کد خبر: 886349
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۳
برای اولین بار در ایران
به همت سازمان سیما منظر و فضای سبز شهری شهرداری کرج، گیاهان بخشی از عرصه های فضای سبز این کلانشهر برای اولین بار در ایران از آب بازیافتی تصفیه خانه محلی حصارک تغذیه خواهند کرد.

با توجه به وجود بحران آب در کشور و پیرو یکی از هدف گذاری های کلان سازمان طی سال 96  در زمینه  مدیریت منابع آب آبیاری فضای سبز،  ضرورت برنامه ریزی در این حوزه در اولویت قرار گرفت.

در این راستا به همت گروه تاسیسات آب سازمان اولین تصفیه خانه محلی کرج  با هدف  تامین آب خام پایدار فضای سبز، حذف آب شرب و برداشت از سفره های زیر زمینی آب  در حصارک کرج احداث شد که به موجب آن آب مصرفی هزار متر مکعب در شبانه روز با روش IFS  ( لجن فعال با فرایند رشد چسبیده با بستر ثابت) که یکی از روش های بیولوژیکی تصفیه فاضلاب می باشد تامین می شود.

تصفیه فاضلاب با روش لجن فعال به نحوی طراحی شده که در مقابل هر یک متر مکعب حجم راکتور(حجم فاضلاب) بیش از 150 متر مربع مساحت بیولوژیکی برای تماس باکتری ها با فاضلاب و در نتیجه قدرت پاکسازی بیشتر ایجاد می شود.

 از طرفی با توجه به این که سیستم تصفیه فاضلاب به روش IFAS  نسبت به سیستم های قدیمی و متعارف  به فضا و زمان کمتری نسبت به سیستم متعارف نیاز دارد این روش مقرون به صرفه و بهینه است و در مصرف آب آبیاری فضای سبز به نحو مطلوبی صرفه جویی می شود.

 پکیج های تصفیه فاضلاب مبتنی بر فناوری های IFAS و MBBR در مقایسه با محصولات مشابه دارای مزایای بسیاری می باشد که از مهمترین آنها می توان به قابلیت نصب در مناطق مختلف آب و هوایی، کاهش سرمایه گذاری اولیه و افزایش بهره وری (20 تا 30 درصد)، ساخت و اجرای سریع پکیج های نوین تصفیه با ضریب اطمینان بالا(در یک بازه سه ماهه)، انرژی مصرفی کمتر(30 تا 50 درصد، قابلیت نرخ بارگذاری آلی بالاتر(تا 5 برابر)، برخورداری از فضای لازم کمتر (20 تا 70 درصد)، قابلیت شوک پذیری(آلی-هیدرولیکی-ترکیبات سمی) (تا 10 برابر)، راندمان بالا و استفاده مجدد از پساب و بازچرخانی آن در صنایع، کشاورزی و فضای سبز (100 درصد)، دستیابی به یک سیستم تصفیه فاضلاب دوستدار محیط زیست و تطابق پساب خروجی با استانداردهای ملی ایران(100 درصد)و استفاده از لجن تولیدی به عنوان کود بیولوژیکی قابل استفاده در زمین های کشاورزی (100 درصد) اشاره کرد.

 اعتبارات تعریف شده تا پایان سال جاری روند احداث این پروژه ها ادامه خواهد داشت برنامه ریزی و مطالعه در راستای احداث 5 تصفیه خانه دیگر نیز در دست اقدام می باشد که بنا به  لازم به توضیح است.

 شایان ذکر است اجرای شبکه توزیع تصفیه خانه در امتداد بزرگراه کرج-تهران نیز در دستور کار سازمان قرار گرفته است که آب حاصل از این تصفیه خانه به مصرف گیاهان منطقه 5 و اطراف این منطقه می رسد.

گفتنی است با توجه به وجود بحران آب در سطح کشور  تغذیه گیاهان از آب بازیافتی تصفیه خانه می تواند راهی نوین در راستای استفاده بهینه در آب مصرفی عرصه های فضای سبز باشد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار