کد خبر: 886032
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۹:۲۴
یک بوم و دوهوای فراکسیون زنان مجلس
دومین دیدار اعضای فراکسیون زنان مجلس با مراجع تقلید در شهر مقدس قم و پیگیری استفتاء از این مراجع در خصوص سن ازدواج در حالی رقم می خورد که همین علما در خصوص ورود زنان به ورزشگاه استفتائات و مخالفت های صریحی دارند ولی اعضای فراکسیون به آن اهمیت نمی دهند!
 یک سال و چند ماه از آغاز فعالیت فراکسیون زنان مجلس می گذرد و پروانه سلحشوری به عنوان رئیس این فراکسیون با رای اعضا برای دومین سال به عنوان رئیس آن انتخاب شده است و با جدیت مطالبات زنانی که از منظر فراکسیون اولویت بندی شده است را پیگیری می کند و درباره فعالیت های فراکسیون نیز گفت و گوهایی را با رسانه ها انجام داده است.
 
روز پنجشنبه، 23 آذرماه، تعدادی از اعضای فراکسیون زنان مجلس، از جمله پروانه سلحشوری و طیبه سیاوشی با حضور در شهر مقدس قم، برای دومین بار با برخی از مراجع تقلید شیعه دیدار کردند.
 
پروانه سلحشوری دراین دیدار در محضور آیت الله العظمی گرامی، یکی از مراجع تقلید شیعه و از اساتید حوزه علمیه قم، اولویت این سفر را توضیح در خصوص ازدواج زودهنگام دختران در سنین کودکی دانست، چرا که به گفته وی این ازدواج که به زبان صحیح تر ازدواج زودهنگام نام دارد، شامل آسیب های زیادی از خصوص فردی و اجتماعی دانست.
 
وی همچنین با اشاره به معامله کودک به بهانه ی ازدواج در برخی از مناطق کشور، گفت: 50 درصد ازدواج هایی که در سنین کودکی انجام می شود، مرگ زودهنگام مادر و یا فرزند را در پی دارد و میزان ابتلای چنین مادرانی به بیماری سرطان تا 70 درصد افزایش پیدا می کند.
 
رئیس فراکسیون زنان مجلس تصریح کرد: مجلس شورای اسلامی حتی اگر قانونی را علیه ازدواج کودکان تصویب کند، به علت مشروعیتی که این نوع ازدواج ها از نظر احکام شرعی دارد، هیچ اقدامی برای رفع معضل ناشی از آن امکانپذیر نیست.
 
وی تاکید کرد: کمیسیون فراکسیون زنان مجلس از یک سال پیش در دیدارهای خود با علما و مراجع موضوع ازدواج کودکان را مطرح و از آنها در این رابطه درخواست کمک کرد.
 
در واقع فراکسیون به دنبال راهکارهای شرعی و استخراج فتوا برای ممانعت از ازدواج زودهنگام از مراجع تقلید است، این اتفاق در حالی روی می دهد که این فراکسیون در مقابل فتوای صریح علما در خصوص ممانعت از حضور زنان در ورزشگاه ها، حکم های صریحی دارند،  از جمله این مراجع تقلید آیت الله العظمی گرامی هستند که در پاسخ به این سوال که «نظر جنابعالی درباره حضور بانوان در ورزشگاه‌ها چیست؟» فرمودند: حضور بانوان در ورزشگاه‌ها با توجه به اختلاط در جایگاه‌ها و رفت و آمد با مردها و اینکه نگاه‌ها احیاناً به بدن‌های نیمه عریان ورزشکاران می‌افتد و عواقب خوب اخلاقی ندارد، جایز نمی‌باشد.
 
بنابر روایت طنین یاس، سلحشوری در بخش دیگری از صحبت های خود در خصوص پیگیری ممانعت از ازدواج زود هنگام اشاره به دیدار آیت الله العظمی مکارم شیرازی، یکی دیگر از مراجع تقلید شیعه اشاره داشت و گفت: کمیسیون فرهنگی سفری به قم داشتند که طی این سفر درخواست افزایش سن ازدواج کودکان را به علما اعلام کردند. در این سفر استفتایی از آیت الله مکارم شیرازی گرفته شد که ایشان در آن مساله سن عقلی را مطرح کرد، بر این مبنا که در صورتی که فرد به مرحله بلوغ جسمی برسد، اما بلوغ فکری نداشته باشد، ازدواج آن فرد باطل است.
 
این نقل قولها در حالی اتفاق می افتد که حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی نیز در خصوص ورود زنان به ورزشگاه ها حکم صریحی دارند، ایشان می فرمایند: جو حاکم در ورزشگاه‌ها برای حضور زنان مناسب نیست و شکی نیست که اختلاط جوانان و آزاد بودن آنها سرچشمه مشکلات زیادی از نظر اخلاقی و اجتماعی می‌شود؛ اضافه بر این در بعضی انواع ورزش، مردان پوشش مناسبی در برابر زنان ندارند؛ بنابراین لازم است از حضور در این برنامه‌ها خودداری کنند بخصوص اینکه این برنامه‌ها را از رسانه‌ها می‌توانند ببیند و حضور آنها ضرورتی ندارد.
 
فتاوی ذکر شده به جز فتواهای سایر مراجع مانند حضرت آیت‌الله صافی، حضرت آیت‌الله علوی گرگانی و حضرت آیت‌الله نوری همدانی است که به طور کامل این حضور را ناصحیح دانسته و لفظ «جائز نیست» را به کار برده اند.
 
سوال اینجاست که اگر فراکسیون زنان مجلس به نظر علما احترام می گذارند و نقش موثر این بزرگواران در رد یا تایید یک مساله واقف اند چرا در خصوص سایر مسائل همچون زنان ورود به ورزشگاه ها از نظر مراجع تقلید پیروی نمی کنند؟
منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار