کد خبر: 885850
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۹
سازمان ملل: شواهد قاطعی نداریم که نشان دهد چه کشوری سازنده موشک‌های یمنی شلیک شده به عربستان است...
نیکی هیلی، نماینده امریکا در سازمان ملل با به راه انداختن یک نمایش مضحک مدعی شد که موشک شلیک شده به فرودگاه ریاض ایرانی بوده است. ادعایی كه بلافاصله از سوی سازمان ملل و مقامات دفاعی امریکا رد شد. سازمان ملل اعلام كرد كه هیچ شواهد قاطعی که نشان دهد چه کشوری سازنده موشک‌های شلیک شده از سوی انصارالله یمن به عربستان بوده است، وجود ندارد. وزیر خارجه ایران نیز در پیام توئیتری گفت كه امریکا نمی‌تواند با وارونه جلوه دادن واقعیات بر جرائم جنگی خودش سرپوش بگذارد. 

نیکی هیلی، نماینده امریکا در سازمان ملل پنج‌‌شنبه شب، با حضور در محل نگهداری قطعاتی که گفته می‌شود لاشه موشکی است كه به عربستان شلیك شده است، مدعی ارسال تسلیحات ایرانی برای انقلابیون یمن شد. به گزارش خبرگزاری رویترز، نماینده امریکا در سازمان ملل، ایران را متهم کرد که رفتارهایش در منطقه برخلاف قطعنامه‌های سازمان ملل بوده و به درگیری‌‌‌‌ها و افراط‌‌گرایی در منطقه دامن می‌زند. او مدعی شد كه توافق هسته‌ای رفتار ایران را بهتر نکرده و این کشور همچنان جامعه جهانی را به چالش می‌کشد. نیکی هیلی همچنین مدعی شد:« واشنگتن برای مهار رفتارهای ثبات‌زدای ایران یک ائتلاف بین‌المللی ایجاد خواهد کرد که با ایران و رفتارهای آن در منطقه مقابله کند.»  نماینده امریکا در سازمان ملل در ادامه به راهبرد جدید ترامپ علیه ایران نیز اشاره كرد و گفت: «پرزیدنت ترامپ در 13 اکتبر، سیاست جدید ما علیه ایران را اعلام کرد که مبتنی بر تمرکز بر همه فعالیت‌های رژیم ایران است یعنی دیگر فقط بر توافق هسته‌ای تمرکز نخواهیم داشت بلکه بر اقدامات ثبات‌زدا و برنامه موشکی آنها هم تمرکز می‌کنیم». این مقام امریکایی، برای اینكه تهدیدات ادعایی از سوی ایران را بزرگ جلوه دهد، مدعی شد:« معمولاً اطلاعات طبقه‌بندی شده حاصل از میادین نبرد را منتشر نمی‌کنیم اما امروز می‌خواهیم در اقدامی غیرمعمول، این اطلاعات را منتشر کنیم. این کار را به خاطر یک هدف اضطراری انجام می‌دهیم و هدف ما این است که نشان دهیم که دیگر نمی‌توان اجازه ادامه بی‌قانونی را به ایران داد. در این انبار، شواهد قطعی از اشاعه غیرقانونی تسلیحات ایرانی و استفاده از آنها برای حمله علیه شرکای ما در منطقه ارائه می‌شود». هیلی در توجیه ادعاهای خود، تأکید كرد:« این یک موشک بالستیک کوتاه‌برد است و این موشک‌‌‌‌ها باله‌های میانی دارند. اما روی بقایای این موشک، چنین باله‌ای نیست و موشک ایرانی قیام، تنها موشک بالستیک کوتاه‌برد جهان است که چنین باله‌‌‌‌هایی ندارد. روی این موشک، لوگوی صنایع شهید باقری هم دیده می‌شود که آن هم متعلق به ایران است.»
به باور ناظران، سناریوی جدید متهم کردن ایران به انتقال موشک به یمن  بخشی از پروسه متهم‌سازی ایران به نقض قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل است. امریکا در دو سال گذشته با ادعای اینكه برنامه موشكی ایران تهدیدی برای منطقه و جهان است، سعی دارد با مذاكرات جداگانه، توانایی موشكی ایران را محدود كند. امریکا در حالی مدعی ارسال موشك برای یمنی‌‌‌ها است كه یمن در سه سال گذشته از سوی عربستان و ائتلاف عربی تحت شدید‌‌‌ترین محاصره دریایی، زمینی و هوایی قرار دارد و حتی از ارسال كمك‌های بشردوستانه به یمنی‌‌‌ها جلوگیری می‌شود و مسیری برای ارسال موشك وجود ندارد. 
  
سازمان ملل رد كرد 

به‌رغم ادعاهای نیكی هیلی، کارشناسان سازمان ملل گفتند که نمی‌توانند تأیید کنند موشک‌های شلیک شده از سوی ارتش یمن به عربستان، ساخت ایران است. به گزارش شبکه راشاتودی، فرحان حق، جانشین سخنگوی دبیرکل سازمان ملل روز جمعه گفت:« گزارش امروز دبیرکل به شورای امنیت، گزارش شش ماهه ایشان درباره چگونگی اجرای قطعنامه 2231 درباره برنامه هسته‌ای ایران بود.»‌ وی در ادامه تأکید كرد:« این گزارش تحلیلی درباره موشک‌های شلیک شده از یمن به عربستان ارائه می‌دهد، اما هیچ مدرک قاطعی در آن وجود ندارد که کشور سازنده این موشک‌‌‌ها را تعیین کرده باشد.» وی گفت كه سازمان ملل هنوز در حال جمع‌آوری اطلاعات و بررسی روی موشک بالستیکی است که انصارالله یمن به سمت عربستان شلیک کرده‌ است. سازمان ملل هفته گذشته نیز در گزارش ابتدایی خود اعلام كرد كه موشك شلیك شده به ریاض، حاوی یك قطعه امریکایی بوده است. 
ادعای نیكی هیلی حتی در میان مقامات امریکایی هم خریدار نداشت و آنها اظهارات وی را تأیید نكردند. مقامات دفاعی امریکا روز جمعه در گفت‌وگو با روزنامه نیویورك‌تایمز گفتند: «مدرکی که نیکی هیلی ارائه کرد نمی‌تواند ادعاهای او را در خصوص ایران اثبات کند.» ‌مقامات دفاعی گفتند كه نمی‌توانند به طور دقیق بگویند چه زمانی موشک‌های قیام، موشک ضدتانک و یک پهپاد به حوثی‌‌‌ها داده شده است. این مقامات می‌گویند حتی درباره زمان دقیق استفاده از این تسلیحات هم نمی‌توان نظر قطعی داد. جفری لوئیس، تحلیلگر اندیشکده مطالعات بین‌الملل در مونتری نیز می‌گویند هیچ‌کدام از سلاح‌های نمایش داده شده توانایی حمل کلاهک هسته‌ای را ندارند و به همین دلیل، حتی در صورتی که ایران تأمین‌کننده آنها بوده باشد، نقض قطعنامه 2231 شورای امنیت به‌شمار نمی‌رود. 
  
پیام ظریف 

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران در حساب توئیتری خود به ادعای نماینده امریکا در سازمان ملل واكنش نشان داد. ظریف دیروز در پیام خود نوشت:« درحالی که ایران از روز نخست، خواستار آتش‌بس، کمک‌رسانی و گفت‌وگو درباره یمن شده است، امریکا با اقدام به فروش سلاح، متحدانش را برای کشتار غیرنظامیان و تحمیل قحطی تقویت کرده است. هر قدر هم واقعیت‌‌‌‌ها و شواهد وارونه ارائه شوند، نمی‌توان همدستی امریکا در جرائم جنگی را پنهان کرد.» ‌ظریف با انتشار عکس نیکی هیلی در کنار کالین پاول، وزیر خارجه سابق امریکا که در حال ارائه مستندات ادعایی در زمینه سلاح‌های کشتار جمعی در عراق زمان صدام است، نوشت:« وقتی من در سازمان ملل مستقر بودم، این نمایش و آنچه را که به بار آورد دیدم.» تریتا‌‌‌ پارسی، رئیس شورای ایرانیان مقیم امریکا هم در واکنش به ادعای نیکی هیلی، آن را با سخنرانی کالین پاول پیش از حمله به عراق مقایسه کرد و نوشت: «اقدامات وی، زمینه‌چینی برای جنگ با ایران به نمایندگی از عربستان سعودی است.» ‌پارسی در صفحه توئیتر خود نوشت:« خبرنگاران باید از هیلی می‌پرسیدند که چرا دولت ترامپ منافع عربستان سعودی را مترادف با منافع امریکا در نظر می‌گیرد؟»
  
استقبال عربستان

به‌رغم تأیید نشدن ادعاهای نیكی هیلی از سوی سازمان ملل و مقامات امریکایی، اما عربستان از سخنان نیكی هیلی استقبال كرد و مدعی شد:       « دخالت‌های ایران در امور داخلی کشور‌‌‌ها و حمایت این کشور از شبه‌‌نظامیان حوثی، ثبات و امنیت سعودی و منطقه را تهدید می‌کند.» ‌به گزارش العربیه، عربستان با اعلام اینکه ایران با حمایت موشکی از انصارالله مصوبه ۲۲۱۶ و ۲۲۳۱ شورای امنیت را نقض کرده است، از جامعه جهانی خواست تا اقدامات فوری را برای اجرای قطعنامه‌های شورای امنیت و بازخواست رژیم ایران به دلیل اقدامات خصمانه در دستور کار قرار دهد. عربستان دو هفته پیش نیز در نشست فوق‌العاده اتحادیه عرب تلاش كرد پرونده حمایت موشكی ایران از یمنی‌‌‌ها را به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع دهد كه نبود اجماع بر سر این موضوع، مانع از ارسال آن به سازمان ملل شد.

نقش امریکا و عربستان در انتقال تسلیحات اروپایی به تروریست‌‌‌‌ها 
امریکا و عربستان درحالی ایران را به ارسال سلاح به یمنی‌‌‌ها متهم می‌كنند كه خودشان در انتقال سلاح‌های اروپایی به تروریست‌های عراق و سوریه نقش داشتند. خبرگزاری آلمان روز جمعه گزارش کرد: «نتیجه یک بررسی نشان می‌دهد که بیش از یک‌‌‌سوم از تسلیحاتی که در اختیار نیروهای گروه تروریستی داعش در عراق و سوریه است، از کشورهای عضو اتحادیه اروپا به دست آنها رسیده بود.»‌ تحقیقات گروه تسلیحات جنگی (CAR) نشان می‌دهد که تسلیحاتی که بسیار خطرناک هستند، بیشتر مواقع به دست گروه‌های تروریستی می‌افتند و در تحقیقات 200 صفحه‌ای آمده است که بیش از 30 درصد از تسلیحاتی که داعش در عراق و سوریه در اختیار دارد، ساخت کارخانه‌های بلغارستان، رومانی، مجارستان و آلمان هستند. در این گزارش آمده است که بیشتر این تسلیحات از ارتش‌های سوریه و عراق دزدیده شده‌اند اما در بسیاری از موارد هم عربستان سعودی و امریکا این تسلیحات را از کشورهای اروپای شرقی خریده‌اند و در اختیار نیروهای معارض سوری گذاشته‌اند و در نهایت سلاح‌‌‌‌ها به دست گروه‌های تکفیری رسیده است.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
said
|
Switzerland
|
۰۱:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۵
0
0
سلام.سیاستمداران آمریکایی و اروپایی مایه ننگ بشریت هستند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار