کد خبر: 885587
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۳
در حالي برخي از تصميمات دولت دوازدهم مبني بر گراني بنزين، حذف يارانه نان، ثابت ماندن وام ازدواج و حذف يارانه برخي از داروهاي پراستفاده در بودجه سال97 نارضايتي گسترده‌اي را در جامعه به‌دنبال داشته است...
محمد اسماعیلی

در حالي برخي از تصميمات دولت دوازدهم مبني بر گراني بنزين، حذف يارانه نان، ثابت ماندن وام ازدواج و حذف يارانه برخي از داروهاي پراستفاده در بودجه سال97 نارضايتي گسترده‌اي را در جامعه به‌دنبال داشته است كه رديف بودجه‌هاي در نظر گرفته شده برخي از مؤسسات  يا مراكز متبوع دولت اين نارضايتي را تشديد كرده است. رشد پلكاني بودجه‌هاي سالانه برخي مؤسسات و مراکز خاص در حالي است كه طبق آمار و ارقام مندرج در بودجه97سفره مردم در سال آتي كوچك‌تر خواهد شد.

حذف يارانه۳۰ميليون نفر و گراني بنزين، آب، گاز و برق براي اقشار كم‌درآمد و آسيب‌پذير قطعي است و در اين ميان به دلیل قدرت رسانه‌اي جريان غرب‌باور داخلي و فعالان عرصه هنر فقط صداي اعتراض به عوارض خروج از كشور شنيده مي‌شود، در حالي كه افراد كم‌بضاعت با يارانه امورات خود را مي‌گذرانند، كرامتشان اجازه نمي‌دهد، داد بزنند و در چنين فضايي براي مراكزي با كمترين بهره‌وري و راندمان كاري نازل رقم‌هاي نجومي در بودجه سالانه در نظر گرفته مي‌شود،كما اينكه در طول سال بارها كالاهاي پرمصرف مردم رشد قیمت خيره‌كننده‌اي را به خود گرفته و مراجع نظارتي نيز كما في‌السابق به رشد تصاعدي قيمت‌ها واكنش مناسبي نشان نمي‌دهند. زماني نارضايتي اجتماعي از رديف‌هاي اختصاصي بودجه97 براي برخي از مراكز و مؤسسات  خاص افزايش پيدا مي‌كند كه اين پرسش شود که كارايي و خروجي اين مجموعه‌ها در طول سال‌هاي گذشته چه بوده و حركت آن هم در مسير تحقق مطالبات عمومي و حتي انقلاب اسلامي بوده است يا خير. 

طبيعي است اگر دولت دغدغه كسري بودجه در سال آتي را داشته باشد و احتمالاً تصميم دارد واحدهاي توليدي و صنعتي تعطيل شده در چهار سال گذشته را احيا كند بايد رقم‌هاي نجومي اختصاص يافته به دهها مؤسسه و مركزهاي تحت حمايت‌هاي ويژه خود را كاهش دهد و حداقل آنها را ملزم به گزارش‌هاي سالانه‌اي كند كه طبق آن افكار عمومي جامعه دقيقاً بدانند بودجه سالانه كه مي‌توانست براي بهبود اوضاع كسب‌و‌كار و معيشت آنها به‌كار گرفته شود دقيقاً در چه مسيري هزينه شده و چه آورده‌اي براي كشور و جامعه به همراه داشته است. 
طبيعي است مادامي كه مجموعه‌اي مانند مؤسسه تنظيم و نشر آثار حضرت امام يا مركز استراتژيك رياست‌جمهوري گزارش مستند سالانه‌اي ارائه ندهند و تنها به امور حزبي–سياسي مشغول باشند، رسانه‌هاي بيگانه و كانال‌هاي تلگرامي وابسته به غرب به‌راحتي مي‌توانند در جهت اعتمادزدايي از مردم نسبت به حاكميت اسلامي حركت کنند و اهداف آنها حداقل در برخي از سطوح حاوي دستاورد باشد. 

آنچه نارضايتي عمومي از بودجه97 را افزايش داده اين مسئله است كه سازمان امور استخدامي كشور بيش از300هزار مدير در دولت (به غير از نهادهاي نظامي، انتظامي، اطلاعاتي و...) دارد، و این 300هزار در مقابل 5/1 ميليون كارمند رسمي مشغول كار هستند كه بخش قابل‌توجهي از اين تعداد فيش‌هاي نجومي بيش از 20 تا30 ميليون دريافتي دارند. حال چنانچه دولت اراده‌اي براي كنترل هزينه‌هاي جاري و جبران بخشي از كسري بودجه دارد، دريافت فيش‌هاي نجومي را كنترل و با آن برخورد كند. 
 
توجيه‌تراشي به جاي پاسخگويي

گلايه‌هاي عمومي در حالي است كه از يك سو دولت اراده‌اي براي كنترل هزينه‌هاي جاري و جلوگيري از اختصاص بودجه‌هاي كلان به مراكز سوگلي نداشته و از سوي ديگر مسئولان اين «مراكز نظر كرده» خود را ملزم به پاسخگويي نمی‌دانند و به جاي درخواست رسمي از دولت براي تعديل بودجه‌هاي نجومي خود به توجيه‌گري روي مي‌آورند. سيدحسن خميني در پاسخ به انتقادات بودجه مؤسسه تنظيم و نشر آثار حضرت امام توضيحاتي را در اينستاگرام انتشار داده مبني بر اينكه«... مطمئن باشيد اگر در بخشي زياده‌روي شده باشد، جلوي آن را خواهيم گرفت... من و اعضاي بيت امام تاكنون از مؤسسه و حرم امام حقوق نگرفته‌ايم و ريالي از اين بودجه جز در مسير اهداف عمومي خرج نمي‌شود و ذره‌اي از آن به مصرف شخصي نمي‌رسد.»

در حالي كه نزديك به 30 سال از فعاليت اين مؤسسه گذشته هنوز گزارشي رسمي كه به صورت شفاف و متقن نشان دهد بودجه‌هاي اختصاص يافته دقيقاً به چه شكلي هزينه شده است ارائه نشده  و امروز بعد از انتشار رسمي رقم بودجه دريافتي اين مركز، مسئول آن خود را ملزم به پاسخ آن هم در فضاي مجازي – نه به صورت گزارشي رسمي و مدلل- مي‌داند.  
وي در حالي از عدم دريافت حقوقي از مؤسسه مي‌گويد كه اساساً دغدغه مردم فراتر از اين مسئله است و خواهان آن هستند تا دقيقاً بدانند بودجه‌هاي خيره‌كننده چندين سال اخير مؤسسه تحت‌نظر ايشان صرف حمايت از شخصيت حضرت امام(ره)  و تبيين آرا و انديشه‌ها و جلوگيري از تخريب نظريات ايشان شده يا براي حمايت از اهداف يك جناح سياسي خاص مصروف شده است.  در ماده3 اساسنامه اين مؤسسه بخشي از وظايف و اختيارات مؤسسه عبارتند از: «جمع‌آوري، طبقه‌بندي، حفظ، ترميم و احياي مستمر اسناد و آثار، تحقيق، پژوهش، ترجمه، تنظيم و نشر اسناد و آثار، تأسيس فضاهاي آموزشي شامل دانشگاه علوم اسلامي و امام‌شناسي، حوزه علميه جهت آموزش، نشر و توسعه افكار و آرمان‌هاي امام خميني.» 
تنها در يك نمونه از عملكرد مؤسسه تحت‌نظر سیدحسن خمینی سايت جماران با جهت‌گيري‌هاي صرفاً سياسي به نفع جريان غرب‌باور عليه آرا و انديشه‌هاي حضرت امام(ره) فعاليت مي‌كند و مجموعه اخباري را در خروجي خود قرار دهد كه نسبت معنايي و تناسب مفهومي با اين اهداف داشته باشد، به گونه‌اي كه بازديدكننده در نگاه اول تفاوت محسوسي ميان اخبار اين سايت با سايت‌هاي خبري- سياسي وابسته به يك جناح را به وضوح احساس كند. 

به عنوان مصداق مي‌توان به مصاحبه چندي پيش آقاي محمدرضا خاتمي يكي از متحصنين مجلس ششم با اين سايت اشاره كرد كه به عنوان خبر يك سايت انتخاب با تيترهايي نظير «محمدرضا خاتمي: كابينه دوازدهم ايده‌آل نيست/ در موضوع حصر آقاي لاريجاني با اصلاح‌طلب‌ها همراهي دارد و لزوم بازنگري در شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان» انتخاب شده بود.  با توجه به توضيحات ارائه شده، نارضايتي جامعه از بودجه 97 بيشتر نازل بر آن بوده كه براي جبران كسري بودجه ترجيح داده شده سفر مردم كوچك شود، اما بودجه‌هاي «مراكز نظركرده» كه عموماً به فعاليت‌هاي حزبي مشغولند كاهش پيدا نكند و در چنين اوضاعي نبايد انتظار داشت نارضايتي عمومي رشد تصاعدي نكند. 
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
مهرناز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۵:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۳
0
0
اقای روحانی " با سخنرانی های پرطمطراق در داخل وخارج از کشور " نان داغی از تنور برای مردم ورفع مشگلات انان که
نمی شود " هیچ " هر روز سختی زندگی را در دوران مدیریت اجرائی شما " عینا دیده و حس کردند " اگر هنر شما در سخنرانی کردن ست " دیده شد " راه اجرائی را در پیش بگیرید " تا هم خدا وخلق خدا از شما در زمان باقیمانده راضی باشند " و جبران خرابکاری های دولت قبل به شود " و برخلاف رئیس دوره قبل " نام نیکی از شما باقی بماند.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۳
0
0
ایا با چند برابر نرخ وزمان طبیعی تولید و یا ساخت پالایسگاه وجاده و00000 و مدیریت است یا حماقت ویا خیانت. ایا اداره دستگاهی از تولیدی گرفته تا آموزشی با ضرر وزیان وتزریق بودجه به چنین دستگاهی مدیریت است یا حماقت و یا خیانت. رسول خدا چقدر گفت و استدلال اورد که بت اله چوب است خدا نیست ایا کافران قبول کردند . تا چوب اله شکسته شد . این مدیران نیز هرگز قبول نمی کنند و نخواهند کرد که توان اداره کشور را ندارند . چنان هم حریص و پر رو هستند که به هر کدام اگر صد پست ومقام پیشنهاد بکنند بدون لحظه ای تردید می پذیرند. لذا باید این مدیران به ... تاریخ ریخته شوند
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار