کد خبر: 885812
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۳
ائتلاف سرمايه‌گذاران خارجی و ايراني براي ارتقاي كيفيت محصولات توليدي
مديركل دفتر سرمايه‌گذاري خارجي سازمان سرمايه‌گذاري با اشاره به جذب 8 میلیارد دلار سرمایه خارجی در سال جاری گفت: ائتلاف سرمايه و دانش كه بين سرمايه‌گذاران کشورهای مرتبط  جاده ابریشم و ايراني ايجاد شده، به ارتقاي كيفي محصولات توليدي كمك مي‌كند و بديهي است كه يكي از وجوه سرمايه‌گذاري‌هاي خارجي انتقال تكنولوژي است كه مي‌تواند بر كيفيت محصولات نيز اثرگذار باشد. 

احمد جمالي در حاشيه برگزاري نمايشگاه ماشين‌آلات و محصولات خانگي چين در ايران كه با محوريت پروژه احياي جاده ابريشم برگزار شد، در جمع خبرنگاران گفت: سياست اصلي جمهوري اسلامي ايران تبديل تجارت به سرمايه‌گذاري است، بنابراين برگزاري نمايشگاه‌هاي تخصصي كشورها در ايران با محوريت سرمايه‌گذاري است. وي افزود: تبادلات تجاري ايران و چين طي سال‌هاي گذشته دائم در حال افزايش بوده و در حوزه تجارت و سرمايه‌گذاري اين رشد حاكم شده است، البته زمينه‌هايي هم در حوزه ارائه تسهيلات و مشوق‌ها براي سرمايه‌گذاران خارجي از سوي دولت ايران فراهم شده است. 

وي با تأكيد بر اينكه استقبال مناسبي طي دو سال گذشته در سرمايه‌گذاري در اقتصاد ايران توسط كشورهاي خارجي صورت گرفته است، گفت: در ميان كشورهاي مختلف، چين نيز سرمايه‌گذاري رو ‌به ‌رشدي را در سال‌هاي گذشته در اقتصاد ايران داشته است. 
جمالي افزود: با توجه به نوع سرمايه‌گذاري‌هايي كه چيني‌ها در ايران داشته‌اند، تلاش شده تا محصولات توليدي از كيفيت و قيمت رقابتي برخوردار باشد تا بتوان از پتانسيل‌هاي صادراتي ساير كشورهاي منطقه به خصوص كشورهاي مستقر در جاده ابريشم استفاده و كالاهاي توليد مشترك بين ايران و چين را به ساير كشورهاي دنيا صادر كرد.  در ادامه همچنين محمدرئوف قادري، مدير‌عامل نمايشگاه شهر آفتاب در جمع خبرنگاران اظهار داشت: براساس توافقات انجام شده بين ايران و كشورهايي كه در مسير راه ابريشم قرار دارند، مقرر شده كه جاده ابريشم مجدد بين اين كشورها احيا شود و نمايشگاه امروز هم با رهبري چين و 11 كشوري كه در مسير اين جاده قرار دارند، براي اولين‌بار در ايران برگزار شده است. 

وي افزود: ايران هم از اين پس در نمايشگاه‌هاي اختصاصي كه چين در ساير كشورهاي دنيا به منظور شناسايي پتانسيل‌هاي احياي جاده ابريشم برگزار خواهد كرد، در كنار 11 كشور ديگر حضور خواهد داشت.  وي افزود: هدف اين موضوع احياي راه ابريشم و توسعه مبادلات تجاري و سرمايه‌گذاري بين كشورهاي عضو است و به طور قطع، اين گردهمايي‌ها مي‌تواند فرصت‌هاي خوبي براي صنعتگران، سرمايه‌گذاران و توليدكنندگان باشد تا با حضور در چنين نمايشگاه‌هايي، تراز تجاري ايران با كشورهاي عضو جاده ابريشم را ارتقا دهد.  براساس اين گزارش؛ نخستين نمايشگاه اختصاصي ماشين‌آلات و محصولات خانگي كشور چين از ۲۳ تا 25 آذرماه در شهر آفتاب برگزار مي‌شود. اين نمايشگاه سالانه، در 12 كشور برزيل، هلند، مصر، اردن، لهستان، آفريقاي جنوبي، تركيه، مكزيك، نيجريه، قزاقستان، كنيا و امارات برگزار شده و امسال براي اولين‌بار در ايران در حال برگزاري است، به نحوي كه 6 هزار توليدكننده با بيش از 80 هزار محصول را به مهم‌ترين خريداران در بازارهاي مختلف و نوظهور متصل مي‌كند. 
  
چيني‌ها آماده خريد طرح‌هاي ايراني 

معاون اتاق بازرگاني نيز در حاشيه بازديد از اين نمايشگاه با اشاره به كليد خوردن فاز جديد حضور چيني‌ها در اقتصاد ايران گفت: سرمايه‌گذاران چيني آماده خريد طرح‌هاي طراحان ايراني در حوزه‌هاي مختلف اقتصادي هستند.  مظفر عليخاني افزود: چيني‌ها در حوزه‌هايي مانند نفت، گاز، پتروشيمي و محصولات شيميايي، لوازم خانگي، پوشاك و منسوجات و ‌آي‌تي همكاري و سرمايه‌گذاري‌هاي خوبي انجام داده‌اند. وي افزود: هنر چين در طراحي، قالب‌سازي، توليد انبوه و ارزان است و ايران نيز مواد اوليه باكيفيت، فراوان و جوانان تحصيلكرده و مستعد در كنار بازار 80 ميليوني داخلي و 400 ميليون نفري منطقه دارد، بنابراين انرژي ارزان و محيط مساعد در اقتصاد، مي‌تواند زمينه‌ساز سرمايه‌گذاري مشترك ميان دو كشور باشد.  وي افزود: در حوزه‌هاي مختلف اقتصادي كشور، سرمايه‌گذاران مختلفي سرمايه‌گذاري داشته‌اند و چيني‌ها نيز تنوع مناسبي در سرمايه‌گذاري در پروژه‌هاي اقتصادي ايران داشته‌اند. وي با اشاره به وجود 12/5 ميليارد دلار قاچاق در كشور گفت: اگرچه رقم قاچاق 25 ميليارد دلاري در دولت‌هاي گذشته اكنون به 12/5 ميليارد دلار رسيده است، اما بايد توجه داشت كه هنوز هم 12/5 ميليارد دلار كالاي قاچاق وارد كشور مي‌شود؛ بنابراين ممكن است اين كالاها به لحاظ كيفي و استانداردها، ضوابط را رعايت نكنند.  معاون اتاق بازرگاني ايران خاطر نشان كرد: حدود 85 درصد واردات كشور، مواد‌اوليه و كالاهاي واسطه‌اي بوده و ماشين‌آلات سرمايه‌اي را تشكيل مي‌دهند؛ بنابراين هر قدر بتوان تجارت رسمي كشور را افزايش داد، اقتصاد ايران نفع بيشتري مي‌برد و به توليد و صادرات كشور هم كمك خواهد شد؛ ضمن اينكه علاوه بر اينكه محصولات خوبي را به مصرف‌كنندگان داخلي ارائه مي‌دهيم، به مصرف‌كنندگان منطقه و ساير كشورهاي دنيا نيز كالا عرضه خواهيم كرد.  عليخاني با بيان اينكه در سال 95، معادل 18 ميليارد دلار تجارت دوجانبه با چين صورت گرفته است، ادامه داد: از رقم 18 ميليارد دلاري تجارت ايران و چين در سال 95، 10 ميليارد دلار واردات كالاهاي چيني به ايران و 8 ميليارد دلار نيز صادرات كالاهاي ايراني به اين كشور بوده است؛ بنابراين برگزاري نمايشگاه ماشين‌آلات و محصولات خانگي چين در ايران، پلي براي برقراري بين توليدكنندگان و واردكنندگان و مصرف‌كنندگان است و از طريق ايجاد كالاي رقابتي، پلي ميان توليدكنندگان با صادركنندگان و مصرف‌كنندگان كالاهاي ايراني در خارج از كشور برقرار خواهد شد. 
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار