کد خبر: 886275
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
امروز با اعلام استراتژی جدید
چینی‌‌‌‌ها خوشحال بودند که با آمدن ترامپ و تیم اسلام‌ستیز وی به رهبری دامادش، سیاست دفاعی امریکا در دوران باراک اوباما که چین را به عنوان اصلی‌‌‌‌ترین تهدید معرفی می‌کرد...
چینی‌‌‌‌ها خوشحال بودند که با آمدن ترامپ و تیم اسلام‌ستیز وی به رهبری دامادش، سیاست دفاعی امریکا در دوران باراک اوباما که چین را به عنوان اصلی‌‌‌‌ترین تهدید معرفی می‌کرد، عوض شود و روی خاورمیانه متمرکز شود اما تداوم بحران کره‌شمالی حالا دوباره واشنگتن را به فکر انداخته تا نه در سطح جابه‌جایی تاکتیکی بلکه دوباره در سطح راهبردی، چین را به عنوان تهدید اصلی معرفی کند‌. به خصوص که آخرین امیدهای امریکا برای مهار کره‌شمالی از طریق روسیه هم به سد ناامیدی خورده است. 

دو مقام ارشد کاخ‌ سفید می‌گویند دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا امروز (دو‌‌‌شنبه) استراتژی جدید امنیت ملی این کشور را بر پایه شعار انتخاباتی «ابتدا امریکا» اعلام می‌کند که در آن چین رقیبی برای این کشور خواهد بود.  به نوشته خبرگزاری «رویترز‌» این مقامات – که خواستند نام‌شان فاش نشود – معتقدند در رویکرد جدید قرار نیست چین مهار شود بلکه ترامپ قصد دارد دید بهتری نسبت به چالش‌‌‌‌هایی که چین برای امریکا دارد، ارائه کند.  این در حالی است که آخرین امید‌‌‌ها برای مهار کره‌شمالی از طریق تماس ترامپ با ولادیمیر پوتین همتای روسش به جایی نرسیده است و رئیس‌جمهوری امریکا مسکو را به ناکامی در کمک به بحران متهم کرده که البته واکنش روس‌‌‌ها را به دنبال داشت. سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه نسبت به افزایش تنش در منطقه شرق دور هشدار و گفت:‌ واقعاً جای تأسف است که امریکا بار دیگر به دنبال اعمال فشار بیشتر بر کره‌شمالی است. باید این رقابت برای تهدید، فشار و ارائه پیش‌شرط برای مذاکرات با کره‌شمالی را کنار بگذاریم و به دنبال یک راه‌حل سیاسی باشیم.  وی ادامه داد: هم پیونگ‌یانگ و هم واشنگتن در حال حاضر به دنبال پیش‌شرط برای مذاکرات هستند و این خطر تنش غیرقابل کنترل را در منطقه افزایش می‌دهد.  رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه امریکا روز جمعه در شورای امنیت سازمان ملل از پیشنهاد اولیه‌اش برای برگزاری مذاکرات بدون قید و شرط با کره‌شمالی عقب نشست.  

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا نیز از روسیه به دلیل کمک نکردن برای اعمال فشار بر کره‌شمالی با هدف متوقف کردن برنامه‌های موشکی و اتمی این کشور انتقاد کرد اما ریابکوف گفت که پس از نشست شورای امنیت و صحبت‌های نمایندگان ارشد کشورهای غربی ما به این نتیجه رسیدیم که منطق فشار بر کره‌شمالی مسئله‌ای است که تنها باعث بدتر شدن اوضاع می‌شود.  سناتور الکسی پوشکوف، گفت‌وگوهای رؤسای جمهور روسیه و امریکا را در بهبود روابط دو کشور بی‌تأثیر خواند.  به گزارش خبرگزاری روسی نووستی، این سناتور روس گفت: شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان اذعان کرده که در روسیه تقریباً مطلبی در خصوص گفت‌وگوهای اخیر ولادیمیر پوتین و دونالد ترامپ، رؤسای جمهور روسیه و امریکا مطرح نشده است، خب دلیل آن ساده است، تماس‌های ترامپ به هیچ وجه منجر به تقویت منافع عمدتاً از دست رفته دو کشور نمی‌شود.  رؤسای جمهور روسیه و امریکا در ۱۴ دسامبر با یکدیگر تلفنی مذاکره کردند.  در جریان این گفت‌وگو‌‌‌ها پوتین و ترامپ درباره مسائل مهم در روابط دوجانبه و وضعیت بحرانی در شبه‌جزیره کره تبادل‌نظر و بر حل دیپلماتیک این موضوع تأکید کردند. البته روس‌‌‌ها دست از تماس با کره‌شمالی برنداشته‌اند. هیئتی از مقامات وزارت دفاع روسیه روز‌‌‌‌ شنبه ۱۶ دسامبر به کره‌شمالی سفر کردند.  به گزارش ایسنا، به نقل از نووستی، هیئت نظامی روسیه به سرپرستی ویکتور کالگانوف، معاون مرکز کنترل ملی دفاع روسیه در نخستین نشست کمیسیون همکاری‌های نظامی دو کشور در پیونگ‌یانگ شرکت کردند.  پیش‌تر سفارت روسیه در کره‌شمالی در خصوص برگزاری این نشست اطلاع داده بود.  هدف از این دیدار، اجرای توافقنامه بین روسیه و کره‌شمالی در جلوگیری از فعالیت‌های نظامی خطرناک اعلام شده است که در تاریخ ۱۲ نوامبر ۲۰۱۵ میلادی به امضای دوطرف رسیده بود. 
   
چین در حال یارگیری

 چینی‌‌‌ها در برابر امریکا علاوه بر تقویت روزافزون قوه دفاعی خود در شرق دور و به خصوص در دریای چین جنوبی به دنبال تغییر ژئوپلتیک منطقه از طریق مذاکره و جداسازی متحدان منطقه‌ای امریکا هستند. مقامات پکن تلاش می‌کنند با کره‌جنوبی مستقیماً و در و اقع مستقل از مذاکرات‌شان با امریکا مذاکره کنند و به نظر می‌رسد که در این مسیر هم موفق بوده‌اند، هرچند که این کار شاید باعث نگرانی کره‌شمالی شود. به گونه‌ای که رسانه حکومتی کره‌شمالی سفر رئیس‌جمهور کره‌جنوبی به چین و تصمیمات برای تحریم‌‌‌‌ها و افزایش فشار بر پیونگ‌یانگ را محکوم کرده است، در حالی که کارشناسان معتقدند تحریم‌های کره‌شمالی از سوی چین اولاً یا به خوبی اجرا نمی‌شود یا اگر هم اجرا شود با هماهنگی مسکو- پکن به خصوص در موضوع رساندن سوخت به کره‌شمالی تحریم‌‌‌ها دور زده می‌شود. اما یارگیری حتی از متحدان دورتر در شرق دور هم انجام می‌شود. مقامات نظامی فیلیپین و چین به منظور تقویت همکاری دفاعی- نظامی با یکدیگر مذاکره کردند.  براساس گزارش‌« نشنال اینکوایرر»، این دو کشور برای افزایش همکاری در زمینه آموزش و پرورش نیز موافقت کردند.  از اواخر دوره باراک اوباما با روی کار آمدن دوتره در فیلیپین، سیاست سختگیرانه وی در مبارزه با قاچاق مواد مخدر به انتقاد امریکا از وی انجامید که تیرگی روابط این دو متحد قدیمی را در پی داشت و از همان زمان دوتره تهدید کرده بود که به سوی چین خواهد چرخید.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار