کد خبر: 887835
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۵
رئیس اتاق اصناف اصفهان :
متولیان امر معتقدند آنفلوانزای فوق حاد پرندگان وارد کشور شده است و همین موضوع روی مرغ‌های تخم‌گذار کشور اثر گذاشته است،

به گزارش خبرنگار جوان آنلاین از اصفهان،رئیس اتاق اصناف اصفهان اظهار داشت : متولیان امر معتقدند آنفلوانزای فوق حاد پرندگان وارد کشور شده و همین موضوع روی مرغ‌های تخم‌گذار کشور اثر گذاشته است، چرا که مجبور به معدوم کردن چند میلیون مرغ تخم‌گذار شده‌اند.

رسول جهانگیری در گفت‌وگویی با اشاره به افزایش قیمت تخم مرغ در بازار، گفت: متولیان امر معتقدند آنفلوانزای فوق حاد پرندگان وارد کشور شده است و همین موضوع روی مرغ‌های تخم‌گذار کشور اثر گذاشته است، چرا که مجبور به معدوم کردن چند میلیون مرغ تخم‌گذار شده‌اند.

وی با بیان این‌که مرگ و میر مرغ‌های تخم‌گذار روی بازار تخم مرغ اثر گذاشته است، افزود: برای تثبیت و تنظیم بازار، مقرر شده واردات انجام شود و باید بگویم جامعه ایرانی به دلیل مشکلات اقتصادی که بیش از حد رکود و یا بیش از حد نوسان بازار دارد، جو روانی نیز به گرانی تخم مرغ کمک می‌کند.

رئیس اتاق اصناف اصفهان با بیان این‌که نباید از تأثیر جو روانی بر گرانی غافل شد، عنوان کرد: برای تنظیم بازار یک فرصت دو ماهه نیاز است تا به مرحله بهره‌برداری عملی برسند و مانند کالاهای دیگر نیست که زمان زیادی لازم باشد تا بازار تنظیم شود.

وی با بیان این‌که یک واردات اولیه باعث می‌شود تا تنظیم بازار تخم مرغ به حالت قبلی باز گردد، مطرح کرد: جوجه‌ریزی و جبران کمبودها نیاز به یک فرصت دو ماهه دارد و چون روند آن سریع است بنابراین تنظیم بازار تخم مرغ نمی‌تواند کار مشکلی باشد.

جهانگیری با اشاره به سرمازدگی میوه‌های جنوب و شمال کشور در سال گذشته، مطرح کرد: در ابتدا یک افزایش قیمتی شاهد بودیم اما به محض صدور دستور واردات میوه، قیمت آن در همان حد ماند و پس از مدتی نیز کاهش یافت، در رابطه با مرغ و تخم مرغ نیز با توجه به این که سریع‌تر می‌تواند به بازار برسد، تنظیم بازار آن با واردات می‌تواند انجام گیرد.

وی با اشاره به تغییرات جوی ایجاد شده، تأکید کرد: در ابتدای زمستان هستیم اما آب و هوای بهاری را تجربه می‌کنیم، همچنین در یک 24 ساعت وضعیت دگرگون می‌شود و چند درجه دمای هوا افت می‌کند و همین نوسان هوا باعث بروز یک نوسان بازار در یک مقطع زمانی می‌شود که کل محصول یک استان را از بین می‌برد.

رئیس اتاق اصناف اصفهان ادامه داد: آلودگی هوا و نوسانات آب و هوایی که اجتناب‌ناپذیر است و این اجتناب‌ناپذیری در مرغداری‌ها بیشتر حس می‌شود که روی به هم ریختن تعادل بازار و تغییر قیمت‌ها اثرگذار است.

وی با اشاره به وضعیت بازار برنج، بیان کرد: به منظور حمایت از برنج ایرانی، واردات برنج خارجی ممنوع شد و اعلام شدن این موضوع باعث ایجاد یک جو روانی منفی شد، در حالی که کمبودی در این خصوص نداریم؛ در کشور ما وضعیت به نحوی شده است که اگر اعلام شد چیزی کمیاب است اگر مورد استفاده هم نباشد اما باز هم نسبت به خرید آن کالا اقدام می‌کنیم.

جهانگیری ادامه داد: قشر کم درآمد و کمتر برخوردار، برنج ایرانی را در سبد مصرف خانوار خود قرار نمی‌دهند و برنج وارداتی که قیمت 2 تا 4 هزار تومان در هر کیلو را دارد، مصرف می‌کنند؛ زمانی که ممنوعیت واردات برنج اعلام رسمی ‌شود چنین تأثیری بر بازار می‌گذارد، در حالی که اعلام رسمی آن ضرورتی ندارد و بازار می‌تواند خودش را کنترل کند اما این اعلام رسمی، وضع را به هم می‌ریزد.

وی با بیان این‌که جامعه ایرانی بیش از حد خبری و سیاسی شده است، خاطرنشان کرد: افرادی که کارشان سیاست نیست دست به تحلیل‌های سیاسی می‌زنند و سیاست‌زده شده‌اند و همین‌ها باعث می‌شود به بازار شوک وارد شود.

رئیس اتاق اصناف اصفهان با اشاره به انتشار اخباری مبنی بر افزایش قیمت تولیدات لبنی صنعتی در فضای مجازی، بیان کرد: از صحت و سقم این موضوع خبری ندارم اما در بازار تنشی در خصوص کاهش عرضه نسبت به تقاضا یا کمبود محصول نداریم، در شب یلدا نیز با فراوانی همه محصولات روبرو بودیم هر چند گزارش‌های موردی از افزایش قیمت‌ها وصول شد که نظارت بر آن‌ها انجام شد اما کمبود کالا نداشتیم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار