کد خبر: 888256
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۵

امروز يكصدمين روزي است كه در كرج از سوي نمايندگان برگزيده مردم فرصت خدمت يافته ام. خدمت به مردمي كه اميد بسته اند تا كسي بيايد و گره از كار شهر بگشايد. فرصت خدمت به چنين مردمي به باور من، وقت و زمان نمي شناسد همانگونه كه براي نفس كشيدن نمي توان وقت و زمان خاصي مشخص كرد.

بنا ندارم در اين مقال از عملكردها و اقدامات مديريت شهري بگويم، چرا كه ابزارهاي رسانه اي فراتر از حد انتظار، آنچه را بايد به اطلاع شهروندان برسانند گفته و دريغ نكرده اند. در صدمين روز مايلم ضمن آنكه با مردم و نمايندگان آنها در شوراي شهر پيمان دوباره مي بندم، به آنچه در برنامه وعده كرده ام پايبند باشم، بي مناسبت نمي دانم كه از شهر و اتفاقات خاص براي شهروندان بگويم و ضمن آنكه انتظارات به حق آنها را پاسخ مي دهم، انتظار و تقاضاي خودم را باز گويم.

پرده اول - مراسم معارفه به عنوان شهردار کلانشهر کرج

آغاز به كار در شهرداري، چكيده اعتماد و اطميناني بود كه اعضاي محترم شوراي شهر روا داشتند، 31 شهريور همزمان با هفته دفاع مقدس، بازگشايي مدارس و ماه محرم به شهرداري آمدم. طبيعي بود در مرحله نخست در پي برآورد اوضاع و احوال شهر، مردم شهر و داشته ها و نداشته هاي شهر باشم و مطمئن شوم راهي را كه در پيش دارم اگر نه آسان اما همراهاني دارد كه با تكيه بر آنها مي شود هركار غير ممكني را ممكن ساخت. با همين نگره و با تكيه بر همين ميزان از همراهي و مشاركت و همدلي نمايندگان محترم شوراي شهر تلاش كرديم در ماه نخست فعاليت، نازيبايي هاي بصري را از درون و حاشيه و كنار گذر مهم شهر كرج بزداييم. در كنار اين اقدام مسايل و مشكلات شهر را رصد كرديم و با مطالعه اي كه در درون ساختار شهرداري داشتيم به اين نتيجه رسيديم كه به رغم وجود برخي مشكلات و نارسايي ها، نيروهاي توانمندي در مجموعه شهرداري هستند كه با تكيه بر توانمندي و استعداد آنها مي توانيم مشكلات پيش رو را به حداقل برسانيم. نيروهايي كه به رغم توانمندي، عزت نفس آنها اجازه نمي داد كه پا پيش بگذارند و اظهار توانايي كنند.

به همين دليل فراخوان نيروهاي كار آمد را كليد زديم و توانستيم شماري نيروي زبده، متخصص، متعهد و كار آمد را شناسايي و براي استقرار آنها جانمايي كنيم. اگرچه اين روند تعطيل پذير نيست و تا پايان كار شهرداري مي تواند ادامه داشته باشد، اما اين ادعا را هم نداريم كه همه انتخاب ها درست و منطقي بوده است. اگرچه مي دانيم در هر مقطعي امكان اصلاح وجود دارد. مادامي كه شوراي محترم شهر در اين مسير همچون گذشته همراه و معين ما باشد و محدوديت ها و محذوريت ها را به درستي بشناسيم.

پرده دوم - ارتباط نزدیک با شهروندان در مساجد

در 33 روز دوم وارد ميدان اجرا شديم و سعي كرديم، ضمن آنكه در طول هفته به صورت منظم با نمايندگان محترم مردم در شوراي شهر در ارتباط باشیم، به ميان مردم و خانواده شهدا رفته و ديدار هاي هفتگي را در مساجد پي ريزي كنيم. این اقدام در ادامه و در راستای برنامه جامع محله محوری بود که به شورای شهر وعده اش را داده بودیم و گفته بودیم مساجد کانون و پایگاه مدیریت شهری در ارتباط با مردم خواهدبود. تلاش ما بر اين بود كه نخستين ديدار ها از كم برخوردارترين محله هاي شهر كرج باشد.

ديدار با مردم و كارشناسان و مديران در حوزه هاي فرهنگي، هنري، اجتماعي، اقتصادي و برنامه ريزي شهر كرج و استمرار اين ديدار ها نكته اي را به ما ياد آور شد. اينكه تصميمات پشت درهاي بسته نمي تواند تضمين كننده خواست و نظر مردم باشد و هر مديري اگر مي خواهد به درستي برنامه ريزي كند بايد در خط مقدم نيازهاي مردم حضور داشته باشد. واقعيتي كه در ارتباط بي واسطه با مردم به اين مهم دست يافتيم. ضمن آنكه از فعاليت هاي مطالعاتي و پژوهشي با عقبه دانشگاهي براي شناخت علمي مسايل نيز دريغ نكرديم. در مرحله دوم كه روي ارتباط بي واسطه با مردم سنگين شديم، نكات زيادي از مردم ياد گرفتيم و خواسته هاي زيادي از مردم شنيديم و تلاش كرديم با توجه به امكانات و مقدورات در مسير خواسته هاي آنها حركت كنيم و اگر هم در جايي نشد كه مطابق آنچه مردم طلب مي كنند حركت كنيم، يا قانون و ضوابط دست ما را بسته بود و يا اينكه امكانات و مقدورات در حدي نبود كه اين تقاضا اجابت شود، روند ديدار بي واسطه با مردم را تا زماني كه فرصت خدمت مهيا است ادامه خواهيم داد و از كمك و راهنمايي مردم بهره خواهيم گرفت.

بعد از آنكه نظرات مردم را گرفتيم و واقعيت هاي شهر را درك كرديم به اين نكته رسيديم كه شهر كرج، امروز بيش و پيش از آنكه نيازمند اقدامات فراتر از تصور ما و شهروندان باشد، محتاج دريافت خدماتي است كه جزو خصلت هاي ذاتي شهرداري است و به هر دليل از شهر و محله هاي شهري اين خدمات معمول و متعارف دريغ شده است به همين مناسبت طرح بهبود نگهداشت شهر را در روزهاي جمعه كليد زديم.

پرده سوم - بازدید از طرح بهبود نگهداشت شهر

بنا ندارم از تاثيرات اين طرح در صدمين روز فعاليت بگويم، اما مي خواهم اين واقعيت را به مردم ياد آور شوم كه خدمتگزاران آنها در شهرداري و شوراي شهر بي هيچ مزد و منت حتي در روز تعطيل به ميدان مي آيند تا خدمت در محله ها و مناطق را بهبود دهند و در مرحله فراتر از آن تلاش كنند اين ميزان از خدمات فوريتي را در طول زمان استمرار بخشند تا نگهداشت شهر در همين حد و اندازه حفظ شده و در گذر زمان بيشتر جلوه گر شود.

سخن پاياني

شورا، شهروندان و شهرداري سه ضلع مثلث فعاليت در همه شهرها از جمله كرج هستند. هر كدام از آنها در جايگاه خود واجد قابليت ها، توانمنديها و استعدادهايي هستند كه چنانچه هر كدام از اين سه ضلع مثلث ميمون و مبارك به درستي نتواند وظايف و مسئولیت هاي خود را انجام دهند، ناظراني كه از بيرون نگاه مي كنند كليت مثلث را مي بينند و اين كليت در منطقه اي از سرزمين ايران به نام كرج ديده مي شود. اگر چه نام شهر كرج با شهرداري پيوند مي خورد، ولي اين شهروندان و شورا هستند كه مطالبه گرانه خواست و تقاضاي خود را مطرح مي كنند و مديريت شهري ملزم مي شود وفق قانون و مقرارات اين تقاضاها را عملياتي كند و رويكردي را بروز دهد كه حاصل جمع آن، شورا، شهرداري و مردم است.

امروز به عنوان شهردار منتخب مردم مايلم با صداي رسا اعلام كنم كه تلاش و فعاليت شهرداري زماني به ثمر مي نشيند كه مردم همراه باشند و شوراي محترم همدل. مردمي كه در 29 ارديبهشت با اميد به پاي صندوق هاي راي آمدند نخواهند پذيرفت كه شورا و شهرداري در فقدان همكاري درون بخشي و در كم توجهي به منافع شهر و شهروندان دومينويي را صورت دهند كه خروجي آن خسران و زيان براي شهر باشد.

شهرداري و شورا دو بال پرواز براي شهري هستند كه شايسته است با وجود نظرات متنوع و متكثر- كه لازمه يك جامعه پويا و زنده است- متوازن، متعادل، همدل، همراه و همفكر حركت كنند و از درون اين وحدت و همراهي اميد و شادابي مردم را افزون تر كنند. چنين اتفاقي ممكن و شدني است مادامي كه مردم به درستي و عميق باور شوند و همه بپذيريم كه آنها ولي نعمت ما هستند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار