کد خبر: 886912
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱
محمدجواد جمالي نوبندگاني*
متأسفانه در دهه‌هاي اخير و در حال حاضر اغلب شبكه‌هاي خبري و تبليغاتي در دنيا تحت سيطره قدرت‌هاي استكباري هستند، به خصوص صهيونيست‌ها نقش بسيار مهمي در سياستگذاري و هدايت رسانه‌هايي مثل رويترز، يونايتد پرس و آسوشيتدپرس دارند و فضاي رسانه‌اي را اشغال مي‌كنند و نوعي نژادپرستي در عملكرد آنها ديده مي‌شود. قدرت‌هاي مخالف جريان اطلاع‌رساني تا حدي پا را از حد و مرز خود فراتر گذاشته‌اند كه در مقاطعي پخش شبكه‌هاي لبناني و حتي شبكه‌هاي برون‌مرزي ما را روي ماهواره‌ها حذف كرده‌اند.  اين در حالي است كه شبكه‌هاي تحت سيطره امپرياليسم واقعيت‌ها را وارونه جلوه مي‌دهند و به نوعي در خدمت لابي صهيونيسم هستند؛ خيلي مواقع جاي ظالم و مظلوم را عوض كرده‌اند و كشتار بي‌دفاع زنان و مردان فلسطيني را به گونه‌اي جلوه مي‌دهند كه گويي اسرائيل مظلوم واقع شده و در جاي حق است.

در چنين شرايطي شبكه‌هايي همچون شبكه‌هاي برون‌مرزي ايران مي‌توانند واقعيت‌هاي انقلاب اسلامي را بيان و مطرح كنند. علاوه بر آن، خواسته بسياري از مسلمانان و مردم آزاديخواه جهان است كه از ديدگاه، عملكرد، ميزان پيشرفت‌ها و مسائل مربوط به ايران آگاهي و اطلاع يابند و آشنا شوند، بنابراين لزوم وجود شبكه‌هاي برون‌مرزي بسيار واضح و مبرهن است. ما نمي‌توانيم نسبت به افكار عمومي دنيا بي‌تفاوت باشيم و بايد چنين شبكه‌هايي وجود داشته باشند تا صداي مظلومان را به گوش جهانيان برسانند. 

 بايد اذعان كرد كه شبكه‌هاي برون‌مرزي ايران به خوبي عمل كرده و پيش رفته‌اند، اما اين روند همچنان كافي نيست. بودجه مالي اين شبكه‌ها به حدي نيست كه بتوانند با شبكه‌هاي غربي و معاند رقابت كنند و مشكلات و مضيقه‌هايي دارند كه با مديريت منابع مي‌توان بر آنها فائق آمد. در همين رابطه به جد مي‌توان گفت در بين شبكه‌هاي برون‌مرزي، پرس تي وي در يك كلام تأثيرگذارتر و حرفه‌اي‌تر بوده و در كمرنگ كردن نقش شبكه‌هاي معاند و غربي موفق عمل كرده است و با توجه به مشكلات مادي، ركود اقتصادي، عدم درج آگهي و تبليغات، اسپانسرپذير نبودن و بودجه كم حتي از برخي شبكه‌هاي داخلي هم عملكرد بهتري داشته كرده‌ است. 

بايد توجه كرد كه نقش شبكه‌هاي برون‌مرزي در كاهش ايران‌هراسي بسيار مهم است. هر چقدر ما كار كنيم به همان اندازه دشمن هم در فعاليت است. مثلث ترامپ، نتانياهو و بن سلمان با صرف هزينه‌هاي هنگفت، رسانه‌ها را در دست گرفته‌اند و عليه ايران تبليغات سوء مي‌كنند و مخاطبان در انتخاب شبكه‌ها و موضوع برنامه‌ها مختار نيستند. شبكه‌هاي برون‌مرزي ما بايد با همكاري وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامي، سازمان ارتباطات اسلامي‌ و رايزنان فرهنگي ارتباط برقرار كنند و ايران را هر چه بيشتر به جهانيان معرفي و بشناسانند. در ميان شبكه‌هاي برون‌مرزي صدا و سيما، شبكه آي‌فيلم نيز با پخش فيلم و سريال‌هاي ايراني از جمله يوسف پيامبر و مختارنامه خيلي مورد اقبال و توجه مخاطبان خاورميانه قرار گرفته‌است و به شدت تمايل دارند آثار نمايشي تاريخي و فاخر ايراني را ببينند.
*عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار