کد خبر: 886302
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۹
يك كارشناس مسائل منطقه:
تاكنون ارتباط با برخي كشورهاي اروپايي نتوانسته در خصوص برجام به ايران كمكي كرده باشد و اظهارات اخير موگريني هم تأييد اين مسئله است.
سيدرضا صدرالحسيني كارشناس مسائل منطقه پيرامون نقش اروپا در موضوع برجام و بهره‌اي كه از نزديكي با اروپايي‌ها نصيب ايران نشد، در گفت‌وگو با مهر اظهار داشت: با نگاهي به روند ارتباط كشورهاي اروپايي با ايران، قبل و پس از انقلاب اسلامي متوجه مي‌شويم كه نبايد فراموش كنيم كه اين كشورها همواره به دنبال منافع خود بوده و به ايفاي نقش استعماري ديرينه خود عليه كشورمان بوده‌اند. 
كارشناس مسائل منطقه افزود: پس از پيروزي انقلاب، تعدادي از كشورهاي اروپايي كمك حال سياست‌هاي استعماري امريكا در منطقه و عليه منافع ملي ايران بوده‌اند و ما نبايد نقش برخي از كشورهاي اروپايي را در جلوگيري از پيروزي انقلاب اسلامي و مخالفت‌ها با آن را فراموش كنيم و اين مخالفت‌ها با شروع جنگ تحميلي به شكل حمايت تسليحاتي از رژيم بعث صدام درآمد. 
صدرالحسيني با بيان اينكه پس از پيروزي در دفاع مقدس مسئله سازندگي در كشور مطرح شد تصريح كرد: اين اتفاق همگام با تحريم‌هاي چند لايه امريكايي‌ها مبني بر تحريم فروش نفت ايران در قالب قانون داماتو كشورهاي اروپايي بود كه اروپايي‌ها تا حدودي به امريكا كمك و تلاش كردند كه سازندگي در ايران به تأخير بيفتد. وي يادآور شد: در پرونده برجام ما شاهد تقسيم كاري هستيم كه امريكايي‌ها يك نقش بسيار گزنده و اروپايي‌ها يك نقش تعديل‌كننده را بازي كردند و در جريانات اخير پس از برجام هم ما مي‌بينيم كه اروپايي‌ها با توجه به اينكه احساس كردند از بازارهاي ايران طي ۳۰ سال اخير بازمانده‌اند، تلاش كردند اين عقب‌ماندگي را به وسيله پرونده هسته‌اي ايران تاحدودي جبران كنند.  كارشناس مسائل منطقه گفت: ابتدا فرانسوي‌ها با يك گروه اقتصادي وارد ايران شدند و تلاش كردند بخش قابل توجهي از صنايع خودروسازي و برخي ديگر از صنايع وابسته آن را متعلق به خودشان كنند، انگليسي‌ها هم در چند هفته اخير احساس كردند كه از فرانسه عقب افتادند و با توجه به مشكلات اقتصادي داخلي خودشان در صدد هستند بخشي از اين مشكلات را از طريق عقد قرارداد اقتصادي با ايران حل و فصل كنند. صدرالحسيني خاطرنشان كرد: همچنين بايد به نقش طولاني مدت كشورهاي اروپايي به ويژه فرانسه و انگليس در مسائل منطقه‌اي و دخالت‌هاي اخير انگليس در مسئله همه‌پرسي كردستان عراق، در ارتباط با انقلاب در بحرين يا فروش تسليحات نظامي به حكمرانان بحريني و ديگر اموري كه تا كنون در برخي از كشورهاي منطقه انجام داده‌اند توجه كرد. وي تصريح كرد: تاكنون ارتباط با برخي كشورهاي اروپايي نتوانسته در خصوص موضوع برجام به جمهوري اسلامي كمكي كرده باشد و اظهارات اخير خانم موگريني مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا هم اين مسئله را تأييد مي‌كند.  كارشناس مسائل منطقه گفت: بايد اين نكته را مدنظر داشته باشيم كه برخي در كشور به دنبال اين هستند كه با نزديك شدن به اروپايي ها، شكافي را ميان امريكا و اروپا ايجاد كنند و البته اين مسئله را با درنظر گرفتن منافع ملي كشور پيگيري مي‌كنند. اما تاكنون اين استراتژي جواب مثبت نداده و به دليل ارتباطات استعماري تنگاتنگ ميان اروپايي‌ها و امريكا اين سياست جواب نداده و از ابتدا شكست خورده است و نمي‌توان روي اين راهبرد سرمايه‌گذاري بلندمدتي را داشت. 
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار