کد خبر: 885948
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۶
بلومبرگ به نقل از منابع آگاه آمریکا نوشت کاخ سفید در حال بررسی ممانعت از فروش محصولات شرکت های بوئینگ، ایرباس و جنرال الکتریک به ایران است.
تسنیم: به نقل از بلومبرگ، یک منبع آگاه گفت، در حالی که ترامپ مشغول بررسی مجدد توافق هسته‌ای ایران است، کاخ سفید در حال بررسی ممانعت از فروش محصولات شرکت‌های بوئینگ، ایرباس و جنرال الکتریک به ایران است.

این منبع آگاه در عین حال افزود، هنوز هیچ پیشنهادی به رئیس جمهور آمریکا نشده است و دولت وی نیز در حال بررسی صدور اجازه انجام معاملات مذکور است.

ممانعت از معاملات این شرکت‌ها با ایران احتمالا منجر به خروج ایران از توافق هسته‌ای و از سرگیری برنامه هسته‌ای این کشور خواهد شد، موضوعی که برخی مشاورات امنیت ملی ترامپ نسبت به آن هشدار داده اند. این تصمیم گیری همچنین دو اولویت اصلی دولت ترامپ را رویاروی ایران قرار می‌دهد: مقابله با ایران که وی آن را تهدیدی برای ثبات خاورمیانه تلقی می‌کند و احیای فعالیت‌های تولیدی در اقتصاد آمریکا.

بوئینگ، که یک شرکت مهم صادر کننده محصولات آمریکایی است، قرارداد‌هایی به ارزش حدود ۲۰ میلیارد دلار برای فروش هواپیما به ایران دارد. در صورت نهایی شدن این قرارداد، این معاملات اولین قرارداد‌های فروش هواپیما از آمریکا به ایران از دوران شاهنشاهی تاکنون خواهد بود.

ترامپ از مدت‌ها قبل بازبینی در توافق هسته‌ای ایران که در دوران اوباما به امضا رسیده بود را در دستور کار داشته است. وی در ماه اکتبر اعلام کرد که این توافق به سود منافع امنیت ملی آمریکا نیست و ایران به روح این توافق پایبند نبوده است. ترامپ با خودداری از تایید پایبندی ایران به توافق برجام به کنگره دو ماه فرصت داد تا در مورد وضع مجدد تحریم‌های علیه ایران تصمیم گیری نماید. اما با اتمام موعد تعیین شده کنگره تصمیمی در این باره اتخاذ نکرده و دولت آمریکا همچنان در برجام باقی مانده است.

وال استریت ژورنال دیروز گزارش داد که دولت ترامپ در حال بررسی ممانعت از انجام معاملات شرکت‌های مذکور است که از جمله دلایل آن، نگرانی از استفاده ایران از هواپیما‌های مسافربری برای انتقال تجهیزات نظامی به متحدانش در سوریه و سایر کشورهاست.

یک مقام وزارت خارجه آمریکا که نخواست نامش فاش شود گفت، دولت آمریکا مجوزی برای فروش هواپیما به ایران صادر نخواهد کرد، مگر اینکه آن‌ها متقاعد شوند که هواپیما‌های فروخته شده تنها برای هوانوردی مسافری غیرنظامی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

بوئینگ و ایرباس پیشتر مجوز‌هایی از خزانه داری و وزارت بازرگانی آمریکا برای فروش محصولاتشان به ایرا دریافت کرده اند. قرار است اولین هواپیما‌های بوئینگ در اواخر سال ۲۰۱۸ تحویل ایران شود. بوئینگ به مذاکره با دولت آمریکا در خصوص این معاملات ادامه می‌دهد و گفته که اگر این قرارداد‌ها در تضاد با سیاست خارجی آمریکا باشد آن‌ها را ادامه نخواهد داد.

چاز بیکرز، سخنگوی شرکت بوئینگ در این باره گفت: «ما به پیروی از دستورالعمل‌های دولت آمریکا در تمامی مسائل مربوط به ایران ادامه می‌دهیم.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار