کد خبر: 885219
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۹
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای اصفهان :
یزان کنونی آب ذخیره شده در سد زاینده رود حدود 149 میلیون متر مکعب و حتی وخیم تر از سال گذشته است وذخیره سال گذشته در چنین روزهایی حدود 165 میلیون متر مکعب بود.

مبه گزارش خبرنگار جوان آنلاین از اصفهان ،معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای اصفهان  ازظرفیت حداکثری سد زاینده رود  بیان نمود :یک میلیارد و 400 میلیون متر مکعب  اب برآورد می شود و گزارش های کنونی نشان می دهد که تنها حدود یک دهم این سد دارای آب است.

علی بصیرپور با اشاره به کاهش میزان آب ورودی به سد، تصریح کرد: میزان ورودی آب پارسال حدود 30 متر مکعب بر ثانیه بود، اما هم اکنون این میزان به 7 متر مکعب در ثانیه رسیده است.

وی در ادامه داد: میزان بارش ها در ماه های آبان و آذر امسال در استان های چهارمحال و بختیاری و اصفهان صفر گزارش شد و این شرایط، وضعیت قرمز را برای سد زاینده رود رقم زده است.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای اصفهان اضافه کرد: آمار و ارقام مربوط به بارشها حاکی از این است که در حقیقت بارشهای پاییز را از دست داده ایم و باید چشم انتظار بارشهای زمستانه باشیم.

وی با اشاره به کاهش بارشها در آذر امسال خاطرنشان کرد: میانگین بارشهای متوسط در مدت یاد شده در منطقه چلگرد(یکی از مناطق تامین کننده آب زاینده رود) افزون بر 300 میلی متر بوده، اما این بارش هم اکنون حدود 66 میلی مترگزارش می شود.

بصیرپور همچنین تاکید کرد: افزایش آب خروجی از سد زاینده رود به منظور کشت پاییزه کشاورزان و جاری شدن رودخانه در کلانشهر اصفهان منوط به تصمیم شورای هماهنگی زاینده رود است.

وی با بیان تصمیم های این شورا نیز به میزان بارش های روزهای آینده، مقدار ورودی آب به سد زاینده رود و اینکه میزان حجم سد به حد قابل اطمینانی برسد، بستگی دارد.

بصیرپور خاطر نشان کرد :رودخانه زاینده رود برای کشت بهاره کشاورزان، امسال از هفته دوم فروردین در اصفهان جاری شد و این جریان تا خرداد ادامه داشت.

وی ابراز داشت :سال گذشته نیز رهاسازی آب زاینده رود بمنظور کشت کشاورزان شرق اصفهان از روز سوم بهمن با حجم 60 متر مکعب بر ثانیه آغاز شد و به مدت حدود 22 روز ادامه داشت.

وی افزود :سهم حقابه کشاورزان شرق اصفهان از زاینده رود حدود 400 میلیون مترمکعب و سطح زیر کشت غله پاییزه در شرق شهرستان اصفهان در سال گذشته حدود 28 هزار هکتار بود که این رقم کمتر از یک سوم از وسعت اراضی در دوران رونق کشت است.

بصیرپور اظهار داشت :شرایط ناگوار خشکسالی امسال دامنگیر حوضه آبریز زاینده رود نیز شده تا جایی که مدیرکل دفتر مدیریت به‌هم پیوسته منابع آب حوضه آبریز فلات مرکزی 12 مهر امسال اعلام کرد: در سال آبی جدید، این حوضه با خشکسالی خفیف مواجه است.

 در ادامه مهرزاد احسانی همچنین با تاکید براینکه خشکسالی‌های 10 سال گذشته و کاهش بارش‌ها در منطقه فلات مرکزی باعث شده است تا سد و حوضه‌ آبریز زاینده‌رود در کمبود شدید آبی قرار گیرد، گفت: این منطقه به عنوان یکی از حوضه‌های مهم مورد توجه مسئولان استانی و ستاد آب کشور، در سال آبی 95-96 شاهد بارش‌های متفاوت در بالادست و پایین دست خود بوده است.

وی گفت :بر اساس اعلام مدیرکل دفتر مدیریت به‌هم پیوسته منابع آب حوضه آبریز فلات مرکزی، حجم بارش‌های سال آبی 95-96 در پایین دست حوضه آبریز زاینده ‌رود 54 میلی متر بوده و این اعداد و ارقام از کاهش 40 درصدی ریزش‌های جوی منطقه نسبت به متوسط بلندمدت و اُفت 55 درصدی نسبت به سال آبی گذشته حکایت دارد.

مهرزاد احسانی  در پایان  بیان کرد :زاینده‌رود یا زنده‌رود به معنی رود زندگی‌بخش، بزرگترین رودخانه منطقه مرکزی ایران است که از کوه‌های زاگرس مرکزی بویژه زردکوه بختیاری سرچشمه گرفته و در کویر مرکزی ایران به سمت شرق حدود 200 کیلومتر پیش می‌رود و در نهایت به تالاب گاوخونی در شرق اصفهان می‌ریزد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار