه هاي بهداشت تخريبي پيش بيني شده و به زودي اين اماکن نيز راه اندازي مي شود. لازم به ذکر است 10 روز بعد از حادثه مدارس منطقه فعال شده اند و درصدد تهيه امکانات و نيازهاي آموزشي و سوله هاي مناسب براي تجهيز امکان اموزشي هستيم. همچنين سرويس هاي بهداشتي و حمام نه به تعداد کفايت بلکه به اندازه رفع نياز اوليه از طريق خيرين تهيه و در روستاها نصب شده و با کمک خيرين و جهادگران احداث سرويس بهداشتي براي خانه هاي روستايي هم در دستور کار قرار دارد .

* نيروهاي سپاه سيدالشهداي تهران تا چه زماني در استان زلزله زده کرمانشاه مستقر است؟

طبق تاکيدات مقام معظم رهبري و دستور فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي همچنان در کنار مردم هستيم تا زندگي شان به وضعيتي بهتر از گذشته ( قبل از زلزله) برگردد. قطعا تا رسيدن به وضعيت عادي در منطقه مي مانيم و خدمات مورد نياز را ارائه مي دهيم .


نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار