کد خبر: 886277
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
انتحار خونین کویته یک روز پس از گزارش پنتاگون
دو عامل انتحاری روز یک‌‌‌شنبه به کلیسایی در کویته در جنوب غرب پاکستان حمله کردند و باعث کشته شدن 10 تن و زخمی شدن 44تن دیگر شدند.
دو عامل انتحاری روز یک‌‌‌شنبه به کلیسایی در کویته در جنوب غرب پاکستان حمله کردند و باعث کشته شدن 10 تن و زخمی شدن 44تن دیگر شدند. گروه تروریستی داعش مسئولیت این حمله را برعهده گرفت. وزارت دفاع امریكا‌‌‌‌ شنبه شب نسبت به فعالیت‌های آزادانه شبكه حقانی و طالبان در پاكستان هشدار داده بود. 

در شرایطی كه پرونده داعش در عراق و سوریه به طور كامل بسته نشده است، این گروه تروریستی حملات پراكنده خود را در سایر كشورهای منطقه تشدید كرده است. پاكستان كه در ماه‌های اخیر حملات تروریستی زیادی را تجربه كرده است، روز یك‌‌‌شنبه نیز شاهد حمله انتحاری دیگری بود كه طی آن دهها تن كشته و زخمی شدند. به گزارش خبرگزاری رویترز، سرافراز بوگتی، وزیر کشور ایالت بلوچستان پاکستان گفت که صد‌‌‌ها تن در کلیسای کویته مشغول عبادت بودند که دو عامل انتحاری دست به این حمله زدند. یکی از آنها با مأموران امنیتی درگیر شد و دیگری موفق شد وارد کلیسا شود. بوگتی گفت كه در این حمله 10 تن كشته و 44 تن دیگر زخمی شدند. سرفراز بوگتی گفت:« عملیات نیروهای امنیتی و پلیس هنوز به پایان نرسیده و به دنبال دیگر تروریست‌های این حادثه هستیم. تیم‌های امداد و نجات نیز زخمی‌های این حادثه را به بیمارستان شهر کویته منتقل کرده و تمامی نیروهای این بیمارستان در حال آماده‌باش هستند».

رئیس‌جمهوری پاکستان و سایر مقام‌های عالی رتبه این کشور این حمله را محکوم کردند. این حمله تنها چند روز قبل از برگزاری جشن‌های کریسمس و آغاز سال نوی میلادی روی داد و کلیسایی که هدف قرار گرفته بود، در ماه دسامبر و به مناسبت جشن‌های مسیحی برنامه‌های مختلفی را سازماندهی و برگزار می‌کرد. به گزارش رسانه‌های محلی، حدود ۴۰۰ عبادت‌کننده در زمان وقوع حمله در کلیسای متدیست حضور داشتند. این کلیسا پیش از این نیز هدف حملات تروریستی بوده است. مسیحیان پس از هندو‌‌‌ها دومین اقلیت بزرگ مذهبی در پاکستان محسوب می‌شوند و همواره یكی از اهداف حملات تروریست‌‌‌ها بوده‌اند. به گزارش دویچه‌وله، یکی از بزرگ‌ترین حملات به مسیحیان در سال ۲۰۱۳ در پیشاور صورت گرفت که ۸۴ نفر در آن کشته شدند. حمله به مرکز مسیحیان در سال ۲۰۱۵ در لاهور نیز ۱۵ قربانی برجای گذاشت. در ایالت بلوچستان پاکستان که با ایران و افغانستان هم‌مرز است، در کنار تروریست‌ها، گروه‌های جدایی‌طلب نیز به  صورت مسلحانه با دولت ‌مرکزی درگیر هستند.

خبرگزاری «اعماق‌» وابسته به داعش دیروز با انتشار بیانیه‌ای در اینترنت اعلام کرد که این گروهک تروریستی مسئولیت حمله به کلیسا در شهر کویته را بر عهده می‌گیرد. بر اساس این گزارش، اعماق در بیانیه خود در رابطه با این حمله که دست‌کم هشت کشته بر جای گذاشته، تأکید کرد که دو عنصر انتحاری داعش به کلیسای مذکور حمله کردند. داعش كه در افغانستان قدرت گرفت، در ماه‌های اخیر حملات خود به پاكستان را در دستور كار قرار داده است. چند ماه پیش هم در حملات این گروه به زیارتگاه صوفی‌ها، 50 تن كشته و بیش از 100 نفر زخمی شدند. حمله انتحاری داعش پس از آن انجام شد كه وزارت دفاع امریكا ‌‌‌‌شنبه شب در اولین گزارش خود به کنگره بعد از تصویب استراتژی جدید امریکا درباره افغانستان و جنوب آسیا اعلام کرد:« شبکه حقانی و طالبان آزادانه در پاکستان پرسه می‌زنند. امریکا بار دیگر به رهبری پاکستان مبنی بر اهمیت مبارزه علیه تروریست و گروه‌های افراطی تأکید می‌کند.» دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریكا در ماه آگوست در اعلام راهبرد جدید خود در افغانستان، از مقامات اسلام‌آباد به خاطر حمایت از گروه‌های تروریستی به شدت انتقاد كرد. ترامپ همچنین‌‌‌‌شنبه شب کمک مالی۷۰۰ میلیون دلاری به پاکستان را امضا كرد، اما گفت که این پول در صورتی به پاکستان پرداخت می‌شود که لانه‌های امن تروریستی را در خاکش نابود کند. 
    
همكاری طالبان و داعش 

هرچند طالبان افغانستان با داعش در این كشور اختلاف دارد، اما به نظر می‌رسد طالبان پاكستان با تروریست‌های داعش همكاری دارد. به تازگی فیلمی در صفحه توئیتر منتسب به گروه تروریستی داعش منتشر شده است كه سخنگوی سابق گروه تحریک طالبان پاکستانی «شاهد الله شاهد» به همراه دهها نفر دیگر از شبه‌نظامیان گروه طالبان را نشان می‌دهد که وحدت گروه طالبان پاکستانی را با داعش اعلام می‌کنند. شاهد الله شاهد دوماه پیش نیز با انتشار یک پیام صوتی،اعلام کرده بود:«من با ابوبکر البغدادی (سركرده گروه تروریستی داعش) اعلام همبستگی می‌کنم و از این پس از همه دستورات ابوبکر البغدادی پیروی می‌کنم.»‌ پاکستان سال‌‌‌ها است که منبع و تغذیه‌کننده گروه‌های تروریستی است اما حالا خود با مشکلی اساسی به نام تروریسم و حضور گروه‌های مختلف شبه‌نظامی و تروریستی مواجه شده است که از کنترل پاکستان خارج گردیده از آن جمله گروه داعش که به صورت بالقوه درحال شکل‌گیری در این کشور است. رئیس حزب جمعیت علمای پاکستان گفته است که داعش به داخل پاکستان نفوذ کرده است و از سوی برخی گروه‌های تروریستی و شبه‌نظامی در این کشور حمایت می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد  داعش سوریه نتوانسته در پاکستان رخنه کند اما حامیان این گروه در شهرهای بزرگ این کشور به دنبال مستحکم کردن جایگاه خود هستند. به گزارش پلیس تاکنون ۳۵ نفر از حامیان داعش در پاکستان دستگیر شده‌اند بنابراین ممکن است این گروه به صورت مستقیم وارد پاکستان نشده باشد اما پیروان زیادی در این کشور دارد. فرمانده پلیس ایالت سند در گزارشی اعلام کرده است که داعش از کشتار شیعیان در پاکستان حمایت می‌کند و ۲۵ نفر از افراد مسلح که اتوبوس حامل شیعیان اسماعیلی در کراچی را هدف قرار دادند، تحت تأثیر داعش دست به این جنایت زدند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار