کد خبر: 885825
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۹
رئيس دستگاه قضا در نشست 8 ساعته با ۵۰ تن از مسئولان تشكل‌هاي دانشجويي:
بعد از نشست حجت‌الاسلام والمسلمين اژه‌اي در جمع دانشجويان دانشگاه شريف، آيت‌الله آملي لاريجاني رئيس قوه‌قضائيه نيز مجدداً به همراه سخنگوي دستگاه قضا، دادستان كل كشور و...
نیره ساری

بعد از نشست حجت‌الاسلام والمسلمين اژه‌اي در جمع دانشجويان دانشگاه شريف، آيت‌الله آملي لاريجاني رئيس قوه‌قضائيه نيز مجدداً به همراه سخنگوي دستگاه قضا، دادستان كل كشور و دادستان تهران در نشستي با نمايندگان تشكل‌هاي دانشجويان كه قريب به هشت ساعت به طول انجاميد به سؤالات آنان پاسخ داد. جلسه‌اي با نشاط، صميميت و سعه صدري كم‌نظير كه با چاشني گفت‌وگوي چالشي و انتقادي با دانشجويان فعال فرهنگي سياسي اتحاديه‌هاي دانشجويي بي‌شك مي‌تواند الگويي مناسب از تعامل مسئولان نظام جمهوري اسلامي با نسل جوان انقلابي و مؤمن دانشگاهي را به نظام اسلامي ارائه كند، اما شايد لازم باشد به قول معروف علاج واقعه قبل از حادثه كرد. يعني مخمصه و استيصال از حجم انتقادات و اخبار ضد و ‌نقيضي كه فضاي جامعه را تحت‌الشعاع خود قرار مي‌دهد، باعث نشود تا افراد در يك موضع انفعالي مجبور به پاسخگويي و شفاف‌سازي شوند، بلكه قبل از ترويج شايعات مختلف و اخبار ديداري و شنيداري هر يك از مسئولان خود را موظف به روشنگري بدانند تا چنين نشست‌هايي در ميان دانشگاهيان و نخبگان علمي سياسي دانشگاهي با تداوم و به موقع برگزار شود. 
آيت‌الله آملي لاريجاني در اين نشست به سؤالات مختلف درباره ادعا‌ها عليه بعضي اعضاي خانواده‌اش، هجمه‌هاي اخير عليه دستگاه قضايي، تخلفات انتخاباتي برخي مسئولان، حقوق‌هاي نجومي، املاك شهرداري، برخي پرونده‌ها مثل بورسيه‌ها، پرونده برادران دو نفر از مسئولان ارشد اجرايي كشور و بابك زنجاني پاسخ داد. 
    
ارزان بودن رسيدگي‌ها از عوامل ازدياد پرونده‌هاست

رئيس قوه‌قضائيه درباره مطالبه رسيدگي‌هاي قضايي سهل، سريع و ارزان گفت: بايد به صورت دقيق بيان كرد كه كداميك از اين پرونده‌ها به‌صورت سهل و آسان رسيدگي نمي‌شود. بسياري از همين پرونده‌ها در مرحله دادسرا مختومه مي‌شود. علاوه بر اين بحث ارزان بودن رسيدگي را مطرح مي‌كنند كه در اين زمينه هم دادسرا براي رسيدگي به پرونده‌ها پولي از كسي دريافت نمي‌كند و به عقيده ما اين يكي از اشكالات است. بر حسب گزارش، در برخي از كشور‌هاي غربي براي جلوگيري از شكل‌گيري پرونده‌هاي خرد و ارجاع دعوا‌هاي كوچك به دستگاه قضايي، موانعي ايجاد كرده‌اند و در واقع هزينه‌هاي اين كار را افزايش داده‌اند، به نحوي كه مثلاً يكي از راه‌هاي آنها براي جلوگيري از طرح شكايات كوچك در محاكم اين است كه اگر يك وكيل دو بار پرونده‌اش رد شود براي مدتي نمي‌تواند وكالت كند. 

آيت‌الله آملي لاريجاني اظهار كرد: نقش دشمن بيروني و متأسفانه دشمنان داخلي در شكل‌گيري تصويري مشوّه از قوه‌قضائيه در اذهان عمومي بسيار پررنگ است. ما امروز ۱۵ ميليون پرونده قضايي داريم كه البته برخي به غلط آمار ۱۷ ميليون را اعلام كردند.  آيت‌الله آملي لاريجاني همچنين با اشاره به طرح برخي ادعا‌ها عليه بعضي اعضاي خانواده‌اش گفت: اين افراد با شيطنت مي‌گويند كه فرزندان ما جاسوس نيستند و بعد هم مدعي هستند كه ما تهمتي نزديم يك جمله سلبي گفته‌ايم. همين آقا در جلسه مجمع تشخيص مصلحت نظام به دبير شوراي عالي امنيت ملي مي‌گويد از جاسوسي دختر فلاني چه خبر؟ ايشان پاسخ مي‌دهد كه اين ماجرا از اساس دروغ است. به او مي‌گويد شما مطلع نيستيد، ما اطلاع دقيق داريم كه وي بازداشت است و آدرس دقيق محل بازداشت وي را هم مي‌دانيم. آخر مي‌شود انسان اين مقدار دروغ بگويد و از مسير انصاف و تقوي دور شود؟!

به قاضي پرونده برادرم گفتم اگر امتيازي قائل شويد، عليه شما اعلام جرم مي‌كنم

رئيس قوه‌قضائيه در پاسخ به سؤالي درباره پرونده برادرش نيز اظهار كرد: در مورد ايشان نيز بحث زمين‌خواري را مطرح مي‌كنند. در زمان حضور آقاي آوايي در دادگستري استان تهران به قاضي پرونده اخوي كه يك فرد روحاني هم بود در حضور رئيس كل دادگستري گفتم كه بايد نسبت به برادر من مثل ديگران رفتار كني، البته به‌خاطر شايعات نيز نبايد در حق او ظلم شود، اما اگر متوجه شوم كه به خاطر نسبت ايشان با من كوچك‌ترين امتيازي نسبت به او قائل شده‌ايد، اولين شاكي شما خود من خواهم بود و به دادسراي انتظامي قضات معرفي خواهيد شد. 

هر كس پولي از من و خانواده‌ام در بانك‌هاي خارجي يافت براي خودش بردارد

رئيس قوه‌قضائيه همچنين با اشاره به برخي ادعا‌ها مبني بر وجود حساب‌هاي بانكي خارجي به نام او و خانواده‌اش تأكيد كرد: اگر كسي از بنده، فرزندان و همسرم حسابي در خارج از كشور پيدا كرد، مجاز است همه‌اش را براي خود بردارد و البته اگر انصافش اجازه داد نصفش را هم به كميته امداد بدهد؟!
 
اعدام بابك زنجاني كاري ندارد، اما پول مردم با اعدام برنمي‌گردد

آيت‌الله آملي لاريجاني با اشاره به پرونده بابك زنجاني نيز خاطرنشان كرد: اعدام بابك زنجاني براي دستگاه قضايي كاري ندارد، اما معتقديم كه اين مشكل با اعدام حل نمي‌شود، زيرا بايد پول مردم برگردد ضمن اينكه پشت پرده اين قضايا مشخص شود كه چه كساني از بابك زنجاني حمايت كرده‌اند. حسب برخي گزارش‌ها اين فرد مورد حمايت چهارتن از وزراي سابق و شخص رئيس‌جمهور پيشين بوده است. البته بنده به اين گزارش‌ها يقين ندارم، اما به هر حال بايد پول مردم برگردد. 
    
ادعا‌ها درباره فرياد زدن بر سر بنده بابت پرونده ستار بهشتي كذب محض است

رئيس قوه‌قضائيه با اشاره به ادعا‌هاي اخير درباره تذكر رئيس‌جمهور سابق به او درباره پرونده ستار بهشتي در جلسه شوراي عالي امنيت ملي نيز تصريح كرد: اين ادعا نيز كه ايشان مي‌گويد بابت پرونده ستار بهشتي بر سر بنده فرياد زده كذب محض است. 
رئيس قوه‌قضائيه در بخش ديگري از اين نشست در پاسخ به سؤالي درباره عملكرد دستگاه قضايي در پرونده بورسيه‌ها خاطرنشان كرد: تاكنون ۳۳۰ فقره پرونده ارجاع شده كه ۱۲۷ مورد از آنها مستقيماً مرتبط با موضوع بورسيه است و باقي پرونده‌ها به مسائلي نظير صدور اجازه دفاع از پايان‌نامه، الزام به ادامه تحصيل و... ارتباط دارد. از ۱۲۷ پرونده نيز ۶۸ مورد در مرحله بدوي مختومه شده است كه در ۱۸ مورد از آنها حكم به ورود شكايت داده‌اند و براي ۵۰ پرونده نيز قرار رد دعوا صادر شده است. ۵۹ پرونده نيز در حال رسيدگي است. 
آيت‌الله آملي لاريجاني در پاسخ به سؤالي ديگر درباره تخلفات انتخاباتي برخي مسئولان اظهار كرد: برخي وزرا نيز به دادسرا فراخوانده شدند و حتي چند‌بار مورد بازخواست قرار گرفتند كه البته توضيحاتشان قانع‌كننده بود. از استانداران و فرمانداران مجموعاً ۱۴ نفر محكوم شدند كه به هر حال اين كار در دستگاه قضايي بي‌سابقه بود. 
بخش عمده حقوق‌هاي نجومي متأسفانه با مجوز قانوني پرداخت شده است
رئيس قوه‌قضائيه در پاسخ به سؤالي ديگر درباره حقوق‌هاي نجومي نيز گفت: متأسفانه در دولت قبل مجوز بسياري از اين حقوق‌هاي نجومي به‌صورت كلي صادر شده است و ما نمي‌توانيم كسي را كه پولي به صورت قانوني دريافت كرده، زنداني كنيم. در دولت سابق، اعضاي صندوق توسعه ملي اجازه يافته بودند كه خودشان براي خودشان حقوق و پاداش بنويسند. ما چنين مجوز‌هايي را ظالمانه مي‌دانيم و در حال رسيدگي هستيم. البته عده زيادي اين وجوه را بازگرداندند. 
رئيس قوه‌قضائيه درخصوص املاك واگذار شده از سوي شهرداري نيز اظهار كرد: در اين زمينه نيز بخشي از اموال را برگردانديم، اما در آنجا هم شوراي شهر به شهردار اجازه داده بود كه آيين‌نامه‌اي تدوين كند و بر مبناي اين آيين‌نامه شهردار مي‌توانست تا ۲۵ درصد درخصوص املاك تخفيف دهد. با اقدامات دستگاه قضايي بخشي از اين اموال بازگردانده شد. 
آيت‌الله آملي لاريجاني در پاسخ به سؤالي ديگر درخصوص شفاف‌سازي دستگاه قضايي درباره اعدام منافقين در دهه ۶۰ نيز تصريح كرد: درخصوص برخي موضوعات اين بحث وجود دارد كه آيا اگر ما شروع به پاسخ دادن كنيم، مشكل حل مي‌شود يا در زمين دشمنان بازي كرده‌ايم؟ بايد در اين زمينه به يك جمع‌بندي برسيم كه آيا اساساً پاسخ دادن به هر ادعايي از سوي دشمنان به مصلحت است يا خير؟
پس از اين نشست صميمي هشت ساعته، پاسخگويي صميمانه رئيس دستگاه با تشكل‌هاي دانشجويي مورد قدرداني رئيس نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه‌ها نيز قرار گرفت، اما لازم به تأكيد است، در شرايطي كه دشمنان با ناكارآمد نشان دادن دستگاه‌هاي نظام جمهوري اسلامي قصد تخريب اركان نظام را دارند و در اين زمينه فضاهاي عاري از واقعيت بستر شكل‌گيري شايعات را فراهم ساخته و مرزبندي و زمانبندي براي تمييز خوب و بد قائل نمي‌شود، چنين نشست‌هاي علمي و صميمي بايد قبل از بسط و گسترش فضاسازي‌ها برگزار شود.
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
مهرداد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۵
0
0
حالا گیریم بابک این پولها را داد . آیا در وضعیت معیشتی و رفاهی مردم تغییراتی حاصل میگردد ؟
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار