کد خبر: 885439
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۹
منابع آگاه به نیویورکر گفته‌اند
تیلرسون ماه اکتبر گفته بود بشار اسد نباید در دولت سوریه نقشی داشته باشد...
«نیویورکر‌» دیروز به نقل از منابع آگاه امریکایی و اروپایی گفت كه دولت امریکا پذیرفته است بشار اسد تا برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۱ همچنان در قدرت حضور داشته باشد. امریکا پیش از این بر كناره‌گیری اسد از قدرت به عنوان پیش‌شرط مذاكرات سوریه اصرار داشت. همزمان، وزیر خارجه تركیه هم گفته است كه این كشور دیگر دولت سوریه را تهدید نمی‌داند. به موازات پیروزی‌های نیروی مقاومت سوریه و تغییر موازنه میدانی به نفع خود، دولتمردان امریکایی نیز رویه خود را در مقابل دولت سوریه تغییر داده و ماندن بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه در قدرت را پذیرفته‌اند. نشریه امریکایی «نیویورکر‌» روز سه‌‌‌‌شنبه در گزارشی نوشت:« درحالی که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در سوریه اعلام پیروزی کرد، دولت دونالد ترامپ رئیس‌جمهور امریکا هم‌اکنون آمادگی دارد حضور بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه را در قدرت تا سال 2021 بپذیرد.» ‌این نشریه نوشت:« مقامات امریکایی و اروپایی اعلام کردند که دولت ترامپ تا انتخابات ریاست ‌جمهوری بعدی سوریه که برای سال 2021 برنامه‌ریزی شده است، ادامه حضور اسد در قدرت را می‌پذیرد».

موضع جدید دولت امریکا در تناقض کامل با رویکرد واشنگتن بوده که از گروه‌های تروریستی سوریه حمایت می‌کرد و بر کناره‌گیری بشار اسد به عنوان پیش‌‌شرط حل بحران این کشور پافشاری می‌كرد. ماه اکتبر، رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه امریکا در سفر به كشورهای خاورمیانه گفت:« امریکا خواستار یک سوریه کامل و یکپارچه است که بشار اسد نیز در دولت هیچ نقشی نداشته باشد». تیلرسون آن زمان مدعی شد:« دوران حکومت خاندان اسد به پایان خود نزدیک می‌شود. تنها موضوع باقیمانده این است که چگونه باید چنین چیزی رخ دهد.» نیویوركر در ادامه نوشت:« 2 هزار نظامی امریکایی تحت عنوان نیروهای مستشاری برای آموزش معارضان سوری در ماه اکتبر اعزام شده‌اند. با این حال، در چند ماه گذشته، حقایق موجود در سوریه موجب شد دولت امریکا، این مسئله را بپذیرد که اسد برای حدود چهار سال دیگر در سوریه در قدرت باقی بماند.»‌ مقامات امریکایی نگرانند که اسد در انتخابات ریاست‌جمهوری 2021 سوریه پیروز شود و برای سال‌های زیادی در قدرت باقی بماند. طبق گزارش نیویورکر، دولت سوریه در حال حاضر اکثر قلمرو این کشور از جمله شهر‌‌‌هایی چون دمشق، حماه، حمص، لاذقیه و حلب را تحت کنترل دارد که از نظر تحلیلگران امریکایی یک سوریه مفید به حساب می‌آید.  امریکا با شروع بحران در سوریه در مارس 2011، با كمك متحدان عربی و اروپایی خود، گروه‌های تروریستی را برای مقابله با دولت سوریه تسلیح كرد تا بتواند بشار اسد را سرنگون كند اما با گذشت نزدیك به هفت سال از این بحران، این دولت سوریه و هم‌پیمانان آن هستند كه با شكست گروه‌های تكفیری دست برتر را در تحولات میدانی در اختیار دارند و همین مسئله مقامات واشنگتن را به بازنگری در سیاست‌های قبلی خود واداشته است و آنها به ماندن اسد در قدرت تمكین كرده‌اند. این تغییر موضع بلافاصله چند هفته پس از شكست داعش در سوریه انجام شده است.

امریکا امیدوار بود با استفاده از گروه‌های تروریستی اهداف و نقشه‌های خود را در سوریه پیاده كند اما فروپاشی تكفیری‌ها، رؤیای واشنگتن را بر باد داد تا جایی كه امریکا سال گذشته به آموزش مخالفان مسلح سوری پایان داد.  این مجله در ادامه تصریح می‌کند:« از ماه اکتبر، گروه‌های معارض سوریه که تحت حمایت امریکا هستند، کارایی خود را از دست داده‌اند. این گروه‌های معارض در بین خود دچار جدال شدند و به احزاب مختلف تقسیم شدند و هیچ رهبری قدرتمندی در حدود هفت سال از آغاز ناآرامی‌های سوریه برای آنکه جایگزین مناسبی برای اسد باشد، به وجود نیامد. همچنین درخواست معارضان برای استعفای اسد به عنوان پیش‌شرطی برای صلح و گذار سیاسی تا حد زیادی به صورت واهی درآمد». در پایان گزارش نیویوركر آمده است:« به لحاظ دیپلماسی، واشنگتن از سوی مثلث قدرتمند روسیه، ایران و ترکیه که در حال حاضر پرچمدار روند مسالمت‌‌آمیز هستند، در انزوا قرار گرفته است و گواه این مدعا این است که مذاکرات بین طرف‌های سوری در ژنو به سرپرستی سازمان ملل نتایج ملموسی نداشته است و مذاکرات آستانه به رهبری مسکو در واقع جایگزین مذاکرات ژنو شده است.» از سوی دیگر، استفان دی میستورا، فرستاده سازمان ملل به سوریه خطاب به مخالفان دولت این کشور در هشتمین دور نشست ژنو گفت: «تغییر نظام سوریه تنها از طریق قانون اساسی یا انتخابات ممکن است». به گزارش پایگاه النشره، استفان دی‌میستورا به مخالفان دولت این کشور ابلاغ کرد که دولت با مذاکرات مخالف است. وی به مخالفان گفت:« در حال حاضر آنها از هیچ حمایت بین‌المللی برخوردار نیستند و ترکیه روند سوچی را حمایت می‌کند.»
   
تغییر موضع تركیه

همزمان با تغییر موضع دولت امریکا در قبال دولت سوریه، تركیه نیز رویكرد سابق خود را علیه دمشق تغییر داده است. مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه تركیه روز سه‌‌‌‌شنبه در سخنانی اعلام کرد كه کشورش دولت سوریه را دیگر تهدیدی برای خود نمی‌بیند. به گزارش شبكه «المیادین»، وزیر خارجه ترکیه همچنین گفت:« با روسیه در عملیات علیه کردهای سوریه در صورت ضرورت هماهنگ می‌شویم». وی در ادامه تأکید کرد:« با مشارکت کرد‌‌‌ها در راه‌حل سیاسی سوریه مخالفتی نداریم اما لیست گروه‌های کردی که می‌توانیم با آنها تعامل داشته باشیم را تحویل روسیه خواهیم داد». تركیه یكی از حامیان اصلی گروه‌های تكفیری در سوریه بود كه با بازگذاشتن مرزهای خود و اعزام تروریست‌‌‌ها به سوریه، به تشدید جنگ در این كشور دامن زد. تركیه حتی به دنبال ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز سوریه بود تا راه كمك‌رسانی به تروریست‌‌‌ها را تسهیل كند اما مخالفت امریکا و اروپا مانع از تحقق این امر شد. دولت تركیه از سال گذشته و پس از اختلاف با واشنگتن بر سر حمایت از كردهای سوریه، رویكرد خود را تغییر داد و به محور روسیه و ایران وارد شد. 
  
خروج نیروهای روسی

یك روز پس از سخنان ولادیمیر پوتین، برای خروج نیروهای روسی از سوریه، ارتش روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد:« گردان پلیس نظامی متعلق به منطقه نظامی جنوبی روسیه که در جمهوری عربی سوریه مستقر شده بود با دو هواپیمای نظامی وارد فرودگاه شهر ماخاچ‌قلعه (مرکز جمهوری داغستان روسیه) شدند.» ‌به گزارش خبرگزاری فرانسه، ارتش این کشور در عین حال تصریح کرده که خدمه بمب‌افکن‌های Tu-22M3 روسیه نیز از سوریه وارد فرودگاه نظامی اوستیای شمالی شده و قرار است از آنجا به پایگاه‌های دائمی خود بازگردند. از سوی دیگر، الکساندر لاورنتیف، رئیس هیئت مذاکره‌کننده روسیه در مذاکرات صلح سوریه تأکید کرد، بشار اسد باید اجازه شرکت در انتخابات آتی سوریه را داشته باشد. وی در گفت‌وگو با «بلومبرگ» گفت:«من نمی‌فهمم که چرا اسد نباید برای دور جدید ریاست‌جمهوری در سوریه شرکت کند. این مسئله کاملاً به او بستگی دارد». روسیه همیشه كناره‌گیری اسد را خط قرمز خود اعلام كرده است و به‌رغم فشارهای غربی علیه دولت سوریه، تاكنون موضع خود را تغییر نداده است و گفته است كه این مردم سوریه هستند كه باید سرنوشت خودشان را تعیین كنند. 
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار