کد خبر: 885851
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱
مذاکرات ژنو بازناکام ماند، تنش امریکا و روسیه افزایش یافته و چین نیرو پیاده کرده است
مذاکرات سیاسی در ژنو برای حل بحران سوریه همانطور که انتظار می‌رفت با موفقیت همراه نبود اما در سطح میدانی تنش‌های بین جنگنده‌های امریکایی و روسی در شمالی شرقی سوریه طی چند روز گذشته افزایش قابل‌توجهی یافته و در همین حال منابع خبری بار دیگر از حضور نیروهای ویژه چینی در سوریه برای مقابله با گروه‌های تروریستی خبر دادند. 
دور آخر مذاکرات ژنو درباره جنگ سوریه بار دیگر با شکست مواجه شد. از زمان شروع بحران سوریه چند دور مذاکرات دیپلماتیک در سوئیس برگزار شده که تاکنون با موفقیت همراه نبوده است. روند مذاکرات ژنو از ابتدا به گونه‌ای شکل گرفته که چندان مورد رضایت دمشق و تهران نیست. این دور از مذاکرات ژنو پس از آن برگزار شد که سران ایران، روسیه و ترکیه در سوچی گردهم آمدند و درباره چشم انداز سیاسی حل بحران سوریه توافق کردند. مذاکرات سوچی به نوبه خود ادامه مذاکرات آستانه محسوب می‌شود. ناظران معتقدند توافق‌های آستانه‌ و همچنین سوچی علناً فرآیند ژنو را به حاشیه رانده است. استفان دی میستورا، نماینده‌ ‌ویژه‌ سازمان ملل در امور سوریه که به عنوان میانجیگر میان دولت سوریه و گروه‌های مخالف عمل می‌کند، تلاش زیادی کرده بود تا مذاکرات ژنو را به سرانجام برساند. باوجود این دی میستورا در پایان گفت: مذاکرات صلحی که روز پنج‌‌شنبه پایان یافت فرصت بزرگی بود که به هدر رفت اما اگر به ایده‌های جدیدی دست یافته شود که دولت سوریه را برای مشارکت در مذاکرات ترغیب کند، ممکن است دور دیگری از مذاکرات در ماه آتی برگزار شود.»‌ در همین حال، بشار الجعفری، رئیس هیئت دولت در مذاکرات اعلام کرد دی‌میستورا جانبدارانه عمل می‌کند و نقش او به عنوان میانجیگر زیر سؤال رفته است. 
   
کرکری جنگنده‌های روسی برای امریکا

اخیراً تنش بین جنگنده‌های روسیه و امریکا در مناطق شمالی سوریه افزایش یافته است. روز جمعه وزارت دفاع امریکا از شلیک تیر اخطار جت‌های امریکایی به سوی دو جنگنده سوخوی ۲۵ روسیه بر فراز خاک سوریه خبر داده است. بنابر اعلام وزارت دفاع ایالات متحده، این دو جنگنده روسی وارد حریم هوایی شرق رودخانه فرات در سوریه شده بودند که به گفته مقام‌های امریکایی حریم پروازی مورد توافق ایالات متحده است. در مقابل وزارت دفاع روسیه با رد ادعای امریکا اعلام کرد که دو جت سوخوی ۲۵ این کشور در حال مراقبت از یک کاروان کمک‌رسانی بودند که جنگنده‌های امریکایی به سوی آنها پرواز کردند. طی چند هفته اخیر این چندمین بار است که خبرهایی از تنش بین جنگنده‌های روسی و امریکایی در شمال سوریه منتشر می‌شود. امریکایی‌‌‌ها به بهانه مبارزه با داعش حضور نظامی خود را در مناطق شمالی شرقی سوریه و در بخش شرقی رود فرات افزایش داده‌اند. ادامه حضور امریکا در این مناطق در حالی است که نبرد با داعش تمام شده و حالا روس‌‌‌‌ها می‌‌گویند دلیلی برای ادامه حضور امریکا در سوریه وجود ندارد به‌ویژه اینکه رضایت دولت مرکزی را در دمشق ندارند. ایگور کوناشینکوف، سخنگوی وزارت دفاع روسیه با تأکید بر اینکه دیگر هیچ بهانه‌ای برای حضور نیروهای امریکایی در سوریه وجود ندارد، اظهار داشت: وزارت دفاع امریکا عامدانه جامعه جهانی و امریکایی‌‌‌‌ها از جمله رئیس‌جمهور این کشور را فریب می‌دهد. روسیه امریکا را بار‌‌‌ها به فریبکاری در مسئله سوریه و ارائه اطلاعات نادرست و به ویژه همکاری پنهان وآشکار با تروریست‌‌‌ها متهم کرده است. رئیس کمیسیون امور بین‌المللی شورای فدراسیون روسیه (مجلس سنا) به تازگی با اشاره به تظاهر امریکا به مبارزه با تروریسم گفت: مبارزه امریکا با گروه‌های تروریستی بی‌اثر است. 
   
چین در سنگر ایران و روسیه

رسانه‌های سوری گزارش دادند، گروهی از نظامیان چینی موسوم به «ببر‌های شب»، برای مبارزه با تروریست‌‌‌‌ها در سوریه وارد این کشور شدند. خبرگزاری رسمی سوریه نوشت: قرار است این نظامیان چینی در غوطه شرقی به مبارزه با تروریست‌‌‌‌ها بپردازند. این برای چندمین بار است که خبرهایی از استقرار نیروهای چینی در جنگ سوریه منتشر می‌شود. اوایل ماه آذر رسانه‌‌‌‌ها اعلام کردند چین قصد دارد نیروهای نظامی خود را در حمایت از بشار اسد به سوریه اعزام کند. این اقدام در پی افزایش نگرانی‌های پکن در خصوص حضور عناصر تروریستی وابسته به داعش در منطقه ترکستان شرقی در چین صورت گرفت. هرچند وزارت خارجه چین در آن زمان خبر اعزام نیرو به سوریه را تکذیب کرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار