کد خبر: 885407
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۱
سخنگوي كميسيون امنيت ملي مي‌گويد وزير خارجه انگليس در سفر اخيرش به ايران از مقامات كشورمان خواسته تا دو جاسوس دوتابعيتي را آزاد كنند.
سخنگوي كميسيون امنيت ملي مي‌گويد وزير خارجه انگليس در سفر اخيرش به ايران از مقامات كشورمان خواسته تا دو جاسوس دوتابعيتي را آزاد كنند. او اين درخواست‌ها را دخالت در امور داخلي ايران و غيرمعقول مي‌داند و مي‌گويد: سفراي ايران در كشورهاي اروپايي هم درخواست‌هاي‌ هيئت‌هاي اروپايي را غيرديپلماتيك و غيرمعقول مي‌دانند.
 محمد دهقان نماينده ديگر مجلس هم آزادي جاسوسان در قبال دريافت پول را موجب تحقير ملي و ايجاد حاشيه امن براي جاسوسان و ناامني در ايران مي‌داند، او همچنين از دستگاه قضايي افشاي جزئيات پرونده جاسوسان را مطالبه مي‌كند. پیش از این سخنگوی وزارت امور خارجه ایران تلاش برای آزادی نازنین زاغری را در راستای فعالیت انسان‌دوستانه این وزارتخانه دانسته بود.  
  
درخواست‌هاي هيئت‌هاي اروپايي غيرمعقول و غيرديپلماتيك است

سيدحسين نقوي‌حسيني، سخنگوي كميسيون امنيت ملي مجلس شوراي اسلامي در گفت‌وگو با تسنيم، با اشاره به سفر اخير «بوريس جانسون» وزير امور خارجه انگليس به تهران، گفت: يكي از مشكلاتي كه ما در پذيرش هيئت‌هاي اروپايي داريم، اين است كه اين هيئت‌ها از طرف‌هاي ايراني درخواست‌هاي غيرمعقول دارند. 
بعضي از درخواست‌هاي هيئت‌هاي اروپايي كه به ايران سفر مي‌كنند، به‌نوعي دخالت در امور داخلي كشور ما محسوب مي‌شود. سفراي ايران در كشورهاي اروپايي اذعان مي‌كنند كه تا حدي درخواست‌هاي هيئت‌هاي اروپايي غيرمعقول و غيرديپلماتيك است كه ما نمي‌‌دانيم با اين درخواست‌ها بايد چه‌كار كنيم. نقوي‌حسيني در واكنش به درخواست وزير خارجه انگليس از مقامات ايراني براي آزادي دوجاسوس انگليسي از سوي ايران، گفت: اين نوع مسائل در شئونات ديپلماتيك نيست و نبايد در امور داخلي كشور دخالت شود، افرادي كه به‌جرمي بازداشت مي‌شوند و اتهاماتي به آنها وارد مي‌شود، اسناد و مداركش نيز موجود است و بايد مورد بررسي و طبق قوانين داخلي ايران مورد رسيدگي قرار گيرد. بايد براي مقررات و قوانين داخلي كشورها احترام قائل باشند و اجازه دهند طبق مقررات داخلي كشور موضوع بررسي شود. 
  
آزادي با پول يا زور حاشيه امن براي جاسوسان ايجاد مي‌كند

محمد دهقان نماينده مردم طرقبه، چناران و شانديز در مجلس شوراي اسلامي در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: يك سنت سيئه‌ در كشور باب شده و آن معامله‌كردن روي امنيت كشور و غيرت ملي ايران است. وقتي افرادي به عنوان جاسوس در كشور دستگير شده و تمام مراحل انتظامي و قضايي را طي مي‌كنند و محكوم مي‌شوند، اگر كشورهاي امريكا، انگليس و همپيمانان آنها بر كشور فشار بياورند و بتوانند آنها را آزاد كنند، به نظر من هزينه و خسارات آن بسيار بيشتر از پولي است كه آنها به ما مي‌دهند. 
نماينده مردم طرقبه و چناران در مجلس ادامه داد: وقتي يك نفر به عنوان جاسوس دستگير مي‌شود، اين فرد امنيت ملي كشور را مخدوش كرده و منافع كشور را به بيگانگان فروخته است. چه مبلغي بايد به ازاي اين موضوع داده شود تا ضربه‌اي كه به امنيت كشور خورده، جبران شود؟
دهقان خاطرنشان كرد: زماني كه كشورهايي مانند انگليس جاسوس‌هاي خود را به هر قيمتي آزاد مي‌كنند، عملاً به جاسوس‌هاي امروز و آينده خود اطمينان مي‌دهند كه نگران آينده خود نباشند و اين شيوه راه جاسوس‌فروشي را در كشور هموار مي‌كند. اينها به جاسوسان خود اطمينان مي‌دهند كه شما نگران نباشيد، هر موقع دستگير شديد ما قدرت و پول داريم، با زور و پول آزادتان مي‌كنيم، بنابراين اين موجب ايجاد حاشيه امني براي جاسوسان خواهد شد و ناامني در كشور ايجاد خواهد كرد.
 وي با بيان عادي‌شدن فروش جاسوس به امريكا و اروپا گفت: در گذشته، جيسون رضاييان را در قبال اخذ وجه آزاد كردند، اكنون هم مقامات انگليس به كشور آمدند و بحث آزادي برخي جاسوسان ديگر كه در گذشته محكوم شدند را مطرح مي‌كنند. 
  
دستگاه قضايي با افشاي حقيقت پرونده جاسوسان‌ مانع مظلوم‌نمايي شود

البته دهقان به دستگاه قضايي هم در اين زمينه اعتراض دارد و مطالبه‌اي را مطرح مي‌كند كه پيش از اين در پرونده‌هاي ديگر هم از دستگاه قضايي مطالبه شده بود. 
وي در بخش ديگري از سخنانش عنوان كرد: به نظر من قوه‌قضائيه بايد حقيقت پرونده‌هاي اين جاسوسان را بازگو كند كه اينها مظلوم‌نمايي نكنند. وقتي قوه‌قضائيه افرادي را به جرم جاسوسي محكوم مي‌كند، بايد حقايق پرونده آنها افشا شود تا افكار عمومي در جريان امور باشند و اعزام‌كنندگان جاسوسان طلبكار نباشند.
 دهقان ادامه داد: هر چند فروش جاسوسان در قبال اخذ پول، منفعت زودگذري را ايجاد مي‌كند اما اين روش در درازمدت خطر امنيتي براي كشور ايجاد خواهد كرد و ما را تحقير و استقلال ما را در دنيا مخدوش مي‌كند. 
عضو فراكسيون نمايندگان ولايي مجلس شوراي اسلامي همچنين تأكيد كرد: در دنيا تبادل جاسوس امري پذيرفته شده است اما فروش جاسوس از امور استثنايي است، بنابراين اينكه جاسوسان پس از سال‌ها خيانت به كشور با سختي توسط نيروهاي امنيتي دستگير و محاكمه ‌شوند، بعد هم دولت پولي بگيرد و اينها را آزاد كند، براي كشور خوب نيست و نبايد اجازه دهيم به يك رويه در كشور تبديل شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار