کد خبر: 885859
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱
احمد کاظم زاده
نیکی هیلی، سفیر امریکا در سازمان ملل که در اصل به عنوان سخنگوی ائتلاف آشوب شامل راستگرایان حاکم بر کاخ سفید‌، تل‌آویو و ریاض- ابوظبی عمل می‌کند  در کنفرانسی خبری در پایگاهی نظامی نزدیک واشنگتن با نشان دادن بقایای سوخته یک موشک، مدعی شد این بقایا متعلق به موشکی است که در ایران ساخته شده است و یمنی‌‌‌ها آن را به سمت فرودگاه ملک خالد در عربستان سعودی شلیک کردند. وی با طرح این ادعا از تلاش امریکا برای تشکیل ائتلاف بین‌المللی برای مقابله با ایران خبر داد. 

عمق و گستره واکنش‌‌‌ها به ادعای هیلی به حدی است که می‌تواند این اظهارات را به یک رسوایی دیگر برای وی و دولت ترامپ و هم‌پیمانان صهیونیستی‌، سعودی و اماراتی آن تبدیل کند‌. فرحان حق، دستیار سخنگوی دبیرکل سازمان ملل اعلام کرد در گزارش دبیرکل هیچ ادله قاطعی که نشان‌دهنده محل تولید این موشک باشد وجود ندارد. در این گزارش آمده است: بازرسان به بررسی بقایای تسلیحات از جمله دو موشکی که در حملات اوایل امسال به عربستان سعودی مورد استفاده قرار گرفت، پرداختند اما اعلام کردند نمی‌توانند به طور قطع درباره اینکه این سلاح‌‌‌ها ساخت ایران بوده، نتیجه‌گیری کنند. محمد علی الحوثی، رئیس کمیته عالی انقلاب یمن نیز در حساب توئیتری خود اتهام امریکا درباره ارسال موشک‌های بالستیک از ایران برای انصارالله در یمن را رد و تأکید کرد بر اساس ادعای مقامات امریکا‌، اگر ما از ایران موشک دریافت می‌کردیم حتماً موشک‌های ضد هوایی ( زمین به هوا ) از این کشور وارد می‌کردیم. در این میان کلاریسا وارد، گزارشکر شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان امریکا که به تازگی از سفر به یمن بازگشته است در گفت‌وگو با این شبکه از وجود سلاح‌‌‌ها و مهمات امریکایی در دست حوثی‌‌‌ها پرده برداشت و گفت منصفانه این است که بگوییم طرف‌های چندگانه بین‌المللی جناح‌های مختلف درگیر در یمن را تسلیح می‌کنند.  حال با وجود این‌همه تردید درباره صحت ادعای سفیر جنگ دولت ترامپ در سازمان ملل درباره ایرانی بودن موشک شلیک شده یمنی به فرودگاه ریاض باید پرسید انگیزه وی از طرح این ادعا یا به طور کلی هدف از برگزاری نمایشگاه ساختگی از بقایای تسلیحات و موشک‌های ساخته شده ایرانی در یمن چیست؟

دست‌کم از دو منظر می‌توان به این سؤال پاسخ داد؛ از بعد تحولات داخلی یمن باید گفت که بعد از کشته شدن علی عبدالله صالح، نیروهای مقاومت یمنی به رهبری انصارالله به یگانه بازیگر در عرصه نظامی و سیاسی تبدیل شده‌اند و ادعای ساختگی نیکی هیلی می‌تواند بخشی از سناریوی جدید باشد که با عجله به درخواست طرف‌های سعودی ساخته و پرداخته شده که حتی حمایت وزارت امورخارجه و دفاع امریکا در پشت آن مشاهده نمی‌شود‌. از منظر تحولات منطقه نیز می‌توان گفت که طرح این ادعا می‌تواند یک اقدام انحرافی برای منحرف کردن توجهات از واکنش‌های گسترده به اعلامیه ترامپ در انتقال سفارت امریکا از تل‌آویو به بیت‌المقدس باشد که در عین حال می‌تواند پاداشی هم به خوش‌خدمتی جناح کودتاگر سعودی در همراه نشدن با موج جدید اعتراضات باشد. 
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار