کد خبر: 885545
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۵
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز با بیان اینکه تغییر کاربری اراضی عرصه های منابع طبیعی این استان را تهدید می کند گفت: بهره برداری غیر اصولی از معادن، برداشت بی رویه از ذخایر آبهای زیرزمینی و استقرار و تراکم بالای جمعیت در استان از دیگر تهدیدات این حوزه به شمار می رود.

حامد فرضی اظهار کرد:باید از تغییر کاربری اراضی بدون در نظر گرفتن استعدادیابی اراضی به عنوان یکی از عوامل مهم تهدید کننده منابع طبیعی در سطح استان نام برد.

وی معدن کاوی و بهره برداری غیراصولی از معادن بدون رعایت الزامات زیست محیطی را دیگر تهدیدهای منابع طبیعی برشمرد و گفت: ۵۶ درصد عرصه های ملی استان دارای پروانه اکتشافات معادن هستند.

فرضی با بیان اینکه برداشتهای بی رویه از ذخایر آبهای زیر زمینی و کاهش ظرفیت آبخوان های منطقه به فرو نشست زمین منجر می شود، افزود: حدود ۷۰۰ میلیون مترمکعب از تولید آب استان به استان های همجوار انتقال می یابد و این در حالی است که بیابان زایی در سطح استان به دلیل کاهش بارندگی و وجود کانونهای ریزگرد که منشا طبیعی دارد به عنوان یک عامل تهدید کننده منابع طبیعی روند فزاینده ای دارد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری البرز عدم تناسب توان حفاظتی با روند فرآیند تعداد و مساحت آتش سوزی ها در سطح اراضی جنگلی و مرتعی به عنوان یکی از مهمترین خطرات و عوامل تهدیده کننده اراضی ملی نام برد وافزود: یکی دیگر از تهدیدهای حوزه منابع طبیعی فعالیت های بنگاه های معاملات ملکی غیرمجاز در حاشیه شهرها است.

وی در ادامه افزود: متقاضیان خرید زمین قبل ازهر اقدامی باید نسبت به اخذ استعلامات از مراجع ذیصلاح در خصوص وضعیت اراضی اطلاع حاصل نمایند.

اين مسئوا گفت: متأسفانه کاهش تعداد نیروهای حقوقی و روند پیگیری طولانی مدت پرونده های قضایی و انجام فعالیت های عمرانی دستگاه های دولتی بدون اخذ مجوزو هماهنگی های قانونی با اداره منابع طبیعی باعث تخریب در منابع طبیعی کشور می شود.


نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار