کد خبر: 886273
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۹
ستاد تكميل زنجيره فولاد تشكيل شد
رئيس سازمان توسعه معادن و صنايع معدني از تشكيل ستاد زنجيره فولاد با پيشنهاد وزير صنعت و برگزاري اولين جلسه آن خبر داد و گفت: ۲۲ درصد صادرات كشور به معدن و صنايع معدني اختصاص دارد.
بهناز قاسمی

رئيس سازمان توسعه معادن و صنايع معدني از تشكيل ستاد زنجيره فولاد با پيشنهاد وزير صنعت و برگزاري اولين جلسه آن خبر داد و گفت: ۲۲ درصد صادرات كشور به معدن و صنايع معدني اختصاص دارد. مهدي كرباسيان در جمع خبرنگاران با اشاره به تشكيل اولين جلسه ستاد زنجيره فولاد اظهار داشت: اين ستاد با پيشنهاد وزير صنعت تشكيل شده كه اولين جلسه آن برگزار شد و همه موارد را از اكتشاف گرفته تا صنايع پايين دستي فولاد در بر مي‌گيرد. وي همچنين با اشاره به تهيه نقشه راه معدن با ۷۶ بند گفت: اين طرح به مجلس ارائه شد و دولت نيز آن را دريافت كرد كه توسط ايميدرو، وزارت صنعت، مجلس و دولت و همچنين با همكاري بخش خصوصي در دست اجراست. كرباسيان تصريح كرد: جابه‌جايي مواد معدني هزينه بالايي دارد كه اميدواريم شركت راه آهن در اين زمينه سرمايه‌گذاري كند. 

وي همچنين با اشاره به اينكه طبق آيين نامه دولت قرار است 1/5 ميليارد دلار براي رفع محروميت نقاط محروم هزينه شود، گفت: پيشنهاد ما اين بود كه از طريق صندوق بيمه فعاليت‌هاي معدني در اين خصوص عمل شود. وي در پاسخ به سؤال «جوان» درخصوص مشاركت 6هزارو500ميلياردتوماني بخش خصوصي در صنعت و صنايع معدني گفت: بخشي از پروژه‌هايي كه اخيراً آغاز شده، واگذاري به صورت مزايده بوده است، همچنين طي قراردادهاي ۱۰ تا ۱۵ساله استخراج و بهره برداري از برخي از معدن به اين بخش واگذار شده تا ضمن برداشت از معدن، سرمايه گذاري نيز داشته باشند. 

وي به مشاركت بخش خصوصي در هفت طرح فولادي اشاره كرده و گفت: بخش خصوصي در اين طرح‌ها ۶۵، ۳۸ و ۸۵ درصد سرمايه‌گذاري كرده‌ است و بعد از سه سال اين پروژه‌ها كاملاً به اين بخش‌ها واگذار خواهد شد. قطعاً اين روش خصوصي‌سازي در ايميدرو نتايج مطلوب‌تري نسبت به خصوصي‌سازي از سوي سازمان خصوصي دارد. رئيس سازمان توسعه معادن در ادامه با اشاره به رشد ۱۴درصدي صادرات آهن اسفنجي طي هشت ماهه امسال اظهار داشت: در اين مدت توليد كنسانتره ۱۸ درصد و توليد گندله ۲۶ درصد رشد داشته است. 
وي با بيان اينكه ۲۲ درصد صادرات كشور به معدن و صنايع معدني اختصاص دارد، گفت: طي هشت ماهه امسال ۵ميليون و ۸۰۰هزار تن صادرات در زنجيره فولاد داشتيم كه پيش‌بيني مي‌كنيم به ۸ ميليون تن برسد. كرباسيان در مورد برنامه اجراي طرح‌هاي معدني و صنايع معدني نيز اظهار داشت: واحد آهن اسفنجي نيريز و سبزوار دي ماه امسال افتتاح مي‌شود و در عين حال، عمليات اجرايي پروژه تيتانيوم كهنوج با ذخيره ۴۵۰ميليون تني در ماه آينده شروع خواهد شد. 

به گفته وي، با راه‌اندازي واحد آلومينيوم جنوب، اواخر سال آينده ۳۰۰ هزار تن به ظرفيت توليد آلومينيوم كشور اضافه مي‌شود و در صنعت مس نيز دو پروژه كاتد و‌اند در كرمان آماده افتتاح است. كرباسيان همچنين با اشاره به برنامه‌ريزي براي انجام عمليات اكتشافي در ۲۵۰ هزار كيلومتر مربع در كشور گفت: اكتشاف در ۴۵هزار كيلومتر به مرحله آگهي رسيده تا در ۱۵ محدوده اميدبخش شاهد جذب سرمايه‌گذاري بخش خصوصي باشيم. وي با اشاره به انجام سرمايه‌گذاري ۵۳۰ ميليارد توماني در بخش اكتشاف طي پنج سال توسط ايميدرو، تصريح كرد: طي دو هفته آينده چهار محدوده معدني و تا پايان سال نيز ۱۳محدوده ديگر براي اكتشاف و جذب سرمايه‌گذاري اعلام خواهيم كرد. وي از برنامه‌ريزي براي اجراي طرح فاز ۲ آلومينيوم جنوب در لامرد با ظرفيت ۳۰۰هزار تن طي سه ماه آينده خبر داد و افزود: طرح توليد ورق‌هاي آلومينيوم نيز در لامرد پيش‌بيني شده و طرح آلومينيوم جاجرم در مرحله نهايي شدن است كه با هدف توليد ۴۰ هزار تن شمش تا نيمه اول سال آينده افتتاح مي‌شود. 
   
بودجه ايميدرو براي سال آينده نصف شد

معاون وزير صنعت با بيان اينكه در بودجه سال۹۶، ۷۵ميليارد تومان براي حوزه زير ساخت به ايميدرو اختصاص داده شد، گفت: تاكنون ۱۶ميليارد تومان از آن را دريافت كرده‌ايم و براي ايميدرو در بودجه سال آينده ۳۵ميليارد تومان بودجه در نظر گرفته‌اند و اين كاهش در جهت واقعي‌تر شدن رقم بودجه است. معاون وزير صنعت تصريح كرد: ظرف چند سال آينده بايد 400 ميليون تن كار برداشت معدني(از باطله‌برداري تا معدن) را انجام دهيم. در حال حاضر نزديك به 400ميليون تن ظرف سال‌هاي آينده بايد كار برداشت معدني اعم از باطله‌برداري و معدن داشته باشيم، ضمن اينكه ماشين‌آلات و تكنولوژي‌هاي جديد نيز بايد مدنظر قرار گيرد، بر اين اساس پيشنهادي به وزير صنعت ارائه  شده است تا كار را به نحو بهتري پيش برد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار