کد خبر: 885252
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۶
روز گذشته مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان در شرايطي از افزايش تخليه و بارگيري انواع کالاهاي غير نفتي در بنادر اين استان خبر داد که به فاصله چند ساعت رئیس مجمع نمایندگان سیستان و بلوچستان نيز اعلام کرد اين استان کمترین میزان آزادراه و بزرگراه را از نظر سرانه دارد و در همه راه‌ها رفت و برگشت از یک محور انجام می‌شود. از نظر اقتصادي اساسي ترين امر در جابجايي کالاها ، راه ها هستند. دو موضوع بسيار مهم و به هم گره خورده که حالا سيستان و بلوچستان ها را به چالش کشيده است و آنها نمي داند افزايش 50 درصدي جابجايي کالاهايش را بايد با کدامين راه ها به مقصد برسانند.

نويسنده: محمدرضا هاديلو

با اينکه سيستان و بلوچستان از پتانسيل هاي ويژه طبيعي و اقتصادي برخوردار است اما برخي بي توجهي ها و نا هماهنگي ها باعث شده تا اين استان در ليست استانهاي محروم کشور قرار گيرد. با مروري به اتفاقات اقتصادي سيستان و بلوچستان به خوبي مي توان متوجه شد کارها به موازات هم پيش نمي روند و مشکل اين ارکستر بزرگ، سازهاي ناکوک نوازنده هايش است.

بارگيري کالاها بدون وجود راه ها

روز گذشته مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته شاخص های عملیاتی از رشد مطلوبی برخوردار بوده، گفت: "مجموع تخلیه و بارگیری انواع کالای غیرنفتی تا پایان آبان ماه سال جاری با 56 درصد رشد نسبت به مدت مشابه در سال گذشته روند مطلوبی در حوزه کالای غیر نفتی داشته است."

بهروز آقایی افزود: "کود و سموم شیمیایی، برنج، شکر، لوازم خانگی و محصولات سبک و خرده بار عمده کالاهایی است که طی این مدت در بنادر چابهار تخلیه و بارگیری شده است."

اين مسئول با بيان اينکه چابهار یکی از بهترین نقاط ایران و جهان برای سرمایه گذاری است و موقعیت مناسبی در ترانشیپ، ترانزیت، واردات و صادرات کالا در کشور دارد به بندر بهشتي هم اشاره اي کرد و ادامه داد: " در طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار بیش از 203 هکتار زمین جدید از دریا با استفاده از لایروبی استحصال شده است. این بندر از قابلیت هرگونه عملیات بندری در حوزه های ترمینال کانتینری برخوردار است و علاوه بر ظرفیت سالانه تخلیه و بارگیری هشت و نیم میلیون تن با آماده شدن پسکرانه آن تا 15 میلیون تن ظرفیت ایجاد خواهد شد."

اين اخبار خوش در حالي منتشر شد که رئیس مجمع نمایندگان سیستان و بلوچستان اعلام کرد اين استان کمترین میزان آزادراه و بزرگراه را از نظر سرانه دارد و در همه راه‌ها رفت و برگشت از یک محور انجام می‌شود.

امینی فرد که در شورای توسعه استان سخن مي گفت ادامه داد:"کمتر از 200 کیلومتر آزاد راه یا بزرگراه در استان وجود دارد و قسمت اعظم این راه مواصلاتی مشخصه حتی راه درجه یک را هم ندارد بنابراین امکان کشش ترافیکی بیشتری از این جاده نیست."

وی بیان کرد: "دولت سرمایه گذاری خوبی برای افزایش ظرفیت بندر چابهار انجام داده است برای این که این ظرفیت صورت واقعی به خود بگیرد و عملکردی شود زیرساخت‌های مکمل دیگری نیاز دارد، مشکل اصلی که با آن مواجه هستیم راه هاست، راه‌های استان توان وضعیت ترافیکی فعلی را هم ندارد و بالاترین آمار تصادفات جاده‌ای متاسفانه بر اساس برخی شاخص‌ها مربوط به استان است."

نماینده مردم ایرانشهر در مجلس با بیان این که شبکه فعلی توان اعمال فشار بیشتر ترافیکی را ندارد ادامه داد: "راه آهن که موضوع مهمی در ترانزیت است پیشرفت کندی دارد که به رئیس جمهور اعلام کرده ایم با این روند و اعتبارات قطره چکانی که در حوزه راه آهن در بودجه سالانه داریم تکمیل آن سال‌ها طول می‌کشد."

با اين تفاسير حالا سيستان و بلوچستان مانده و چند بندر بزرگ و بين المللي اش و راه هايي که کفاف رفت و آمد هاي معمولي را هم نمي دهند و بايد منتظر ماند و ديد برنامه هاي دولت براي توسعه آن چيست.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار