کد خبر: 885257
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۷
آب آلوده تاکنون جان چند روستايي را گرفت
استان خراسان جنوبی دو دهه است که با بحران بی آبی دست و پنجه نرم می کند. در این میان وجود آلودگی در آب برخی روستاها سبب شده تا مردم برای دسترسی به آب سالم دچار مشکل شوند و این موضوع سبب گلایه آنها گردد، حتی در برخی مناطق با توجه به عدم دسترسی به آب سالم، آب آلوده وغیر بهداشتی مشکلات زیادی را برای روستائیان به همراه داشته و در برخی موارد به مرگ منجر شده است!هم اکنون بیش از 400 روستای استان با تانکر آبرسانی می شود که بخشی از این روستاها به سبب خشکسالی و نبود آب و برخی دیگر هم به دلیل وجود آلودگی در آب روزها منتظر رسیدن تانکرهای آب به روستاهایشان هستند، تانکرهایی که ممکن است بعضا زنگار زده باشد و همین آبی که مایه حیات است مایه ممات شود. برخی روستاهای درمیان از جمله روستای شیرگ و روستای طبس این نوع آب ها را چشیده اند، و این موضوع سبب گلایه آنها از مسئولین شده است.

نويسنده: سمانه خسروی

شاید برای افرادی که در شهر زندگی می کنند دسترسی به آب شیرین در صورت شوری یا سختی زیاد آب، سهل باشد به خصوص که آبهای معدنی های موجود در بازار بسیار زیاد هستند، اما برای مردم روستا این امکان وجود ندارد چراکه سالهای سال است که منابع آبی روستاها آب شیرین و سالمی بودند که بخشی از سوغات سفر ما از روستا محسوب می شدند اما اکنون به دلیل برداشتهای زیاد از منابع آبی و خشکسالی های پی در پی و از طرفی رسیدگی نکردن مناسب به منابع آبی روستایی سبب شده که آب موجود در برخی روستاها قابل استفاده برای شرب نباشد.

چند سالی می شود که آب روستای شیرگ آن هم با 700 نفر جمعیت غیر بهداشتی است و مراجعه و پیگیری مردم به اداره آب و فاضلاب اسدیه و فرمانداری نتیجه بخش نبوده و تنها وعده برای حل آن موضوع داده شده است. به دلیل وجود آلودگی در آب روستا مردم نمی توانند از این آب برای شرب استفاده نمایند و با تانکر برای این روستا آبرسانی می شود و از آنجایی که زمان آبرسانی مشخص نیست مطمئنا مردم در روزهایی با کمبود آب مواجه هستند و به گفته اهالی روستا مردم برای استحمام، شستن لباس، ظرف، آب دهی به حیوانات مشکل دارند و تنها کسانی که خودرو دارند می توانند برای استحمام به شهر بروند اما افرادی که خودرو ندارند، باید کمبود آب را تحمل کنند. اما مشکل از جایی شروع می شود که وجود نیترات در آب سبب فوت مردم روستای شیرگ بوده است و براساس شنیده ها و تشخیص پزشکان ظاهرا غیر بهداشتی بودن آب شرب در دو سه سال اخیر سبب فوت ۱۰ تا ۱۵ نفر از مردم این روستا شده است.

آلودگی میکروبی آب شرب برخی روستاها

جریان آب های آلوده به اینجا ختم نمی شود . مرداد ماه سال گذشته خبری در رسانه ها در خصوص وجود کالیفرم در آب روستای لانو و مشوکی سربیشه منتشر شد، هرچند به مردم اعلام شده بود که نباید از آب قنات براي آشاميدن استفاده کنند اما بسیاری اوقات که پيرزن ها و پيرمردهاي روستا از آب گرفتن جا مي مانند مجبور به خوردن اين آب قنات مي شوند و حکایت این روستا هم مانند روستای شیرگ است با این تفاوت که در صورت آشامیدن آب این روستا احتمال مبتلا شدن مردم به بيماري هاي عصبي و سرطان وجود دارد، البته مسئولین وجود آلودگی در آب روستای لانو را تایید کرده بودند و برای تامین آب این روستا پیشنهاد شد که مردم آب قنات بالا دست را که سالم است وارد شبکه آب خانگی کنند و برای انجام کشاورزی از آب فعلي قنات داخل روستا استفاده کنند.

اسفندماه سال گذشته بود که مردم روستاهای طبس از عدم توجه مسئولان به آلودگی آب شرب گلایه مند بودند که روستاهای طبس آب شرب بهداشتی ندارد و مردم مجبورند از آب تانکر زنگارزده که غیر بهداشتی است استفاده کنند. حتی در تیرماه سال گذشته نیز عده ای از ساکنین روستای طبس به آلودگی و وجود نیترات در آب اعتراض داشتند، و مدیرعامل آب و فاضلاب وجود نیترات در آب روستاهای طبس را تکذیب کرد و گفته بود در شهرستان طبس منبع آبی که نیترات بالا داشته باشد وجود ندارد و شهروندان از این موضوع آسوده خاطر باشند.

اما مردم طبس از این موضوع نه تنها آسوده خاطر نشدند بلکه گهگاهی زمزمه های وجود نیترات و آلودگی در آب روستاها شنیده می شود که همین موضوع مقدمه ای بود تا مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان جنوبی اعلام کند آب 84 روستا در سطح استان آلودگی میکروبی دارد.

مهر تائید مسئولان بر آلودگی آب

علی اکبر بسکابادی، مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان جنوبی درباره آلودگی آب در روستاهای استان گفت:« چند نوع آلودگی در آب وجود دارد از جمله آلودگی میکروبی، آلودگی ناشی از کدورت آب البته در منابع آب استان کدورت وجود ندارد، آلودگی فلزات دو ظرفیته و سه ظرفیته مانند (روی، آرسینک، جیوه) که به حد استاندارد آن حساس هستیم و در جایی که این آلودگی ها در منابع آبی از حد استاندارد بالا برود به مردم اعلام می‌کنیم که استفاده نکنند.»وی با بیان اینکه در برخی از منابع آبی استان، املاح یا درجه سختی و شوری آن بالاست و وضعیت آن شیمیایی است گفت:« بخشی از روستاهایی که با تانکر آبرسانی می شوند به دلیل نبود آب نیست بلکه به دلیل وجود فلزات دو ظرفیته، سختی یا شوری و املاح بالا در آب است. هم اکنون 84 روستا در سطح استان از تعداد 400 روستایی که با تانکر آبرسانی می شود به دلیل همین آلودگیهای ناشی از شوری آب، وجود نیترات و... با تانکر آبرسانی می شود. لذا در شیرگ مشکل آب نداریم اما آب استانداردی برای شرب ندارد.»وی افزود:«برای رفع مشکل آب روستاهای طبس، که مشکل نیترات داشت 13کیلومتر خط انتقال نیاز دارد و با توجه به محدودیت در منابع مالی به محض تخصیص اعتبار و با مشارکت مردم خط انتقال آب برای این روستاها انجام خواهد شد

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار