کد خبر: 888018
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۸
رئیس موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی با تاکید بر اینکه تحقیق و تولید در زمینه بیماری های انسانی، دام و طیور موجب بالا رفتن سطح بهداشت و کنترل این بیماری ها در کشور شده، گفت: علم واکسن سازی در موسسه رازی به صورت بومی و صنایع مادر بوده و تحریم ها اثر چندانی در این موسسه نداشته است.

دکتر مسعود هاشم زاده با اشاره به فرارسیدن نود و سومین سالگرد تاسیس موسسه رازی، اظهار کرد: موسسه رازی قریب به یک قرن تجربه تحقیقاتی و تولیدی در حوزه تولید واکسن و سرم های درمانی دارد.

وی افزود: با تولیدات موسسه رازی در جمعیت انسانی موفق به کنترل و حتی ریشه کنی بسیاری از بیماری ها شدیم که از جمله آن بیماری فلج اطفال، سرخک، سرخجه، کزاز، دیفتری و سیاه سرفه بوده است.

رئیس موسسه رازی با بیان اینکه تحقیق و تولید در زمینه این بیماری ها، موجب بالا رفتن سطح بهداشت و کنترل این بیماری ها در کشور شده، خاطرنشان کرد: تولیدات این موسسه در زمینه دام و طیور نیز بسیار وسیع بوده و در این زمینه نیز شاهد موفقیت های زیادی در زمینه کنترل بیماری ها در کشور بوده ایم.

وی با تاکید بر اینکه طاعون گاوی نیز از جمله بیماری های دامی بود که با تولیدات این موسسه در کشور ریشه کن شد، ادامه داد: آبله گوسفندی و بزی، شاربن، شاربن علامتی و بسیاری از این دست بیماری ها نیز با تولیدات موسسه رازی کنترل شدند.

دکتر هاشم زاده بیان کرد: در زمینه بیماری های طیور نیز انواع و اقسام واکسن ها برای بیماری های ویروسی و باکتریایی از جمله نیوکاسل، برونشیت، آنفلوانزا، لارنگوتراکئیت، پاستورلوز و غیره تولید شده که به شکل وسیعی در کشور مصرف می شود.

وی ضمن استقبال از صادرات این فرآورده ها به کشورهای همسایه و مسلمان، گفت: ارائه خدمات به این کشورها می تواند بسیار مفید و موثر باشد و با همکاری های مناسب می توانیم زمینه استفاده این کشورها از محصولات موسسه را فراهم کرده و در کنترل بیماری ها تاثیرگذار باشیم.

رئیس موسسه رازی با بیان اینکه در حال حاضر نیز صادرات به کشورهای منطقه از جمله عراق، پاکستان، افغانستان و سوریه در حال انجام است، اضافه کرد: تفاهم نامه ای برای تولید واکسن تب برفکی در کشور سوریه توسط موسسه رازی و این کشور به امضا رسیده که پس از اجرایی شدن اقدامات عملیاتی، در آینده ای نزدیک، کارخانه ای به همین منظور در کشور سوریه ایجاد و تولیدات خود را آغاز خواهد کرد.

وی در خصوص تاثیرگذاری تحریم ها در این حوزه، تاکید کرد: علم واکسن سازی در موسسه رازی به صورت بومی و صنایع مادر بوده و تحریم ها اثر چندانی در این موسسه نداشته است چراکه پایه گذاری این علم به صورت علمی و تحقیقاتی است.

دکتر هاشم زاده با بیان اینکه می توانیم خود را با شرایط مختلف سازش دهیم، ادامه داد: این موسسه در سال های قبل و پس از انقلاب نیز به تولید ادامه داد و علاوه بر این شاهد توسعه در این بخش نیز بوده ایم، به طوری که سالانه به طور متوسط حدود 3 مورد واکسن جدید در این موسسه تولید و به بازار عرضه می شود.

وی با تاکید بر اینکه علم واکسن سازی در موسسه رازی دانش مونتاژ نیست و به طور کامل به آن تسلط داریم، گفت: بر همین اساس می توانیم خود را با شرایط مختلف موجود در کشور منطبق کرده و تولیدات خود را هر روز باکیفیت تر کنیم.

رئیس موسسه رازی ضمن اشاره به همکاری با سازمان های بین المللی مانند WHO و OIE افزود: در آینده ای نزدیک تولید بر اساس حمایت های بین المللی و زیر نظر سازمان WHO توسط موسسه رازی انجام می شود که از جمله آن تولید واکسن فلج اطفال برای سایر کشورها است.

وی با بیان اینکه در حوزه بیماری های دامی نیز در خصوص واکسن تب برفکی چنین برنامه ای را در دستور کار داریم، گفت: این واکسن ها در کشورهای کمتر توسعه یافته و یا کشورهایی که توانایی تولید این واکسن ها را ندارند، تولید و مصرف می شوند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار