کد خبر: 888149
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۸
در حالي كه نرخ رشد مسكن در بهار امسال به 4/1 درصد افزايش يافته بود، در فصل تابستان 96 افت شديد داشت و به 0/8 درصد كاهش يافت. اين در حالي است كه ركود مسكن تأييدكننده بسياري از مشاغل و صنايع پسين و پيشين مرتبط با حوزه مسكن و ساختمان است. 
بخش مسكن و ساختمان از سال 91 وارد ركود شده و هم‌اكنون ميزان خانه‌هاي خالي در ايران بيش از 3ميليون واحد مسكوني است كه اين امر از دپوشدن هزاران ميلياردتومان در بخش ساختمان حكايت دارد، در شرايطي كه رسانه‌هاي مدافع دولت مدعي خروج مسكن از ركود هستند مركز آمار ايران گزارش داد، نرخ رشد اقتصادي بخش مسكن‌و‌ساختمان در فصل تابستان 96 افت شديد داشت و به 8/0درصد كاهش يافت، در حالي كه نرخ رشد مسكن در بهار امسال به 4/1 درصد افزايش يافته بود. 
براساس اين گزارش، كاهش نرخ رشد مسكن به حد صفر در تابستان 96 در حالي است كه در سال‌هاي گذشته همواره منفي بوده و از زمستان 95 مثبت شده بود اما رشد مثبت مسكن ظاهراً خيلي دوام نداشته و پس از شش ماه مجدداً نزولي شده است. طبق گزارش مركز آمار، نرخ رشد مسكن در نيمه اول امسال 2/3 درصد بوده است. 
وجود بيش از 3ميليون مسكن خالي از سكنه در كشور در شرايطي است كه فروش اين حجم از خانه دپو شده نياز به سرمايه قابل ملاحظه‌اي دارد كه از توان تقاضاي مصرفي مسكن خارج است. 
در اين ميان تحريك قيمت مسكن در برخي از مناطق مرفه‌نشين تهران كه عموم خانه‌هاي خالي تهران در اين مناطق واقع شده از سوي برخي دولتي‌ها به منزله خروج مسكن از ركود اتلاق شده است اما برخي از كارشناسان اين پديده را تحريك موقت تقاضاي سوداگري مسكن عنوان مي‌كنند كه به دليل حجم بالاي خانه‌هاي خالي در كشور و به ويژه در مناطق لوكس تقاضاي سوداگري هم نمي‌تواند تحريكي در كليت بازار مسكن ايجاد كند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار