کد خبر: 885448
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱
رژیم صهیونیستی بلافاصله بعد از اشغال غرب بیت‌المقدس در جنگ سال 1948 و اشغال شرق آن در جنگ سال 1967 به تغییر بافت جغرافیایی و جمعیتی این شهر اقدام کرد...
احمد كاظم‌زاده
رژیم صهیونیستی بلافاصله بعد از اشغال غرب بیت‌المقدس در جنگ سال 1948 و اشغال شرق آن در جنگ سال 1967 به تغییر بافت جغرافیایی و جمعیتی این شهر اقدام کرد و در این راستا پروژه عظیم شهرک‌سازی را به مرحله اجرا گذاشت که از آن به استراتژی اشغال خزنده تعبیر می‌شود. این شهرک‌ها به گونه‌ای ساخته شده‌اند که در سه نوار امنیتی جداگانه از شمال به جنوب کرانه باختری امتداد می‌یابند و در حوالی بیت‌المقدس این شهر را از هر چهار سو در محاصره قرار می‌دهند.

رژیم صهیونیستی از مدتی پیش در پی فرصتی برای شلیک تیر خلاص به قدس همانند دیگر مسائل حیاتی همانند‌ آوارگان‌، مرز‌‌‌‌ها، آب‌‌‌‌ها و شهرک‌های صهیونیست‌نشین واقع در کرانه باختری بوده است و از آنجا که خودش با توجه به تجارب سال‌های گذشته همچون آغاز انتفاضه بعد از دیدار آریل شارون از مسجدالاقصی جرأت و قدرت لازم را نداشته است، مسئولیت آن را برعهده دونالد ترامپ گذاشته که خود در به قدرت رساندن آن نقش اساسی داشته است. در واقع جناح راستگرای حاکم بر فلسطین اشغالی به رهبری بنیامین نتانیاهو می‌خواهد هزینه دور جدید اقدامات یهودی‌سازی در قدس به‌خصوص در قسمت شرقی آن از جیب امریکا پرداخت شود که با توجه به برنامه‌های بعدی این رژیم می‌تواند به مراتب سنگین باشد و امریکا را به دردسر جدی در خاورمیانه و جهان بیندازد و وجهه و اعتبار امریکا همانند دوران جرج بوش پسر به شدت در جهان اسلام خدشه‌دار شود و قدرت نرم آن را با چالش اساسی مواجه کند. در صورتی که زمزمه تحریم خرید کالاهای امریکایی از شعار به عمل تبدیل شود امریکا در کنار هزینه‌های سیاسی و امنیتی‌، هزینه‌های اقتصادی نیز پرداخت خواهد کرد‌. 

گرچه صدور اعلامیه انتقال سفارت امریکا از تل‌آویو به بیت‌المقدس به اندازه کافی برای این کشور هزینه‌بردار است و ادعای میانجیگری این کشور را در آنچه که روند مذاکرات صلح خوانده‌‌‌‌ می‌شد‌، زیر سؤال برده است و از امریکا و شخص ترامپ به عنوان چهره‌ای حامی پروپاقرص رژیم صهیونیستی و جناح راستگرای حاکم و به نوعی عضوی از کابینه نتانیاهو به تصویر کشیده است، اما آنچه که از قرائن و شواهد موجود برمی‌آید این است که ماجرا تنها به اینجا ختم نمی‌شود و رژیم صهیونیستی طرح‌‌‌‌ها و اقدامات دیگری در سر دارد که در صورت اجرا مسئولیت آنها نیز به گردن امریکا خواهد افتاد. از جمله این اقدامات این است که جناح راستگرای صهیونیستی به رهبری نتانیاهو قصد دارد اعلامیه ترامپ را به محملی برای اخراج حدود 400 هزار فلسطینی ساکن قدس در مرحله اول و زمینه‌چینی برای اخراج نزدیک به 2 میلیون فلسطینی ساکن اراضی اشغالی سال 1948 موسوم به اسرائیل را در مرحله دوم تبدیل کند و مسئولیت آن را بر گردن امریکا بیندازد.

از این دید در صورتی که در رویکرد اعلامی ترامپ تغییری حاصل نشود و انتقال سفارت امریکا از تل‌آویو به بیت‌المقدس جنبه عملی به خود بگیرد هزینه‌های سنگینی در انتظار این کشور خواهد بود. رژیم صهیونیستی و جناح راستگرای حاکم به رهبری نتانیاهو تصور می‌کند به هر میزانی که امریکا در باتلاق خاورمیانه گرفتار شود و روابطش با کشورهای اسلامی به هم بریزد بهتر می‌تواند به این رژیم خدمات‌رسانی کند و لذا به عمد امریکا را وارد مخمصه می‌کند. اکنون پای امریکا به این مخصمه کشیده شده اما هنوز فرصت جبران برای آن وجود دارد و از این دید این کشور در برابر اتخاذ یک تصمیم تاریخی و انتخاب بین دو گزینه تأمین منافع این کشور و اجرای خواست‌های راستگرایان جنگ‌طلب و ضد صلح به رهبری نتانیاهو قرار دارد و انتخاب هر کدام از این دو گزینه پیامدهای خاص خود را به همراه خواهد داشت. 
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار