کد خبر: 885427
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۸
هضم اين همه تناقض آسان نيست، درست به اندازه بازي در زمين حريف، اما تفاوت آشکاري وجود دارد بين اين دو که اولي بازي خودي‌هاست و دومي بازي غيرخودي‌هايي که انتظاري از آنها نمي‌توان داشت.
دنیا حیدری
هضم اين همه تناقض آسان نيست، درست به اندازه بازي در زمين حريف، اما تفاوت آشکاري وجود دارد بين اين دو که اولي بازي خودي‌هاست و دومي بازي غيرخودي‌هايي که انتظاري از آنها نمي‌توان داشت. اين همه داستان‌گويي فريبي بيش نبود. اين را با نگاهي گذار به آنچه از ابتدا رخ داد نيز مي‌توان دريافت. اگرچه بسياري تأکيد دارند و مطمئن مي‌گويند که گامي براي مذاکره برداشته نشده، اما نه با استناد به حرف‌هاي منتقدان که با کنار هم گذاشتن صحبت‌هاي خود آقايان نیز مي‌توان به اين واقعيت تلخ پي برد که تمام داستان يک فريب بود. 

اول اينکه برخلاف دو سال پيش که اسلاميان يکي از نماينده‌هاي ايران براي مذاکره بود و مدام روي رفت و آمدش براي حل اين مسئله زوم مي‌شد، اين‌بار هيچ صحبتي در خصوص نماينده فدراسيون براي گرفتن حق مسلم ميزباني ايران در بازي با عربستان و تلاش‌هايش در اين رابطه نشد. درست برعکس صحبت 12دقيقه‌اي تاج در نشست اعضاي کميته مسابقات کنفدراسيون فوتبال آسيا در ژاپن که با آب و تابي وصف نشدني روي سايت فدراسيون رفت و خبر از يک پيروزي بزرگ داد. سخنراني 12 دقيقه‌اي که به نظر مي‌رسيد در راستاي تلاش فدراسيون براي مجاب كردن AFC و لغو شدن بازي در زميني بي‌طرف باشد، اما خود تاج آن را ناخواسته رد کرد، وقتي در واکنش به تأييد برگزاري بازي‌هاي ايران و عربستان در زميني بي‌طرف از سوي ويندسور جان، دبيرکل کنفدراسيون فوتبال آسيا سخن گفت: «اگر قرار بود روال سابق باشد و درباره ما تصميم‌گيري نشود، براي چه مانند کشورهاي قطر، امارات و عربستان به ما وقت صحبت دادند و در زمان رأي‌گيري، نمايندگان ما را هم مانند اين سه کشور از سالن خارج کردند؟» در واقع تاج در اين صحبت‌هاي کوتاه به صراحت مي‌گويد 12 دقيقه‌اي که او در نشست اعضاي کميته مسابقات در ژاپن صحبت کرده، زماني است که AFC به ايران داده، درست مثل فرصتي که در اختيار کشورهايي چون امارات، عربستان و قطر گذاشته بود و هيچ ارتباطي به تلاش فدراسيون و گرفتن زمان بيان و ناحقي‌ای که با برگزاري بازي‌ها در زميني بي‌طرف در حق تيم‌هاي باشگاهي ايران مي‌شود، نداشته است! مسئله مهمي که شايد رئيس فدراسيون در زمان عصبانيت توجهي به آن نکرده است.

از ادعاي تاج در خصوص کنار کشيدن از ليگ قهرمانان آسيا در صورت ادامه اين ناحقي هم که بگذريم، ادعايي که البته چند ساعت بعد رئيس فدراسيون آن را تغيير مي‌دهد و سپس به کل تکذيبش مي‌کند! از کنار اين مسئله نمي‌توان به سادگي گذشت که تنها چند ساعت بعد از آنکه سايت فدراسيون از يک پيروزي بزرگ فوتبالي خبر مي‌دهد، محمدرضا ساکت، دبيرکل فدراسيون فوتبال در گفت‌و‌گو با بخش خبري شبکه 3 سيما به نکته‌اي عجيب اشاره مي‌كند و مي‌گويد: «معمولاً مصوبات کميته مسابقات در هيئت رئيسه AFC رأي مي‌آورد!» جمله‌اي کوتاه، اما صريح که نشان از عدم قطعيت ماجرا دارد. ماجرايي که البته فدراسيون براي آن جشن شادي و پايکوبي به راه مي‌اندازد! فدراسيوني که بيانيه AFC درخصوص عدم برگزاري بازي‌ها در زميني بي‌طرف را در بوق و کرنا مي‌کند و در پاسخ به تعجب همگان در خصوص نبودن نام ايران در بين نام کشورهايي چون عربستان، امارات و قطر مي‌گويد که نام ايران در ترجمه عربي نيست، اما در ترجمه انگليسي بيانيه هست! اما بازي بودن داستان زماني بهتر ثابت مي‌شود که عربستان از مهيا شدن هيئتي براي اعتراض به کنفدراسيون فوتبال آسيا خبر مي‌دهد، هيئتي که قرار است راهي کنفدراسيون فوتبال آسيا شود و به اين مسئله اعتراض کند که چرا بازي‌هاي عربستان و قطر نبايد در زميني بي‌طرف برگزار شود. در اين خبر که از سوي مسئولان بلندپايه فوتبال عربستان تأييد مي‌شود، نامي از ايران ديده نمي‌شود. در حالي که اگر برگزاري بازي‌هاي ايران و عربستان در زمين بي‌طرف لغو شده بود، قبل از هر چيز بايد صداي اعتراض سعودي‌ها به گوش مي‌رسيد. حال آنکه آنها مطمئن از برگزاري بازي‌هاي ايران در زميني بي‌طرف به دنبال گرفتن اين امتياز از قطر بودند، آن هم درست زماني که فدراسيون ايران تقريباً با اطمينان از برگزاري بازي‌ها در ايران خبر مي‌داد و خط و نشان مي‌کشيد که در غير اين صورت از ليگ قهرمانان کنار مي‌کشد. خط و نشاني که ساعاتي بعد منتفي مي‌شود و خبرهاي خوشايندي که طولي نمي‌کشد تا غيرواقعي بودنشان کام ملتي را تلخ کند و اين سؤال را به وجود آورد که آيا اين داستان از ابتدا بازي و فريب بود، براي اينكه نشان دهد فدراسيون برخلاف نظر بسياري از کارشناسان که معتقدند گامي در اين راستا برنداشته، در حال تلاش براي حل مشکل است؟ فريبي که حالا بي‌توجه به حرف منتقدان و کنار هم گذاشتن آنچه فدراسيون‌نشينان طي اين مدت مي‌گفتند، واقعي‌تر از حد تصور ديده مي‌شود!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار