کد خبر: 885419
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۳
مديركل دفتر گياهان دارويي وزارت جهاد‌كشاورزي گفت: با آنكه ۹۰ درصد زعفران دنيا در ايران توليد مي‌شود، اما سهم 3/7 درصدي از گردش ۸ ميليارد دلاري زعفران در دنيا داريم كه بايد روي تجاري‌سازي كار كنيم.
پيمان يوسفي آذر درجمع خبرنگاران، به اهميت گياهان دارويي در ارز‌آوري براي كشور اشاره كرد و گفت: متأسفانه تا پيش از اين با وجود ظرفيت‌هاي فراوان در تنوع گياهان دارويي در كشور اين محصولات را به صورت فله‌اي صادر مي‌كرده‌ايم و طرف خارجي آن را به صورت قطره‌اي و با قيمتي بسيار بالاتر به كشور ما وارد مي‌كند. 

وي از پيگيري‌ انجام‌شده طي يكسال گذشته توسط نمايندگان مجلس و وزير جهاد‌كشاورزي براي به سرانجام رساندن برنامه گياهان ملي دارويي خبر داد و گفت: بالاخره اين برنامه به سرانجام رسيد، تا حدي كه براي بودجه سال آينده داراي رديف اعتباري ملي خواهد بود كه بعد از 35 سال اتفاق خواهد افتاد. وي در مورد جزئيات اين طرح گفت: در اين طرح موارد تازه‌اي كه در ساختار توليد و استاندارد برابر شاخص‌هاي بين‌المللي وجود دارد، ديده شده كه اگر محقق نشود، اين طرح در ساير حلقه‌ها فلج خواهد شد. همچنين سياست‌ كاشت، داشت و برداشت نيز تدوين شده است. يوسفي‌آذر همچنين از آشفتگي‌ در بازار داخلي كشور گلايه كرد و گفت: ما همچنين در بازارهاي خارجي جايگاهي نداريم و درحالي‌ كه 120 ميليارد دلار گردش مالي گياهان دارويي در دنياست، حجم اندكي به ما اختصاص دارد. مديركل دفتر گياهان دارويي وزارت جهاد‌كشاورزي خاطرنشان كرد: حجم گردش مالي زعفران در دنيا 8‌ميليارد دلار است، در حالي‌كه حجم مالي زعفران ما 300 ميليون دلار (7/3 درصد) است و 90 درصد زعفران دنيا در ايران توليد مي‌شود، اما نتوانسته‌ايم آن را تجاري‌سازي كنيم. وي همچنين به اهميت زعفران به‌عنوان محصول خاص توليدي كشور اشاره كرد و گفت: براي زعفران نيز كارگروه ملي از يك‌ماه گذشته تشكيل شده كه همه دست‌اندركاران از كشاورز گرفته تا صادركنندگان برتر در اين كارگروه حضور داشته تا با هم‌انديشي نقاط ضعف اين حوزه برطرف شود. 
    
استفاده از سياست تنبيهي براي رفع مشكل تعرفه زعفران

يوسفي‌آذر از تعرفه 30درصدي هند براي واردات زعفران از ايران انتقاد كرد و گفت: طبق دستور وزير جهاد‌كشاورزي با گمرك و وزارت امور خارجه مكاتبه كرده‌ايم كه يا قراردادهاي تعرفه ترجيحي با اين كشور بسته شود يا عضو WTO شويم يا اينكه سياست‌هاي متقابل تنبيهي در برابر واردات كالا از هند در نظر بگيريم و ما هم براي برنج وارداتي هند همين سياست‌هاي محدود‌كننده تعرفه‌اي را اعمال كنيم. مديركل دفتر گياهان دارويي وزارت جهاد‌كشاورزي از برنامه‌ريزي براي افزايش توسعه صادرات زعفران خبر داد و گفت: بنا داريم طي پنج سال آينده، صادرات زعفران را به 5/2 ميليارد دلار برسانيم كه لازمه آن افزايش توليد بيشتر زعفران است و در حال حاضر متوسط برداشت زعفران در استان خراسان ‌12 تا 18 كيلوگرم در هكتار است، در حالي‌كه در برخي مزارع الگويي تا 39 كيلوگرم هم از اين محصول برداشت شده است. 
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار