کد خبر: 886106
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
گفت‌وگو با كارگردان «زناني با گوشواره‌هاي باروتي»
مستند بلند «زناني با گوشواره‌هاي باروتي» به كارگرداني رضا فرهمند با هفت عنوان نامزدي، يكي از پيشتازان ليست دريافت جايزه از بخش مسابقه ملي در آيين اختتاميه‌ جشنواره بين‌المللي سينماحقيقت است.
حامد جوادي

مستند بلند «زناني با گوشواره‌هاي باروتي» به كارگرداني رضا فرهمند با هفت عنوان نامزدي، يكي از پيشتازان ليست دريافت جايزه از بخش مسابقه ملي در آيين اختتاميه‌ جشنواره بين‌المللي سينماحقيقت است. «زناني با گوشواره‌هاي باروتي» درباره زني به نام «نورالحلي» است كه ژورناليست جنگ است. او با همه مخاطره‌ها و فشارهاي اجتماعي كه براي حضورش در جنگ با داعش وجود دارد، مصرانه مبارزه مي‌كند و به كمپ نگهداري زنان داعشي مي‌رود. او كه برادرش را در جنگ با داعش از دست داده است، اكنون در موقعيتي قرار مي‌گيرد كه بايد رابطه انساني با زنان و كودكانشان برقرار كند. رضا فرهمند، كارگردان فيلم مستند «زناني با گوشواره‌هاي باروتي» در گفت‌وگو با «ايسنا» درباره نحوه شكل‌گيري اين مستند مي‌گويد: من يك سفر تحقيقي ميداني به كشور عراق كردم و در يكي از عمليات‌ها «نورالحلي» سوژه اصلي اين مستند را ديدم. از قبل از ورود به عراق او را نمي‌شناختم و در سفر تحقيقي او را پيدا كردم. او يك فعال اجتماعي در حوزه جنگ است و طرفداران زيادي دارد.

همان جا گفت‌وگويي با نور صورت گرفت و كار را شروع كرديم و اين فرصت وجود نداشت كه من به تهران بيايم و دوباره بازگردم، ولي قبل از اين ماجرا يك پيش تحقيق در حوزه زنان در عراق كرده بوديم. اين كارگردان كه پيش از اين در حوزه زنان فعاليت‌هايي كرده بود، بيان كرد: در كارهاي قبلي‌ام هم در حوزه زنان كار كرده بودم و حضور «نورالحلي» در خط جنگ برايم جذاب بود و فكر كردم مي‌شود يك نگاه جالبي به موضوع زنان در جنگ و به خصوص داعش داشت. توليد فيلم در عراق بسيار كار سخت و طاقت‌فرسايي است، زيرا فرهنگ آدم‌ها بسيار متفاوت است و بايد مراقب خيلي چيزها باشيم. اكنون هم كه عراق در جنگ است و حتي بايد مراقب گروه خودت هم باشي كه دچار اختلاف، درگيري و مشاجره نشود، زيرا نه وضع غذا مناسب است و نه وضع خواب، همچنين استرس زيادي هم وجود دارد. در واقع فاصله ما تا مرگ فقط پنج متر بود، مثلاً در انفجاري كه رخ داد اگر يك نفر جلوي ما نبود، قطعاً ما كشته شده بوديم و در اين شرايط توليد انجام شد. فرهمند درباره ظرافت‌هايي كه در ساخت اين فيلم انجام شده گفت: بحث زنان داعشي ظرافت‌هاي زيادي دارد، زناني مي‌بيني كه مي‌گويند از اينكه داعشي هستند، پشيمان نيستند، ولي وقتي شما مي‌خواهي اينها را تنظيم كني بايد بسيار مراقب باشي كه تأثير معكوس روي مخاطب نگذارد. ما سخت‌ترين بخشي كه انجام داديم، همين صحبت‌هاي زنان داعشي بود كه حداقل چهار بار چينشش عوض شد، زيرا ما نمي‌خواستيم گفت‌وگوي آزادانه زنان داعشي را حذف كنيم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار