کد خبر: 885197
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۷
توسط اداره کل میراث فرهنگی آذربایجان غربی صورت گرفت
کار مرمت و رسیدگی به قلعه تاریخی ماکو از چندی پیش برای ثبت در میراث جهانی یونسکو آغاز شده، بنایی که یادگار دوران تیموری و صفویه است و البته کاوشها و مطالعات باستان‌شناسی جدید در محوطه ۱۰۰ هکتاری آن تاریخ جدیدی برای این بنا خواهد گشود.

ه گزارش خبرگزاری تسنیم از ارومیه، آذربایجان غربی به عنوان آخرین استان آسیایی و چسبیده به اروپا مهد تمدن اقوام و پیروان ادیان آسمانی بسیاری است.

آثار تاریخی این سرزمین گواه تمدن هزاران ساله اهالی این سرزمین است هم چنانکه شکوه تخت سلیمان در تکاب پیوند تمدنی این خطه از ایران را به یکتاپرستان و پیروان ادیان اسلامی پیش از اسلام پیوند می زند و دقیقاً به همین خاطر نیز مورد توجه دنیا قرار می‌گیرد آن چنانکه ثبت تخت سلیمان تکاب در فهرست میراث جهانی یونسکو سند معتبری می‌شود برای پیشینه کهن اهالی این سرزمین در داشتن تمدن‌های انسان ساز.

علاوه بر آن در چالدران نیز دیگر اثر جهانی شده آذربایجان غربی وعده گاه هر ساله پیروان یک دین آسمانی دیگر بنام مسیحیت است بطوریکه هر سال پیروان و بزرگان این دین آسمانی از اقصی نقاط جهان در قره کلیسا چالدران گرد هم می‌آیند و آئین‌های مذهبی خود را با آرامش کامل برگزار می‌کنند.

باشکوه ترین یادگاران ادوار تاریخ در آذربایجان غربی

امثال این بناها و اماکن در پهنه سرسبز آذربایجان غربی کم نیست، در شهر ارومیه بنای با شکوه مسجد جامع در کنار برج و بنای بسیار زیبای"اوچ گونبز"نامزدهای معتبری برای ثبت در فهرست میراث جهانی یونسکو است چرا که هرکدام از اینها یادگار یک دوران باشکوه از تمدن مردمان این گوشه از دنیاست.

با این حال آنچه که این روزها در صحنه ثبت یکی از آثار کهن ایران زمین در فهرست میراث جهانی یونسکو در حال طی مقدمات است اثری است که پیوند عجیبان با طبیعت و صخره و سنگ شهره عالم است.

قلعه تاریخی ماکو بی نظیرترین چشم انداز را دارد مخصوصاً حضور شب هنگامی هر گردشگری در آن و نظاره کردن آسمان پر ستاره در کنار منظره زیبایی از شهر ماکو که در میان دو کوه دراز کشیده و پیوند زمین و آسمان را به زیباترین شکل ممکن رقم زده است.

ویژگی‌های منحصربه‌فرد قلعه تاریخی ماکو

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان غربی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با اشاره به موقعیت تاریخی و اهمیت این قلعه اظهار داشت: این قلعه یکی از بَناهای تاریخی و مهم آذربایجان غربی است که در دوران حکومت‌های تیموری و صفوی بنا شده و با توجه به این‌که زمان زیادی از احداث آن گذشته، نیاز به تعمیرات اساسی دارد.

جلیل جباری افزود: قلعه تاریخی ماکو دارای ویژگی‌های منحصربه‌فردی است و منظره  طبیعی و کوهی که در اطراف این قلعه وجود دارد چشم‌انداز زیبایی به آن داده است.

جباری گفت: می‌توان گفت فضای حدوداً 100 هکتاری اطراف این قلعه سبب شکل‌گیری شهرستان کنونی ماکو شده و به مرور سایر اماکن و بناها در اطراف این قلعه ساخته شده است.

آغاز مطالعات باستان شناسی گسترده در قلعه ماکو

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان غربی خاطرنشان کرد: با توجه به گستردگی قلعه تاریخی ماکو و به سبب این‌که بخشی از آن در روی زمین است و بخشی در زیر خاک بنابرین مطالعات باستان‌شناسی و مرمت این قلعه در دستور کار سازمان میراث فرهنگی قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: تا کنون بالغ‌بر یک میلیارد تومان برای مطالعه و مرمت این قلعه هزینه شده و با توجه به وسعت زیاد آن شاید 10 برابر این هزینه نیز برای آن صرف شود.

اهمیت قلعه ماکو در توسعه گردشگری

جباری گفت: با توجه به وجود راه‌های مواصلاتی جدید و فرودگاه ماکو، گردشگران می‌توانند به‌راحتی از این قلعه دیدن کنند و این امر سبب می‌شود تا در رونق اقتصادی این منطقه تغییرات چشم گیری به وجود آید.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان غربی در ارتباط با بازسازی سایر بناهای تاریخی شهرستان ماکو اظهار داشت: 2 پل تاریخی بش گوز و قلعه جوق ماکو در دست تعمیر است و برای تعمیر آن‌ها بازه زمانی 5 ساله در نظر گرفته‌شده است.


نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر