کد خبر: 888428
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱
تلگرام فراتر از یک شبکه پیام‌رسان سرگرم‌کننده است؛‌ این مسئله ابتدا در سازماندهی و مهندسی انتخابات مجلس دهم خود را نشان داد و ...
زهرا چیذری

تلگرام فراتر از یک شبکه پیام‌رسان سرگرم‌کننده است؛‌ این مسئله ابتدا در سازماندهی و مهندسی انتخابات مجلس دهم خود را نشان داد و در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم نیز نقش‌آفرینی کرد. ماجرای ساماندهی نیروهای داعش برای انجام عملیات تروریستی و انتحاری در مجلس شورای اسلامی و حرم امام (ره) نشان داد پیام‌رسانی با دهها میلیون کاربری که 80 درصد آنها ایرانی‌اند حساب‌شده‌تر از آنچه تصور می‌شود طراحی شده و حالا تلاش یک کانال معاند برای تشویق مردم به ایجاد ناامنی و استفاده از کوکتل مولوتف گواه دیگری از طراحی این اپلیکیشن برای مقاصد براندازانه علیه جمهوری اسلامی ایران است. این ماجرا تا جایی پیش رفته که وزیر ارتباطات به مؤسس تلگرام پیام داده است‌ «یک کانال تلگرامی عملاً مردم را دعوت به ایجاد ناامنی و استفاده از بمب دستی و اسلحه می‌کند‌. زمان توقف خشونت‌پراکنی نیست؟‌» با این وجود اما هزینه‌های تلگرام برای مردم و کشورمان تنها به مسائل سیاسی و امنیتی محدود نمی‌شود بلکه هزینه‌های فرهنگی و اخلاقی آن نیز کانون خانواده را مورد هدف قرار داده است و ادامه فعالیت این شبکه اجتماعی باید مشروط به انتقال سرورهایش به کشور و یا همکاری کامل با ایران در فیلتر و کنترل همه کانال‌‌هایی است که می‌توانند فرهنگ یا امنیت کشور را تحت‌الشعاع قرار دهند. 

بیش از 80 درصد از كاربران تلگرام ایرانی و آن 20‌درصد دیگر هم اغلب ایرانی‌های مقیم كشورهای دیگر هستند. بر اساس آماری دیگر تعداد كاربران تلگرام به صورت جهانی كمتر از یك درصد تعداد كل كاربران شبكه‌های اجتماعی جهان است كه این یك درصد هم تقریباً همه ایرانی هستند. بر این اساس می‌توان نتیجه گرفت شبكه اجتماعی تلگرام برای ایجاد انحراف و نفوذ در جمهوری اسلامی ایران به وجود آمده و یك شبكه اجتماعی بین‌المللی محسوب نمی‌شود. 
 
مهندسی انتخابات مجلس با تلگرام

گاردین انگلستان 17 روز قبل از انتخابات مجلس دهم مقاله‌ای با این تیتر منتشر كرد: «كاربران تلگرام در ایران سرمایه‌ای برای انگلستان هستند. »‌در این مقاله اشاره شده است كه از هر چهار ایرانی یك نفر عضو تلگرام است و این می‌تواند برای دولت انگلستان فرصتی باشد كه در ایران تغییرات سیاسی ایجاد كند. چند روز قبل از انتخابات، بی‌بی‌سی انگلستان نیز مقاله‌ای منتشر كرد كه شامل دو لیست انتخاباتی بود كه در این مقاله به مردم ایران اعلام كرده بود كه به فلان لیست رأی بدهید و به لیست دیگر رأی ندهید. در واقع بی‌بی‌سی در زمان انتخابات از طریق تلگرام، افكار عمومی را مهندسی كرد. ‌با بررسی بیشتر نتایج انتخابات مجلس مشخص شد در شهر‌‌هایی كه بیشتر از تلگرام استفاده‌‌ می‌شد، نتایج بیشتر با چیزی كه بی‌بی‌سی پیش‌بینی كرده بود مطابقت داشت. ماجرا اما به همین جا ختم نمی‌شود. 
  
پخش آنلاین فیلم عملیات تروریستی

چندی پیش عبدالصمد خرم‌آبادی، معاون دادستان از شناسایی 8 هزار کانال تلگرامی مجرمانه که علیه امنیت کشور و نظام جمهوری اسلامی ایران و علیه مقدسات و هویت ملی، دینی و فرهنگی مردم مشغول فعالیت هستند، خبر داد. 
پخش آنلاین فیلم عملیات تروریستی مجلس شورای اسلامی از طریق تلگرام از سوی داعش ابعاد تازه‌تری از اهداف پشت پرده این شبکه پیام‌رسان را آشکار کرد. ماجرای عملیات تروریستی مجلس شورای اسلامی و همچنین عملیات انتحاری حرم امام در خرداد‌ماه امسال نیز از سوی داعش با بهره‌گیری از بستر تلگرام اجرایی شد. معاون قضایی دادستان کل با تأکید بر اینکه تمام هماهنگی‌های داعش برای حمله به مجلس از طریق تلگرام بود، در‌این‌باره گفت: برای هیچ ایرانی قابل‌قبول نیست که داعش فیلم عملیات تروریستی خود را در مجلس شورای اسلامی حین عملیات به‌صورت آنلاین از طریق تلگرام برای همه‌دنیا پخش کند و کسی نتواند از نظر فنی جلوی این اقدام را بگیرد، همچنین برای هیچ ایرانی قابل‌قبول نیست که تیم‌های تروریستی داعش تمام هماهنگی‌های خود برای انجام عملیات تروریستی در مجلس شورای اسلامی را از طریق تلگرام انجام دهند و نهادهای امنیتی کشور به‌لحاظ غیرقابل کنترل بودن تلگرام قبل از عملیات هیچ اطلاعی از این موضوع نداشته باشند.»
 در نهایت دادستانی رسماً وارد ماجرا شد و علیه مدیر تلگرام اعلام جرم کرد؛ اقدامی که واکنش‌های توئیتری پاول دورف، مدیر تلگرام را در پی داشت، به گونه‌ای که توضیح داد: «روزانه بیش از هزار کانال، بات و چت مرتبط با محتوای تروریستی و مستهجن را در ایران مسدود می‌کنیم.»
 
شروطی برای ادامه فعالیت 

با تمام اینها همچنان 60 درصد ترافیک پهنای باند اینترنت کشور به تلگرام اختصاص دارد و 82 درصد مردم کشورمان در این شبکه پیام‌رسان عضو هستند. پاول دورف، مدیر ‌تلگرام به عنوان مسئول یک شرکت خصوصی ‌چند‌‌بار از سوی وزیر سابق ارتباطات به میز مذاکره دعوت شد و در نهایت خواسته‌های ایران برای انتقال سرورهای تلگرام اجرایی نشد!
حالا محمد‌جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات به موسس تلگرام پیام داده «‌یک کانال تلگرامی عملاً مردم را دعوت به ایجاد ناامنی و استفاده از بمب دستی و اسلحه می‌کند‌. زمان توقف خشونت پراکنی نیست؟‌» این در حالی است که مطالبه جامعه درباره این پیام فراتر از فیلتر کانال سیاسی همچون آمد‌نیوز است. هر کانالی که امنیت روانی و اخلاقی و فرهنگ و ارزش‌های ایرانی را تحت تأثیر قرار دهد باید فیلتر شود و اگر مدیر تلگرام تمایل و توانایی کنترل این شبکه را ندارد باید سرورهای آن به داخل منتقل شود‌. در صورتی که هیچ کدام از این گزینه‌‌ها محقق نشود، گزینه‌های جایگزین وطنی از شبکه‌های اجتماعی وجود دارد که جایگزین‌های مناسبی برای تلگرام است. 

پاسخ پاول دورف

بر اساس آخرين خبر، مدير تلگرام به توئيت وزير ارتباطات  پاسخ داده است. پاول دورف در توئيتي نوشت: دعوت به خشونت بر اساس مقررات تلگرام ممنوع است. اگر صحت داشته باشد بدون توجه به گرايشات سياسي ناچاراً اين كانال را مسدود مي‌كنيم. 
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
عبدالله منتقد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۴۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۹
0
1
آقای وزیر این همه مراجع معظم تقلید و دیگر بزرگان توصیه کردند که فضای مجازی را کنترل کنید ولی متاسفانه دولت حسن کلید ساز با آزاد گذاشتن تلگرام بستر مناسب برای سازماندهی دشمنان جمهوری اسلامی و اغتشاشگران را فراهم ساخت . حتما می دانید که اغتشاشگران با تلگرام روز و ساعت و محل تجمع خود را مشخص کرده و به هم خبر می دادند .
میرزا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۵۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۰
0
1
بحث امنیت یکی از مباحث کلیدی ؛ مهم و اساسی کشور است که فقط در بحث نظامی صرف نیست .
یکی از مصادیق امنیت ؛ بحث ارتباطات است که بالاترین نقش را در امنیت یک ملت و یک کشور ایفا مینماید .
ارتباطات در یگانهای نظامی هم ؛ اولین نقطه اتکاء فرماندهی به نیروها و یگانهای تحت امر است و تا این امنیت برقرار نشود ؛ دیگر امور هم فاقد امنیتند .
جناب وزیر ؛ امنیت ارتباطات برای یک جامعه حیاتی است .
لذا تقاضامندیم امنیت ارتباطات جمهوری اسلامی ایران را در تمام زمینه ها فراهم نمائید .
از نظر همکاری و نیروی کار هم ؛ شما اشاره بفرمائید که کجای کار کسری دارید ؛ تا ما جوانان ؛ با تمام توان در خدمت نظام اسلامی بیرون آئیم و کمبودها را رفع نمائیم .
اعلام آمادگی از ما بود ؛ رفع کمبودها و موانع از آن شما ...
یا علی .
ما منتظر پاسخ حضرتعالی هستیم..........
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۴۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۰
0
0
چرا آشفته و حیران؟
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار