عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه در تمام دنیا از مصرفکننده برای چیزی که میخواهد مصرف کند حساب میکشند، افزود: اگر شخصی میخواهد بنزین مصرف کند به او گفته میشود که آیا آلودگی ایجاد میکند یا خیر، جاده میخواهد یا خیر، آیا از امکانات کشور میخواهد استفاده کند یا خیر و بر این اساس تصمیمگیری میشود.
افزایش 50درصدی کرایه حمل و نقل با افزایش 50درصدی بنزین
نماینده مردم میانه در مجلس با اشاره به انتقادات فراوان نسبت به واگذاری جایگاههای سوخت و برندسازی آنها، ادامه داد: مسوولان از برندسازی حرف میزنند اما چیزی که در عمل در کشور رخ نداده همین بحث برندسازی جایگاههای سوخت است.
نماینده مردم میانه در مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: آقایان نگران هستند که اگر بنزین گران شود تورم ایجاد میشود بله ایجاد میشود، چراکه در ایران روی معیارهای جهانی کار نمیشود، البته قیمت بنزین و گازوییل میزان زیادی از هزینه یک خودرو را در بر نمیگیرد، اما اگر 50 درصد به قیمت بنزین افزوده شود حداقل 50 درصد افزایش در کرایهها و حمل و نقل دیده میشود که البته اشتباه بوده اما واقعیت دارد.
آیا تا زمانی که به بنزین یارانه تعلق میگیرد، میتوان برای آن کیفیت در نظر گرفت؟
وی با بیان اینکه مجلس اگر سیاسی عمل نکند و دوراندیش باشد، باید تمام جوانب افزایش قیمت بنزین را در نظر بگیرد، افزود:اگر از برندسازی صحبت میشود تا زمانی که قیمتها آزاد نشود برند معنایی ندارد، چراکه در برندسازی دو موضوع قیمت و کیفیت باید در نظر گرفته شود.
این نماینده مردم در مجلس دهم، ادامه داد: آیا تا زمانی که به بنزین یارانه تعلق میگیرد، میتوان برای آن کیفیت در نظر گرفت؟
جوانهای کشورهای دیگر کار میکنند و مایحتاج ایران را تأمین میکنند
وی با بیان اینکه اگر نیمه پر لیوان دیده شود کشور را نمیتوان با معیارهای قبلی اداره کرد، اظهار داشت: باید با حساب و کتاب علمی کشور را اداره کرد تا آینده جوانان درخشان شود، چرا که در حال حاضر این تعداد بالای جمعیت و این تعداد بالا بیکار در کشور وجود دارد، آیا این جوانان اشتغال نمیخواهند؟
فرمند افزود: آیا غیر از این است که بهصورت مصنوعی به کشور پول تزریق میشود و با آن نیازهای کشور از طریق سایر کشورها تأمین میشود و جوانهای کشورهای دیگر کار میکنند و مایحتاج ایران را تأمین میکنند.
آیا کسی تا بهحال بررسی کرده که مضرات ریالی صدمات روحی حذف یارانهها به مردم چه بوده است
وی با بیان اینکه اگر قرار است بنزین گران شود باید بررسی شود که با این گرانی چه قشرهایی آسیب میبینند و برای آنها باید چه اقداماتی انجام داد، ادامه داد: هدفمندی یارانهها برای چه بود یارانه قرار بود هدفمند شوند اما امروز زمانی که میخواهیم یارانههای نقدی را حذف کنیم افراد نیازمند آسیب روحی میبینند، آیا کسی تا بهحال بررسی کرده که مضرات ریالی صدمات روحی به مردم چه بوده است.
فرمند با تاکید بر اینکه تا چه زمانی میخواهیم صورت مسئله را پاک کنیم و بنزین گران نشود، تاکید کرد: در حال حاضر باید قبول کنیم که اقتصاد کشور بیمار بوده و مشکل دارد و این رقم 60 درصدی گرانی بنزین از اعدادی بوده که فوری به سیستم شوک وارد میکند، همانند نان که هیچ وقت گران نشد اما تبعات آن را مردم نوش جان کردند و قیمتها افزایش یافت اما تنها چیزی که عاید نشد سهم نانواییها بود.
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: نمایندگان که عصاره ملت هستند باید در راستای منافع مردم حرکت کرده و با کار کارشناسی مشاهده کنند که با گرانی چند درصدی حاملهای انرژی تورم ایجاد نمیشود و در پایان باید دید که عزم ملی برای حل مشکل پیدا شده یا مطابق معمول بهدنبال جارو کردن زباله زیر فرش هستیم.