کد خبر: 887554
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۰
راديوتراپي اغلب به منظور درمان بيماران مبتلا به سرطان استفاده مي‌شود. اكنون، پزشكان متخصص نشان دادند كه...
مترجم: علي طالبي

راديوتراپي اغلب به منظور درمان بيماران مبتلا به سرطان استفاده مي‌شود. اكنون، پزشكان متخصص نشان دادند كه راديوتراپي- كه به طور مستقيم روي قلب هدفگذاري شده بود- مي‌تواند به منظور درمان بيماران داراي ريتم‌هاي قلبي خطرناكي كه زندگي آنها را تهديد مي‌كند استفاده شود. آنها در دانشكده پزشكي پنج بيماري را كه داراي ريتم‌هاي قلبي نامنظمي به نام تاچي كاردياي بطني بودند درمان كردند. 
اين بيماران به درمان‌هاي متعارف پاسخي نداده و در مجموع در سه ماه پيشين از درمان راديوتراپي خود بيش از 6هزار و 500 بار تاچي كاردياي بطني را تجربه كرده بودند. ضربان‌هاي قلب در بيماري تاچي كاردياي بطني بسيار سريع رخ مي‌دهند و در اغلب موارد حفره‌هاي آن از هماهنگي خارج مي‌شوند كه باعث ايجاد تداخل در جريان خون و قرار گرفتن بيمار در ريسك بالاي مرگ قلبي ناگهاني مي‌گردد. هنگامي كه پرتوهاي راديوتراپي به شكل مستقيم روي نواحي دچار مشكل قلبي تابانده شدند، بر اساس آنچه دستگاه‌هاي دفيبريلاتور‌هاي قرار گرفته در بدن آنها نشان داد، اين روش درماني منجر به كاهش قابل ملاحظه‌اي در آريتمي‌هاي بطني در اين بيماران شد. 
 پيش از اين هم دو مورد از درمان تاچي كاردياي بطني به كمك راديوتراپي گزارش شده بود اما اين اولين باري است كه كل فرآيند از تصويربرداري تا درمان به صورت غيرتهاجمي انجام گرفت. 
در همان زمان، كارديولوژيست و نويسنده اول «فيليپ اس. كوكوليچ» پزشك و استاديار پزشكي، به دنبال شيوه‌اي جديد در درمان تاچي كاردياي بطني بيماراني بود كه به درمان‌هاي معمول پاسخي نمي‌دادند. بر اساس برآوردها تاچي كاردياي بطني سالانه باعث مرگ 300 هزار نفر مي شود و مهم‌ترين عامل در مرگ ناگهاني قلب است. روش درمان معمول شامل تجويز دارو و انجام روش‌هاي تهاجمي است كه روش تهاجمي شامل وارد كردن كاتتر درون وريد بيمار به سمت قلب وي است تا بافت‌هايي را كه جريان‌هاي الكتريكي ناخواسته در قلب ايجاد مي‌كنند به صورت انتخابي بسوزانند. 
پنج بيمار حاضركه در اين مطالعه تحت فرآيندهاي استفاده از كاتتر قرار گرفتند يا تاچي كاردياي آنها برگشت يا به سبب ديگر شرايط پر خطر پزشكي نمي‌توانستند تحت فرآيندهاي تهاجمي قرار گيرند. يكي از بيماران در ليست انتظار براي پيوند قلب قرار داشت. چهار نفر از بيماران در دهه 60 زندگي خود قرار داشتند و يكي از بيماران هم بالاي 80 سال سن داشت. 
دوز تابشي منفردي كه اين بيماران دريافت كردند معادل آن مقدار از تابش است كه به يك بيمار با مرحله اوليه سرطان ريه داده مي‌شود. پزشكان اينچنين تومور‌ها را با دادن يك دوز تابشي بزرگ يكدفعه‌اي يا تابش‌هاي كوچك‌تر در پنج دفعه مورد هدف قرار مي‌دهند. 
دكتر كوكوليچ افزود: «بر اساس اين نقشه‌ها، دكتر رابينسون قادر خواهد بود انرژي را به طور كامل به صورت غير تهاجمي به ناحيه مورد نظر بتاباند. بسيار ساده اما تعجب آور است كه ببينيد بيمار براي مدت چند دقيقه راديوتراپي مي‌گردد و سپس از روي تخت پايين آمده و از در خارج مي‌شود.»
يكي از پنج بيمار، در ماه اول پس از درمان فوت كرد كه به احتمال بسيارپايين مرتبط با درمان بوده است. اين بيمار كه بالاي 80 سال سن داشت، بيماري قلبي ديگري علاوه بر تاچي كاردياي بطني داشت. چهارنفر باقيمانده كه همگي در دهه 60 زندگي خود بودند تاكنون كه دوسال از درمان راديوتراپي‌شان مي‌گذرد هنوز زنده هستند. بيماري كه در ليست انتظار پيوند قلب قرار داشت، قرار شد تا قلب جديد را دريافت كند. فردي كه آريتمي قلبي وي تحت كنترل ادامه دارد با نارسايي تدريجي قلبش مواجه است كه اين بدان معناست كه ماهيچه قلب وي طي زمان در حال ضعيف شدن است و در نتيجه اين فرد يك دستگاه كمكي براي بطن چپ دريافت كرد. دو نفر از بيماران هم بدون هيچ گونه كمكي و بدون تاچي كاردياي بطني در حال ادامه زندگي‌اند. 
محققان در حال حاضر در حال كنترل بيماران در يك شرايط آزمايشي باليني‌اند تا اين روش را بيش از اين بسنجند و تا به امروز اين روش درماني را روي 23 بيمار اجرا كرده‌اند. 
منبع:ساينس ديلي
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر