کد خبر: 885775
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۱
قاسمی اعلام کرد:
سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه بحث تحدید حدود دریای خزر به هیچ وجه نهایی نشده، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران در مواضعش در این زمینه تجدیدنظری نداشته است.

بهرام قاسمی سخنگو و رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه در پاسخ به پرسش خبرنگاران در خصوص نتایج اجلاس وزرای امور خارجه کشورهای ساحلی دریای خزر که هفته گذشته در مسکو برگزار شد، ضمن رد موضوع تصمیم‌گیری در خصوص سهم کشورها در اجلاس یادشده، تاکید کرد که مسائل مربوط به تحدید حدود نه تنها به هیچ وجه نهایی نشده، بلکه حتی در دستور کار مذاکرات اجلاس وزرا هم نبوده است. بنابراین، ایران در مواضع خود در زمینه تحدید حدود، هیچگونه تجدیدنظری نداشته است. 

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان افزود: پروسه مذاکرات تحدید حدود، خارج از مذاکرات کنوانسیون انجام می‌شود و به دلیل اختلافات زیاد در مواضع، به نظر می‌رسد در آینده نزدیک به سرانجام نخواهد رسید و امکان درج جزییات تمامی موضوعات در کنوانسیون اصولا ممکن نیست. در عین حال، موضوعات مربوط به حدود و سهم هر یک از کشورها طی موافقتنامه‌ها و پروتکل‌های دیگری مذاکره و جزئیات آن مشخص خواهد شد.

قاسمی تاکید کرد: کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر، یک کنوانسیون چارچوبی است که در آن (مانند دیگر کنوانسیون‌های مشابه) فقط اصول اساسی، کلیات مربوط به حقوق و تکالیف کشورها در زمینه‌های مختلف درج می شود و اصولا در اینگونه کنوانسیون‌ها امکان درج جزئیات تمامی موضوعات ممکن نیست. در کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر کلیات مسائلی نظیر اهداف، تعاریف، اصول همکاری‌ها، چگونگی اعمال حاکمیت، حقوق حاکمه و صلاحیت، حفاظت محیط زیست، انحصار دریانوردی فقط تحت پرچم کشورهای ساحلی، ممنوعیت حضور نظامی کشورهای غیرساحلی، مسائل دریانودی، حمل و نقل، حق دسترسی به آب‌های آزاد، ترانزیت، برابری رفتار، عدم تبعیض نسبت به کشتی‌های تحت پرچم، حفاظت و استفاده بهینه از منابع زنده آبی، کلیات فعالیت‌های امنیتی، انرژی، تحقیقات دریایی، سازوکار همکاری‌ها و سایر مسائل درج می شود.

وی در پایان تصریح کرد: در اجلاس مسکو هیچ سندی امضا یا پاراف نشد اما تفاهم شد که پس از هماهنگی‌های داخلی و برگزاری چند جلسه کارشناسی پنج‌جانبه، برخی اقدامات حقوقی انجام گیرد و در نهایت هم تلاش خواهد شد کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر پس از نهایی شدن متن آن، در اجلاس آتی روسای جمهوری پنج کشور ساحلی دریای خزر، که تاریخ آن بعدا توافق خواهد شد، به امضا برسد.

منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار