کد خبر: 886094
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۹
همزمان با طرح سازمان ملل برای خلع سلاح انصارالله انجام شد
واحد موشکی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن روز‌‌‌‌شنبه در واكنش به جنایات عربستان سعودی، یک فروند موشک بالستیک به مرکز فرماندهی و کنترل ارتش عربستان در منطقه جیزان شلیک کردند كه با دقت به هدف اصابت كرد.
واحد موشکی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن روز‌‌‌‌شنبه در واكنش به جنایات عربستان سعودی، یک فروند موشک بالستیک به مرکز فرماندهی و کنترل ارتش عربستان در منطقه جیزان شلیک کردند كه با دقت به هدف اصابت كرد. همزمان سازمان ملل دست به كار شده تا با ارائه طرح صلح جدیدی موشك‌های یمنی را از كنترل انصارالله خارج كند، طرحی كه تنها برای كاستن از نگرانی‌های عربستان انجام می‌شود. 

به گزارش «جوان»، یك روز پس از آنكه نیكی هیلی، نماینده امریكا در سازمان ملل، ایران را به ارسال موشك به یمن متهم كرد تا شاید از بار حملات موشكی یمنی‌‌‌ها علیه عربستان و دیگر متحدان عربی واشنگتن بكاهد، جنبش انصارالله یمن دیروز یك موشك بالستیك دیگر را به مواضع سعودی‌‌‌ها در جیزان شلیك كرد. یک منبع در واحد موشکی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن به شبکه تلویزیونی المسیره این کشور گفت که این واحد به خواست خداوند توانست مرکز فرماندهی و کنترل ارتش سعودی در جنوب منطقه جیزان را با یک فروند موشک بالستیک از نوع «‌قاهر ام 2‌» هدف قرار دهد. وی افزود:« این موشک به دقت به مرکز فرماندهی و کنترل ارتش سعودی در جنوب جیزان اصابت کرد». همزمان سرهنگ عزیز راشد معاون سخنگوی ارتش یمن نیز اعلام کرد:« حمله واحد موشکی به مرکز فرماندهی و کنترل ارتش سعودی در جنوب جیزان یک اقدام پیشدستانه برای خنثی‌سازی تحرکات دشمن بود». وی افزود:« این واحد قادر است که اهداف راهبردی و حیاتی بیشتری را در عمق خاک عربستان هدف قرار دهد.» گروه‌های یمنی در دو سال گذشته بار‌‌‌ها با شلیك موشك به مواضع نیروهای عربستان در خاك این كشور، تلفاتی را به سعودی‌‌‌ها وارد كرده‌اند و توانسته‌اند در مناطق جنوبی عربستان از جمله جیزان، نجران و عسیر پیشروی كنند.

واحد موشکی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن اوایل ماه نوامبر سال جاری میلادی یک فروند موشک بالستیک از نوع «‌برکان 2 اچ‌» را به فرودگاه بین‌المللی ملک خالد در شهر ریاض شلیک کرد که با دقت به هدف اصابت کرد كه موجی از نگرانی‌‌‌ها را در بین مقامات ریاض ایجاد كرد. پس از آن بود كه سعودی‌ها، ایران را به ارسال تسلیحات به یمنی‌‌‌ها متهم و حتی سعی كردند پرونده ایران را به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع دهند. یمنی‌‌‌ها همچنین به‌رغم محاصره شدید دریایی، هوایی و زمینی توانسته‌اند قدرت موشكی خود را توسعه داده و موازنه میدانی را به نفع خود تغییر دهند. 
   
حملات جنون‌‌آمیز سعودی 

عربستان كه توانایی حمله زمینی برای مقابله با نیروهای انصارالله را ندارد، حملات هوایی خود را به شهرهای یمن تشدید كرده است. یک منبع پزشکی از کشته و زخمی شدن دهها تن در حملات جنگنده‌های ائتلاف عربی به رهبری عربستان علیه شهرهای تعز و صعده خبر داد. این منبع روز‌‌‌‌ شنبه در گفت‌وگو با شبکه المیادین اظهار داشت:« تعداد قربانیان حمله جنگنده‌های ائتلاف عربی به بازار منطقه‌ «آل الشیخ‌» در صعده واقع در شمال یمن به ۲۳کشته و چهار زخمی افزایش یافت.» به گفته این منبع، در تعز نیز حملات جنگنده‌های ائتلاف به بازار‌«النجیبیه‌» در منطقه «‌الهاملی‌» منجر به کشته شدن هشت تن و زخمی شدن ۱۵ تن دیگر شد. یک منبع نظامی در گفت‌وگو با المیادین گفت:«ارتش و کمیته‌های مردمی یمن حمله ویژه‌ای را به پایگاه‌های نیروهای وابسته به عبدربه منصورهادی، رئیس‌جمهور مستعفی یمن در منطقه ارتفاعات «‌السفینه‌» و «‌العقران» ‌آغاز کرده که در این حمله خسارات شدیدی به نیرو‌‌‌ها و مهمات دولت مستعفی وارد شد.» حملات جنگنده‌های سعودی، پس از كشته شدن علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهور سابق یمن كه با كمك عربستان و امارات قصد كودتا علیه انصارالله را داشت، تشدید شده است. نتیجه حملات عربستان به یمن جز كشتار كودكان و انسان‌های بیگناه نتیجه‌ای در برنداشته است و بر اثر این جنگ، بیش از یك میلیون نفر در یمن به بیماری وبا مبتلا شده‌اند كه به‌رغم فشار جامعه جهانی برای بازگشایی بنادر یمن اما سعودی‌‌‌ها همچنان از ارسال كمك‌های بشردوستانه به یمن خودداری می‌كنند. 
   
طرح خلع سلاح انصارالله 

 سازمان ملل كه در سه سال گذشته در پایان دادن به بحران یمن ناكام مانده است، طرح صلح جدیدی را ارائه داده است. منابع سیاسی در یمن روز ‌‌‌‌شنبه به رادیو بین‌المللی «مونت کارلو‌» خبر دادند سازمان ملل طی چند روز آینده «معین شریم»، جانشین فرستاده ویژه خود در یمن را به این کشور خواهد فرستاد تا با سران جنبش انصارالله در صنعا درباره طرح صلح گفت‌وگو کند. به گفته منابع مذکور این طرح شامل مشارکت انصارالله در دولت وحدت ملی آتی یمن در ازای تحویل سلاح بالستیک خود به طرفی بی‌طرف است اما روشن نیست که انصارالله حاضر باشد در چنین مذاکراتی شرکت کند. این منابع افزودند:« ائتلاف تحت رهبری عربستان در حال بررسی پیشنهاد اسماعیل ولدالشیخ احمد، فرستاده ویژه سازمان ملل به یمن درباره اعزام معاون خود به صنعا است تا انصارالله را به پیوستن به مذاکرات صلحی با دولت عبد ربه منصور هادی، رئیس‌جمهور مستعفی یمن سوق بدهند.»‌ سازمان ملل كه همواره جانب عربستان و ائتلاف عربی را گرفته است این بار نیز به خاطر گرفتن سلاح استراتژیك انصارالله دست به كار شده است تا نگرانی‌‌‌ها سعودی‌‌‌ها را كاهش دهد زیرا به گفته ناظران، در صورتی كه موشك‌های بیشتری به سمت ریاض شلیك شوند، عربستان قادر نخواهد بود آنها را رهگیری كند. سازمان ملل درحالی موشك‌های انصارالله را تهدید می‌داند و برای خلع سلاح این گروه تلاش می‌كند كه عربستان سعودی و ائتلاف تحت امرش روزانه دهها موشك به مناطق غیرنظامی و مسكونی یمن شلیك می‌كنند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار