کد خبر: 888168
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱
به طور قطع می‌توان گفت، 9 دی از ایام الله‌های انقلاب اسلامی و تاریخ ملت ایران است...
دکتر یدالله جوانی
به طور قطع می‌توان گفت، 9 دی از ایام الله‌های انقلاب اسلامی و تاریخ ملت ایران است. مردم ایران با حرکتی خودجوش و حماسی در نهم دی ماه سال 1388، تمامی معادلات و محاسبات دشمنان و فتنه‌گران را بر هم زده، افزون بر شتاب بخشی به حرکت انقلاب اسلامی و خنثی‌سازی بزرگ‌ترين و پيچيده‌ترين توطئه و فتنه عليه انقلاب، پايه‌هاي نظام مقدس جمهوري اسلامي را مستحکم ساختند. حضور گسترده مردم در سراسر کشور در صحنه دفاع از اسلام، انقلاب، نظام و ولایت، آن هم در شرایط فتنه به صورت خودجوش، نمی‌تواند یک امر عادی و طبیعی باشد. دست قدرت الهی را باید در کشاندن مردم به خیابان‌‌ها در دفاع از حق و مقابله با باطل و فتنه‌گران دید. رهبر حکیم انقلاب اسلامی در وصف این حماسه می‌فرمایند: «در شرایط کنونی - که شرایط غبارآلودگی فضاست – این حرکت مردم اهمیت مضاعفی داشت؛ کار بزرگی بود. هرچه انسان در اطراف این قضایا فکر می‌کند، دست خدای متعال را، دست قدرت را، روح ولایت را، روح حسین بن علی (ع) را می‌بیند. این کارها، کار‌‌هایی نیست که با اراده امثال ما انجام بگیرد، این کار خداست، این دست قدرت الهی است.»

حماسه 9 دی را از زوایای مختلف می‌توان مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار داد. عوامل و زمینه‌های پدیدآیی این حادثه عظیم، آثار و پیامد‌‌ها و ضرورت پاسداشت این حماسه، از نکات مهم و برجسته‌ای است که همواره باید مورد توجه قرار گیرد. از همین رو به چند نکته اشاره می‌شود: 

1- عوامل و زمینه‌های پدیدآیی حماسه 9 دی
حماسه 9 دی، واکنش مردم مسلمان، مؤمن و انقلابی ایران، نسبت به رفتارهای ساختارشکنانه و هتک حرمت‌های جریان فتنه و ضدانقلاب است. حرکتی که بر مبنای تکلیف‌گرایی دینی و تعهد انقلابی و بصیرت نافذ، در یک روز به صورت راهپیمایی عظیم و هدفمند انجام شد. 

این حرکت عظیم الهی، نقشه دشمنان و فتنه‌گران را بر هم زد و آنان را منزوی ساخت. 
نقشه فتنه‌گران به استناد صحبت‌ها، مقالات و یادداشت‌‌‌ها در برخی از روزنامه‌های زنجیره‌ای و همسو با جریان فتنه، این بود که می‌خواستند ایام محرم و تمامی ظرفیت‌های این ماه حماسه و خون را، به یک حرکت سراسری و توده‌ای علیه نظام تبدیل کنند. 

تصور طراحان نقشه‌های شیطانی فتنه‌گران این بود که در محرم - همانطور که توده‌‌ها را در زمان انقلاب در برابر نظام پهلوی قرار داد - می‌توان با توجه به حوادث پس از انتخابات 88، از مجالس عزای حسینی و فرصت‌های تاسوعا و عاشورا استفاده کرد و مردم را با شعارهای حق طلبی و دفاع از مظلوم‌(موسوی و کروبی)، به صحنه آورد و در مقابل نظام و نهادهای انقلابی و مدافع نظام و انقلاب قرار داد. آنان می‌خواستند در اوج این حرکت شیطانی و فریبکارانه خود، عزاداری روز عاشورا را به تظاهرات گسترده مردمی علیه نظام اسلامی تبدیل کنند. اما در واقعیت، چیزهای دیگری اتفاق افتاد و حقایق با فروریختن نقاب‌‌ها از چهره فتنه‌گران، بیش از پیش برای مردم آشکار گشت. 

صبح روز عاشورای سال 1388، در حالی که توده‌های عظیم مردم و عاشقان حسین بن علی (ع)، در هیئت‌های مذهبی مشغول عزاداری بودند، آشوبگران و فتنه‌گران با هدایت رسانه‌های بیگانه مانند صدای امریکا و بی‌بی‌سی، خیابان‌های آزادی و انقلاب را، به محلی برای حرمت شکنی روز عاشورا و تخریب اموال عمومی و ایجاد اغتشاش تبدیل کردند. نمونه‌‌هایی از رفتار‌های ساختارشکنانه و حرمت شکنانه آشوبگران روز عاشورا عبارت است از:

- راه انداختن کارناوال‌‌ها با خودرو‌‌ها و بوق زدن به سبک مراسم عروسی
- سوت زدن‌ها، کف‌زدن‌‌ها و هلهله کردن‌‌ها همراه با شادمانی
- سر دادن شعارهای مرگ بر اصل ولایت فقیه، مرگ بر جمهوری اسلامی و توهین به مقدسات
- حمله کردن به برخی عزاداران حسینی با چوب و سنگ و آتش زدن برخی از خیمه‌های عزاداری
- وارد ساختن خسارت به امول عمومی، آتش زدن سطل‌های زباله، آتش زدن برخی از موتورسیکلت‌‌ها و خودروهای شخصی مردم
- حمله و آسیب رساندن به برخی از مأموران نیروی انتظامی. 
بر اساس اطلاعات به دست آمده، مشخص گردید منافقین، سلطنت‌طلبان، بهایی‌‌ها و برخی دیگر از گروه‌های ضدانقلاب، در ایجاد اغتشاشات روز عاشورا نقش اساسی داشتند. 

2- آثار و پیامدهای حماسه 9 دی
حماسه ماندگار و تاریخ ساز 9 دی، دارای آثار و پیامدهای فراوان است. برخی از این آثار و پیامد‌‌ها به شرح زیر است:
1/2- با حماسه 9 دی، ظرفیت‌های مردمی انقلاب اسلامی و نظام مبتنی بر مردم‌سالاری دینی برای عبور از بحران‌‌‌ها بیش از پیش آشکار شد. 
2/2 – حماسه 9 دی، به نمادی از بصیرت و هوشمندی، تکلیف‌گرایی و مسئولیت‌شناسی، ولایتمداری و عشق به رهبری تبدیل شد. مردم با این حماسه، نشان دادند که هرگز دست از آرمان‌های انقلاب و ولایت بر نخواهند داشت. 
3/2– با حماسه 9 دی، جریان فتنه ناکام و منزوی شد. مردم با خلق حماسه 9 دی و حمایت از نظام و رهبری، نشان دادند که هرگز فریب دروغ‌پردازی‌های فتنه‌گران در متهم‌سازی نظام به تقلب در انتخابات را نخوردند. 
4/2- حماسه 9 دی، عشق مردم به ارزش‌های اسلامی و انقلاب، حساسیت مردم به حفظ حرمت عاشورا و عزاداری سالار شهیدان حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) را به نمایش گذاشت. 
5/2- حماسه 9 دی، تمامی محاسبات و برآوردهای دشمنان خارجی و فتنه‌گران داخلی را برهم زد. 
6/2- حماسه 9 دی، حرکت انقلاب اسلامی را به سمت آرمان‌هایش تضمین کرد و پایه‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی را مستحکم ساخت. 
7/2- حماسه 9 دی، فاتحه وقوع هر نوع انقلاب مخملی در ایران را خواند و نشان داد مردم ایران فریب نقشه‌‌‌ها و توطئه‌های پیچیده استکبار جهانی و صهیونیزم بین‌الملل را نخواهند خورد. 
8/2- حماسه 9 دی، حجت را برای تمامی مسئولان جهت برخورد جدی با آشوبگران، حرمت‌شکنان و فتنه‌گران تمام کرد. مقام معظم رهبری در همین خصوص می‌فرمایند: «حرکت عظیم روز چهار‌‌شنبه نهم دی‌ماه، حجت را بر همه تمام کرد. مسئولین قوه مجریه، مسئولین قوه مقننه، مسئولین قوه‌قضائیه، دستگاه‌های گوناگون، همه می‌دانند که مردم در صحنه‌اند و چه می‌خواهند. دستگاه‌‌‌ها باید وظایف‌شان را انجام بدهند؛ هم وظایف‌شان در مقابل آدم مفسد و اغتشاشگر و ضدانقلاب و ضدامنیت و اینها، هم وظایف‌شان در زمینه اداره کشور.»
9/2- حماسه 9 دی، امید به آینده دوستان انقلاب اسلامی و ملت‌های مظلوم در منطقه و جهان را که به شدت نگران تحولات داخلی ایران بودند، افزایش داد. 
10/2- حماسه 9 دی، ضمن حفظ استقلال سیاسی کشور و ناکام گذاشتن بیگانگان در دخالت در امور داخلی ایران، مشروعیت و مقبولیت نظام جمهوری اسلامی را به نمایش گذاشت. 
آثار و پیامدهای حماسه نهم دی، به گونه‌ای بود که امکان هر نوع تحرکی را از دشمنان، جریان ضد انقلاب، آشوبگران و فتنه‌گران سلب کرد. شکست‌خوردگان حوادث هشت‌ماهه از انتخابات تا 9 دی که از حضور مردم در صحنه به شدت نگران شده بودند، بلافاصله دست‌به‌کار شده و برای بی‌اثر کردن حماسه مردم، برای روز پنج‌‌شنبه 10 دی در خیابان‌های تهران اعلام تجمع کردند. این اقدام که از سوی محسن سازگارا و محسن مخملباف هدایت‌‌ می‌شد، ناکام ماند و کسی جرئت آمدن به خیابان‌‌‌ها به خود را نداد. 

آری! 9 دی روزی است که ملت ایران با برخورداری از نصرت الهی خود را بر قله‌های عزت و افتخار قرار داد. حضرت امام خامنه‌ای حرکت تاریخی 9 دی را اینچنین توصیف نمودند: «قیام تاریخی و ماندگار نهم دی 1388، یکی از قله‌های فراموش نشدنی حرکت برخاسته از بصیرت، شناختن موقعیت و حضور در لحظه‌های مورد نیاز، حرکتی در فضای غبارآلود، حرکتی متکی بر ایمان و اراده الهی در تاریخ انقلاب اسلامی بود.»
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
United Kingdom
|
۰۱:۳۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۹
0
0
9 دی تا 19 دی دهه بصیرت نامیده شود
میرزا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۰۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۰
0
0
9 دی در تاریخ ماندگار بوده و هست و خواهد بود .
این مائیم که باید بگونه ای خود را با این حادثه بزرگ تاریخی وفق داده و از اهمیت و ارزش آن ؛ در تمام زمینه ها دفاع و حراست نمائیم .
دهه بصیرت پیشنهاد خوب و منطقی ای هست .
به شرط اینکه واقعا در این دهه ؛ دستگاههای مربوطه ؛ نهادها ؛ ارگانها ؛ مسؤولان و همه و همه نسبت به بصیرت افزایی ملت و همه اقشار مختلف اقدامی عملی داشته باشند ؛ نه اینکه در قالب شعار بیرون آمده و پس از گذشت چند صباحی ؛ همانند دیگر دهه ها دچار روزمرگی شود .
یا حق .
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار