کد خبر: 885244
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۷
نماينده مردم پلدختر در مجلس در گفتگو با «جوان»: تقويت اشتغال خانگي و روستايي با توليد انبوه فرش، مي‌تواند براي نيمي از جمعيت يک ميليون و 700 هزار نفري لرستان اشتغال‌زايي کند
توليد و صادرات فرش دستبافت با طرح و نقشه بومي استان‌ها همواره با مشکلات متعددي مواجه است. از اين رو اغلب فرش ايراني که از طرح‌هاي اصيلي نيز برخوردار است، فرصت خودنمايي در بازار جهاني را نمي‌يابد. حالا قرار است با ثبت جهاني فرش لري اين امکان براي مردم لرستان فراهم شود که با بهره‌مندي از نقشه واحدي دست به توليد انبوه فرش و صادرات آن بزنند. فرصتي که امکان حضور فرش لرستان را در دنيا فراهم مي‌کند و منجر به تحقق اقتصاد مقاومتي، اشتغال و توليد مي‌شود. همچنين اين اقدام مي‌تواند چراغ روشني براي هدايت استان‌هاي ديگر در راستاي اشتغال‌زايي و جلوگيري از مهاجرت و معضل حاشيه‌نشيني باشد.

نويسنده: ميترا شهبازي

فرش دست‌بافت بومي استان‌هاي کشور همواره با عديده‌اي از مشکلات همچون نبود مواد اوليه با قيمت مناسب، عدم وجود طرح و نقشه واحد، نبود بازار فروش روبه رو است. علاوه بر اين بيمه نشدن تعداد زيادي از فرش‌بافان هم مشکل ديگري است که به دليل عدم حمايت مسئولان صورت مي‌گيرد و قاليبافان را از ادامه کار باز مي‌دارد. اين درحالي است که فرش سنتي ايراني از ارزش بالايي در بازارهاي جهاني برخوردار است و جزو کالاهاي لوکس و محبوب جهاني شناخته مي‌شود. با اين حال عدم حمايت مسئولان، رنج‌ها قاليبافان را افزايش و ميزان توليد فرش را کاهش داده است. فرشي که به اشتغال پايدار بخش خانگي بخصوص زنان مي‌انجامد و براي تامين معيشت بخش روستايي و جلوگيري از نياز آنها به مهاجرت از ارزش بالايي برخوردار است.

چشم انداز يک ميليون دلاري صادرات

حالا با اين شرايط که فرش‌بافي در ايران علاوه بر قدمت بالايي که دارد، در سطح جهاني هم ارزشمند است، مسئولان استاني لرستان درصدد اين هستند که طرح فرش لري را به ثبت جهاني برسانند. البته از 2 سال پيش با تلاش‌هاي سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، فرش لرستان به عنوان يک برند در سطح جهاني معرفي شده است. حالا هم آنها قصد اين را دارند که 2 نقشه اصيل را به ثبت جهاني برسانند تا فرصت حضور فرش لري در سطح دنيا را فراهم کنند. در اين رابطه معاون بازرگاني و توسعه و تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان ضمن تاييد مطالب فوق به خبرنگار «جوان» مي‌گويد:« متاسفانه طي سال‌هاي گذشته فرش لري به عنوان يک برند در سطح جهاني معرفي نشده بود که طي اقداماتي که اداره صنت و معدن استان انجام داد، عمليات برندسازي فرش لرستان به خوبي پشت سر گذاشته شد.»

بهزاد منصوري ادامه مي‌دهد:« در حال حاضر قصد داريم که 2 نقشه را بعد از تحقيق و پژوهش به نام استان لرستان به ثبت برسانيم. کار تثبيت نقشه لري از 6 ماه گذشته با هماهنگي مرکز ملي فرش شروع شده است و قرار است بر اساس مستندات موجود انجام شود. بعد از اتمام تحقيقات نقشه انتخاب شده معيار توليد فرش استان مي‌شود.» اقدامي که در صورت انجام دست دلالاني که فرش مردم روستايي لرستان را به قيمت ناچيز خريداري مي‌کنند و اغلب به نام استان‌هاي ديگر در خارج يا داخل کشور با قيمت گزاف مي‌فروشند را کوتاه مي‌کند. منصوري با اشاره به رسيدن به صادرات يک ميليون توماني به عنوان يکي از اهداف اصلي، مي‌گويد:« اکنون در حال اصلاح چرخه توليد هستيم که در گذشته به دليل کمبود سرمايه، نبود امکانات مناسب توليدي، نبود ارتباط با مجموعه فعالان داخل و خارج از کشور و مسائلي از اين دست، توليد فرش لري را با مشکل مواجه کرده بود.»

تحقق اقتصاد مقاومتي با تقويت اشتغال روستايي

فرش لري از جمله مشاغلي است که در استان لرستان از سابقه بالايي برخوردار است و در گذشته عمده اشتغال خانگي مردم را تشکيل مي‌داد. از اين رو بها دادن به آن مي‌تواند فرصت مناسبي در جهت بهبود شرايط اقتصادي و شکوفايي استان باشد. در اين خصوص نماينده مردم پلدختر در مجلس شوراي اسلامي در گفتگو با «جوان» مي‌گويد:« فرش لرستان قدمتي بيش از 100 سال دارد که طي چند دهه اخير به دليل کم توجهي مسئولان از ميزان توليد آن کاسته شده است.» حميدرضا كاظمي با اشاره به اينکه اگر مسئولان هدف اشتغال‌زايي و جلوگيري از مهاجرت روستاييان را در برنامه دارند بايد به مشاغل بومي استان‌ها توجه ويژه داشته باشند، مي‌افزايد:« متوليان طرح‌هاي اشتغال‌زايي متعددي را در نظر مي‌گيرند که اغلب به اين دليل که مردم با آنها آشنايي ندارند، با شکست مواجه مي‌شود. از اين رو بها دادن به توليد فرش سنتي که يکي از مهمترين راه‌هاي معيشت لرستاني‌ها را به خود اختصاص مي‌دهد از اهميت بالايي برخوردار است.»

وي با اشاره به اينکه اهميت فرش بافي به دليل عدم حمايت دولت، نبود بازار هدف، بيمه نشدن فرش‌بافان و غيره در سال‌هاي اخير کمرنگ شده است، ادامه مي‌دهد:« با تقويت فرش‌بافان، علاوه بر افزايش صادرات فرش و ارز‌آوري براي کشور، براي بيش از نيمي مردم لرستان هم اشتغال زايي مي‌شود. چرا که فرش بافي ريشه در فرهنگ لري دارد و تمام روستايي‌ها در صورت حمايت دولت، علاقه مند به اين فعاليت هستند.» كاظمي مي‌گويد: «در حال حاضر يک ميليون و 700 هزار نفر در لرستان زندگي مي‌کنند که بيش از 40 درصد آنها را جمعيت روستايي تشکيل مي‌دهد و تمام اين بخش روستايي علاقه مند به بافندگي هستند. از اين رو مي‌توان از اين فرصت در جهت تحقق اقتصاد مقاومتي، ‌توليد و اشتغال هم بهره برد.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار