کد خبر: 885789
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۴
روح الله صالحي

پرونده فلسطين اين روزها با يكي از نقاط عطف خود پيونده خورده است. دونالد ترامپ، رئيس جمهور آمريكا هفته گذشته در اقدامي جنجالي قدس اشغالي را به عنوان پايتخت رژيم صهيونيستي اعلام كرد و همين مسئله موجي از واكنش هاي جهاني را عليه اين تصميم به راه انداخت. هر چند جهان اسلام و مردم ديگر كشورها با برگزاري تظاهرات گسترده عليه اين اشغالگري به پا خواستند و اقدام ترامپ را محكوم كردند اما موضع برخي كشورهاي عربي در مقابل اين تصميم معنادار بود. رژيم هاي خودكامه عربي حاشيه خليج فارس كه در سال هاي گذشته گوش به فرمان سياست هاي تحميلي واشنگتن در منطقه بوده و منافع ارباب خود را تامين مي كنند، اين بار نيز با توطئه آمريكا همصدا شدند و به جاي مقابله با اشغالگري قدس، با سكوت خود از پشت به فلسطين خنجر زدند.

خوش خدمتي به اسرائيل

شيوخ عربي كه زماني مسئله فلسطين را اولويت سياست هاي خود اعلام كرده بودند، در سال هاي اخير تغيير موضع داده و به جاي آزادسازي قدس اشغالي، به دنبال تامين منافع رژيم صهيونيستي هستند. اعراب به ويژه رژيم آل سعود الآن در راستاي عادي سازي روابط با اسرائيل گام بر مي دارند و از علني كردن اين اقدامات نيز ابايي ندارند. اسناد نشان می دهد برای عادی سازی روابط میان اعراب و اسرائیل پول های زیادی جابه جا و هیئت های مختلفی بین دو گروه تبادل شده است که طیف های مختلفی از گروه های اقتصادی و نظامی را در برگرفته است. تلاش بی ‌وقفه مقامات سعودی و متحدان منطقه‌ای آنها در عادی ‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی نیز عمق خیانت حکام کشورهای عربی به مسئله فلسطین را به نمایش می ‌گذارد.

سفرهاي متعدد مقامات سعودي به سرزمينهاي اشغالي و گرفتن عكس هاي يادگاري با صهيونستها، در سال هاي اخير نشان مي دهد كه اعراب و اسرائيل بيش از پيش به سمت سازش با صهيونيستها رفته اند. حتي محمد بن سلمان وليعهد سعودي كه براي مقابله با نفوذ ايران در منطقه با اسرائيل در يك جبهه واحد قرار گرفته است، چند ماه پيش براي ديدار با مقامات تل آويو به سرزمينهاي اشغالي سفر كرد و اين ديدارها تنها گوشه ‌ای از تلاش ریاض برای تقویت روابط با رژیم صهیونیستی محسوب می‌شود. برقراري روايط اعراب و اسرائيل تا جايي پيش رفته است كه بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل بارها بیان اینکه دیگر نمی توان روابط با شیخ نشین های عربي را محرمانه نگاه داشت، در صدد علنی کردن آن برآمده است. شيخ نشين هاي عربي بر اين باورند كه رژيم صهيونيستي صحنه گردان اصلي منطقه است و با اين تصور موهوم، به ريسمان پوسيده اي چنگ زده اند كه خودش در كابوس ترس و وحشت از قدرت محور مقاومت به سر مي برد. همچنانكه سيدحسن نصرالله، دبيركل حزب الله بارها گفته که اسرائیل از خانه عنکبوت هم سست‌تر و ضعیف‌تر است.

سخنان مضحك چند ماه پيش پادشاه بحرين درباره سفر آزادانه شهروندان بحريني به اسرائيل و محكوم كردن تحريم رژيم صهيونيستي از سوي اعراب، مرحله پیشرفته ای از گسترش روابط کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس با اسرائیل است. اعراب مرتجع منطقه و رژيم صهيونيستي كه دشمن درجه يك ايران هستند براي مقابله با تهديدات ادعايي از سوي ايران، سعي در تشكيل ائتلاف منطقه اي عليه محور مقاومت دارند. سعودي ها و صهيونيستها ترامپ را فرصتي براي مقابله با نفوذ ايران در منطقه مي بينند و به دنبال تقويت مناسبات خود هستند تا بتوانند حلقه امنيتي عليه ايران را تنگ تر كنند. به نظر مي رسد، عربستان سعودی و امریکا با کنترل اسرائیل بر قدس موافقت کرده اند تا بر روی ایران تمرکز کنند. همچنانكه نيكي هيلي، نماينده آمريكا در سازمان ملل گفته است:«ايران اولويت اعراب است و نه فلسطين.». حكام بيمار ذهن عربي اينگونه وانمود مي كنند كه تهديد اصلي در منطقه از سوي ايران است و نه رژيم صهيونيستي و به همين خاطر پرونده فلسطين را از دستور كار خود خارج كرده اند.

خيانت به آرمان قدس

دولت آمريكا از سال 1995 طرح انتقال سفارت اين كشور از تل آويو به قدس را تصويب كرده بود اما به دليل حساسيت جهان اسلام و به خصوص اعراب تاكنون از اجراي چنين پروژه خطرناكي خودداري مي كرد اما تصميم دونالد ترامپ در اعلام قدس به عنوان پايتخت اسرائيل، در برهه كنوني نشان مي دهد كه اين مسئله يك برنامه از پيش طراحي شده بوده است كه با هماهنگي عربستان و ديگر رژيمهاي مرتجع عربي انجام شده است. سكوت مفتي هاي سعودي در مقابل تصميم ترامپ و درخواست عربستان و بحرين از اتباع خود براي شركت نكردن در تظاهرات ضد صهيونيستي همگي حاكي از اين است كه توطئه مثلث عبري-عربي-غربي درباره قدس در جريان است و گرنه ترامپ بدون هماهنگي با رياض نمي توانست چنين تصميمي را اتخاذ كند. اگر ترامپ تصور می ‌کرد که اتخاذ تصمیم خود درباره قدس به صف ‌آرایی جدی سران عرب با وی منجر خواهد شد، هیچگاه چنین اقدامی را صورت نمی ‌داد. کمتر رئیس جمهوری در آمریکا ریسک این اقدام را می پذیرفت، اما نزدیکی ترامپ به اعراب خلیج فارس و انعقاد قرارداد 500 میلیارد دلاری آمريكا با عربستان موجب درگیر سازی منافع دو کشور شد. همچنانكه بسياري از رسانه هاي غربي و عربي بارها در گزارشهايي اعلام كرده اند كه ترامپ با چراغ سبز سعودي ها مباردت به اين كار كرده است. از زمان روي كار آمدن ترامپ، روابط عربستان با آمريكا و متعاقب آن روابط اعراب با رژيم صهيونيستي نيز تقويت شده است.

اخبار منتشر شده از خيانت سعودي ها در هفته هاي اخير نيز همراهي عربستان با آمريكا و اسرائيل را بيش از پيش نمايان مي كند. پيشنهاد مقامات سعودي به فلسطيني ها براي پذيرش صلح با اسرائيل و واگذاري قدس به صهيونيستها بيانگر خنجر از پشت اعراب به آرمان فلسطين است. اعراب مرتجع منطقه براي اينكه صهيونيستها و دولتمردان آمريكايي را از خود نرنجانند، در يك دهه گذشته چشم خود را به سركوبگري هاي رژيم صهيونيستي در نوار غزه و كرانه باختري بسته اند و با سكوت خود در مقابل اين جنايات، اسرائيل را در كشتار مردم فلسطين جري تر كرده اند.

سفر هيئت بحرين به سرزمينهاي اشغالي كه تنها چند روز پس از اعلام موضع ترامپ درباره قدس انجام شد و موجي از واكنش ها را در جهان اسلام به راه انداخت، به خوبي گويايي اين حقيقت است كه آرمان فلسطين براي اعراب مرده به حساب مي آيد و نبايد از حكام عربي كه روابط گرمي با صهيونيستها دارند، انتظار حمايت داشت. حمایت آل سعود و آل خليفه از رژیم صهیونیستی، بی توجهی به اصول و مقدسات امت اسلامی درباره قدس است. این اقدام در واقع تلاشی برای کمک به تل آویو و در راستای ادامه مسیر عادی سازی و حتی ائتلاف و به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی و سرسپردگی به آمریکاست.

آمريكايي ها از دهه ها پيش سعي در عادي سازي روابط اعراب با اسرائيل را داشتند تا با اين اقدام بتوانند امنيت صهيونيستها را بيش از پيش تضمين كنند و به نظر مي رسد اكنون توانسته اند به اين هدف دست پيدا كنند. بنابراين، مسئله قدس و شناسایی آن به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی و سکوت آمیخته با رضایت اعراب، حاكي از یک معامله بزرگ میان واشنگتن و حکام سازشكار عرب است كه مي تواند منطقه خاورميانه را با بحران جديدي روبرو كند. اتحادیه عرب كه قرار بود در خط مقدم مقابله با رژيم صهيونيستي و دفاع از آرمان فلسطين باشد، اکنون به نهادی در خدمت منافع آمریکا ورژیم صهیونیستی تبدیل شده و نقشي همسو با آمریکا و غرب ایفا می کند.

عربستان و هم پيمانان عربي آن كه به خاطر فرو رفتن در باتلاق يمن، و شكست مقابل ايران در عراق و سوريه، به كمكهاي سياسي و نظامي آمريكا نياز دارند بايد براي كسب اين كمكها خوش خدمتي هايي را از خود نشان دهند. از اينرو، به فراموشی سپردن قدس اشغالی و موافقت با تقدیم آن به رژیم صهیونیستی، بخشی از بهایی است که اعراب و در رأس آن عربستان سعودی می ‌بایست در ازای حمایت‌های واشنگتن از آنها بپردازند. حكام عربي درحالي قدس را با آمريكا معامله كرده اند كه حتي كشورهاي اروپايي و متحد واشنگتن نيز تصميم ترامپ را نپذيرفته اند. همچنين سازمان یونسکو سال گذشته قطعنامه ای را تصویب کرد که بر اساس آن، هیچ گونه ارتباط دینی میان مسجدالاقصی با یهودیان وجود ندارد و قدس مکانی مقدس برای مسلمانان است.

ارزيابي

در پايان مي توان گفت كه رژيم هاي سازشكار عرب سال ها است كه به مسئله فلسطين پشت كرده اند و تصميم ترامپ نيز نتيجه خيانت اعراب است. اگر اعراب به جاي تمركز كردن بر ايران هراسي، سلاحشان را به سمت رژيم صهيونيستي نشانه رفته بودند، بدون شك قدس شريف پيش از اين از دست صهيونيستها آزاد شده بود. عربستان و به طور کلی حکام عرب حاشیه خلیج فارس همزیستی با رژیم صهیونیستی را یک گزینه راهبردی می ‌‌دانند و آماده هستند بهای این روابط را با انکار قضیه فلسطین و خدمت به سلطه جویی اسرائیل در منطقه بپردازند. خنجر سعودي ها و حكام عربي به فلسطين، در حقيقت پایمال کردن حقوق ملت فلسطین و تثبیت اشغالگری است و تحرکات آل سعود و ديگر شيخ نشين هاي عربي عليه گروه هاي مقاومت در منطقه، در راستای خدمت به منافع رژیم صهیونیستی است. رژيم هاي عربي بايد اين نكته را مدنظر داشته باشند كه فلسطين ارث پدري آنها نيست كه به هر كس كه بخواهند ببخشند و ملت هاي اسلامي با اتحاد و انسجامي كه در روزهاي اخير از خود نشان دادند، همچون گذشته توطئه هاي آمريكا و عمال آن در منطقه را خنثي خواهند كرد و اين روسياهي براي مرتجعين عرب تا ابدالدهر باقي خواهد ماند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار